Op de voorkant zie je de Boerentoren in Antwerpen.
In 1935 (?) heeft A.Kinsbergen onder het toeziend oog van de deurwaarder John Courboin en de voorzitter van de Belgische Horlogemakersbond enkele Pontiac horloges vanaf de bovenste verdieping naar beneden gegooid.
Na de val liepen de horloges nog.
Op de achterkant verzoekt men de bijouterie Moch (waar ik helaas niets over heb kunnen vinden) monsters met prijsopgave te sturen van gespen van 7mm.
In die tijd werden ook verschillende keren Pontiac horloges uit vliegtuigen gegooid onder andere door de “vliegenier” Poeske Scherens, ook bekend als wereldkampioen wielrennen.
Ik heb een aantal dagen geleden een aantal pontiac horloges gevonden. Ze waren van mijn opa. Hij was smid en denk dat hij ze droeg ook op de werkplaats, ze zijn in niet al te goede staat. Zie fotos onderaan bericht.
Nu heb ik eigenlijk niet zo veel verstand van horloges en ik vroeg me af of er hier iets tussen zit wat de moeite waard is om weer te laten opknappen. Het liefst liet ik ze allemaal weer opknappen voor de emotionele waarde, maar ik denk dat dat er finacieel gezien niet in zit.
Er zit er een bij (die met die blauwe wijzerplaat) die heb ik gister opgewonden en loopt nog goed alleen de seconde wijzer zit los in de kast, en het glas is behoorlijk bekrast. Deze vind ik wel gaaf en heeft ook nog een bandje.
Die “goudkleurige” sympatico is de band erg van verweerd en loopt niet meer. Maakt een piepend geluid als ik m wil opwinden en de kroon veert terug. Maar toch wel nog met band compleet
Dan zit er een gouden memomatic tussen, die loopt volgens mij nog goed alleen is er iets afgebroken van het horloge zelf zodat er geen band meer op kan. Balen! Deze vond ik wel gaaf
De nageur heeft een band, maar geen veerpinnetje. Buiten dat loopt hij niet en wind hij niet op, ook lijken er roestplekjes te zitten op het wijzerblad. Te verweerd denk ik.
De rest is werkt ook niet.
Zit hier nog iets wat de moeite waard is om te laten repareren of wordt dit te duur en kan ik beter een werkende vintage kopen?
Fotos komen eraan, moet even uitvogelen hoe dat werkt hier. Krijg steeds een foutmelding
Ik zou
1/ een keus maken welke je zou willen houden
2/ de andere horloges één voor één op marktplaats zetten. Dan krijg je iets meer dan als je ze samen verkoopt.
3/ met dat geld de horloges die je wilt houden op laten knappen. Ergens op het forum is een lijst met betrouwbare horlogemakers.
en er zijn ook forumleden die horloges repareren.
4/ genieten van het/de fraaie overgebleven Pontiachorloge(s)
Zie jij er een tussen zitten die specialer is dan de rest?
Ik denk nu dat mijn voorkeur uitgaat naar de pontiac hydraulica memodate (die blauwe/zwarte) omdat ik denk dat hier alleen de wijzer weer teruggeplaatst hoeft te worden en misschien het glas vervangen. Misschien kan het glas zelfs gepolijst worden aangezien ik vernam dat het acrylaat is.
Wat zouden de kosten kunnen zijn om dit te laten maken, ik snap dat dit een schatting word aangezien er misschien meer gevonden wordt als ze m openmaken, maar dan heb ik een idee.
Stel ik laat alleen die repareren wat zou een realistisch bedrag zijn voor de rest om te vragen als ik ze verkoop? Heb gister de nageur voorzichtig opengemaakt voor de gein. Ziet er vanbinnen nog supermooi uit, echt gaaf met al die tandwieletjes etc.
De sympathico en de hydraulica even gepolijst en schoon gemaakt zien er weer keurig uit. Is het een lastig klusje om die wijzer weer terug te plaatsen van die hydraulica? Hij loopt perfect.
Is dit iets wat te repareren is (de behuizing)? Deze vind ik zo mooi en hij loopt perfect, hier zou ik mijn vriendin mee willen verrassen, maar denk het antwoord al te weten helaas.
Hee Barmhartig, die van jou is wel echt mooi, mischien is zo een band voor mijn symathico ook wel mooi. Is dat origineel, of komt zoiets van ali? Ben voor die hydraulica ook aan het zoeken naar een andere band heb m opgemeten en de binnekant is 20/21 mm. Kom veel tegen met zon curved eindstukje (staat bij geschikt voor seiko) zou dat ook passen op die hydraulica? Hoe zorg ik dat een een passende band bestel (waar op te letten)
Je hebt best wel een paar mooie horloges liggen zeker als ze uit jou eigen familie komen.
Als je nog niet eerder hier aan gewerkt hebt zou ik er binnenin afblijven, je maakt echt snel iets kapot of kwijt.
Een service voor de gene die je graag zelf zou willen dragen is wel aan te raden.
Voor het horloge met de afgebroken lug, misschien kun je er een andere kast voor vinden wellicht heeft iemand hier iets liggen?
En wijzers terugplaatsen is meestal ook wel goed te doen, klemming moet misschien wat aangepast worden omdat hij er nu ook afligt?