Pontiac only

Het nummer zal 14xxx zijn

Het model 24920 had ik nog niet in mijn database.
De tekst PONTIAC op het uurwerk vind ik mooier dan het kleine plakkertje dat je ook wel ziet bij de Simpatico

3 likes

hé jongens,
zonet op catawiki een pontiac tegen gekomen die over drie dagen wordt geveild,
hij is in NOS staat,

mss is er hier een liefhebber voor, ik zou er ook voor gegaan zijn moest ik nu niet gestopt zijn met aankopen, dus van mij heb je niets te vrezen.

6 likes

Heel aardig om het te melden maar de kopers op Catawiki zijn knettergek geworden.
Vorige week was er ook al iets dergelijks en die is voor 400+ gegaan.
Ik vrees dat dit exemplaar ook in die sferen zal eindigen.

Ondanks de niet originele band zonder originele gesp op dit “NOS” horloge

2 likes

Deze vandaag terug opgepoetst

10 likes

€ 130,= nu

Eindelijk zijn er weer een paar horloges en ook nog wat klein grut binnengekomen.

Van deze drie had ik het grote zakhorloge al eens laten zien.

De reden dat ik het grote zakhorloge weer toon heeft te maken met de verwantschap van de drie.
Hier de achterkant resp. het uurwerk:

Zoals je kunt zien zijn het alle drie Pierce werken.
In het grote zakhorloge een cal. 16’" 160/22, in het waterdichte (!) dameshorlogetje een 8.75’" 861 en in het kleinere zakhorloge ( @lassale heeft iets dergelijks Pontiac only ) zit een cal. 10,5’" 103
Het dames modelletje heeft een met vier schroefjes bevestigde bodem. Volgens Ranfft werd het werk tot 1940 als Eclipse 8.75’" aangeboden. Ik vermoed dat dit kleintje ongeveer uit die tijd is.
Het grote zakhorloge heeft binnenin een naam en 4-2-'38 gekrast. Dat komt wel overeen met het design van de Pontiac zakhorloges in reclames uit de jaren '30
Tenslotte het andere zakhorloge. Een 10,5 werk dus heren (als je het mij vraagt)
In het exemplaar van Harry (zie boven) zit volgens mij ook een Pierce/Eclipse eventueel zelfs een 861 maar dan zonder kleine seconde. De wijzerplaten lijken erg op elkaar.

Maar dat is nog niet alles.

Ik had al een paar MP modellen (Nee, MP betekent niet Military Police zoals sommige verkopers denken, als je naar boven scrollt vind je de werkelijke betekenis) en nu is er een bij gekomen. Een MP 52 met 14 karaats gouden kast en (MP betekent Mouvement Perpetuel/automaat) een ETA 1256 automatisch werk.
Zoals het getal al aanduidt is dit horloge uit 1952.

En als klap op de vuurpijl weer met gouden kast maar dit keer 18 karaat met dag, maand, datumwijzer en chronograaf met het beroemde cal. Valjoux 72C

Nu nog de stalen uitvoering … Ik moet misschien eens een hartig woordje spreken/schrijven met verschillende verkopers in den verre.

Ik was eerlijk gezegd niet op zoek naar dit horloge, maar zoals het soms gaat vind je lang alleen maar “gewone” modellen en plotseling meerdere bijzondere tegelijk.
Er is namelijk nog een tweede met het bijzondere MonoRattrapante werk onderweg. Een eerste - incomplete - heb ik enige tijd geleden tot consternatie van enkele heren hier op het forum op de gok gekocht.
Dit keer is het werk compleet dwz inclusief de speciale veer die de chrono wijzer naar voren doet springen als de stop onderbroken wordt. Ik ben benieuwd of het lukt om uit de twee horloges één compleet horloge te maken. Beide hebben slechts één pusher.

Dat is alles aan Pontiac voor vandaag, het kleine grut is niet zo belangrijk, er komen over een maand of zo - behalve de MonoRattrapante - weer een paar leuke horloges binnen en kijk nog even in de draad Collectioneurs van horloges in de originele doos daar stel ik iets voor in de hoop dat @vinwat mij niet vermanend schrijft dat het er eigenlijk niet thuis hoort.

13 likes

Sta ik soms bekend dat ik met een vermanend vingertje staat te zwaaien?
Er zijn al genoeg individuen die dat al lang doen in de kamer in den Haag.

1 like

Alleen als uitstekende horlogetechnicus en groot verzamelaar en leraar.

2 likes

Ik wist dat de bekende Hydraulicavisjes - door velen als asbak betiteld - in verschillende kleuren bestaan.

Dankzij een vriendelijke verkoopster op 2dehands die mijn voorliefde voor Pontiac kent en spontaan contact opnam toen ze weer iets van Pontiac had, weet ik nu ook dat de bijpassende sticker ook in verschillende kleurschakeringen voorkomt.

13 likes

18 likes

Die vissen zijn echt fantastisch

2 likes

:pray:

Gaaf dit! Ik kende de visjes alleen in het blauw, weer iets geleerd vandaag.

13 likes

Maar het is dus geen asbak?

Inderdaad.
Het waren objecten voor de etalage. Ze werden gebruikt zoals op de foto’s van @Martijn te zien is.

3 likes

De keramieken vissen zijn echt geweldig, wel heel mooi om de set zo te kunnen uitbreiden!

-Hydraulica kast gezocht-

Wie wil helpen mijn mooie Hydraulica weer prachtig te maken?

Recentelijk zag ik op het forum een hele partij Pontiac kasten voorbij komen ter overname, en vervolgens succesvol verkocht worden.

Kan de gelukkige koper of een van de andere Pontiac fans hier mij misschien helpen aan een fraaiere verchroomde (of Profectus) 32 mm compressor kast voor mijn gepatineerde Hydraulica? Kastnummer 24004P. Bevat uurwerk ETA2763.

Nieuwstaat absoluut niet nodig maar een mooie gebruikte met in ieder geval aan de voorzijde nog een nette chroomlaag zou deze prachtige wijzerplaat recht doen!
Liefst inclusief bruikbaar glaasje zonder datumloep.
De huidige kast is bij daglicht op alle scherpe randen en hoeken afgesleten tot op het messing.

Reageren mag in een PB. Dank alvast!

Het gaat om volgend horloge:


4 likes

Geef even het modelnummer door om zeker te zijn dat ook alles past.
Niet alle Hydraulica modellen hebben dezelfde maten en dezelfde uurwerken.

Goeie tip! Toegevoegd aan originele oproep.