Pontiac only

10 likes

5 likes

Hee serge2,

Ik las je bericht een paar dagen terug. Ik zou graag wat meer informatie willen over wat de kosten zouden zijn als je een kast hebt liggen en een eventuele servicebeurt. Hij loopt goed, maar de datum krijg ik niet veranderd. Ik stuur wat fotos op zodat je misschien vast eens kunt kijken of je zon kast hebt liggen als dat aan de hand van mijn fotos lukt. Ben je van beroep horlogemaker?

Mvg

4 likes

Serge is erg kundig en betrouwbaar. Ik laat geregeld een horloge bij Serge onderhouden.

1 like

Ik spring even in, ik kan Serge enkel aanbevelen.
Super sympathieke vent, tevens!

1 like

Serge kan je gerust heen! Doet al mijn Pontiacs!

1 like

11 likes

Ik heb deze en de bekende Hydraulica 20 Memomatic met EPSA supercompressor case geërfd van mijn vader. De hydraulica heb ik 'm in de jaren '70 en begin '80 heb altijd zien dragen, hij was duiker en droeg 'm altijd op een perlonbandje. De hou ik zelf.
Van dit horloge vind ik echter helemaal niets…elke info is dus welkom. Mijn zoon is ook een beetje besmet met het virus, die wou deze graag.

15 likes

Typo…‘Deze hou ik zelf’…

De hydraulica is nog helemaal origineel. De kronen werken nog en de binnenring draait ook nog.

17 likes

Heel gaaf!

Dit is een kast die het merk squale meestal gebruikte voor de 1000m duikers.

De “master squale”

Heel cool ding!

2 likes

Deze heeft ook een 1000 m waterdichtheid. Omdat de krassen erg zichtbaar zijn op de foto zie je het niet zo goed, maar het staat onderaan de wijzerplaat.

1 like

Dit is een vraag over techniek betreffende een Pontiac Gulfstream Automatique niet helemaal de juiste plek, maar……

Alleen de Pontiac only kenner weet het antwoord. :grinning:

Ik ben op zoek naar een volgorde om een uurwerk uit een Pontiac Gulfstream te halen. Ik weet dat het uurwerk via het glas (Origineel met P) eruit gaat.

Ik heb een bergeon 4266 glasuitnemer.

Is het nodig om het glas en de kast te beschermen?

Wat doe je als het glas eruit is! Enz enz enz.

Hoor graag van jullie.

4 likes

Volgorde pas geldig als @Serge2 het ermee eens is

1. Kroon met halve opwindstift eruit trekken
  2. Glas verwijderen
  3. Voorzichtig uurwerk ca 15° draaien
  4. uurwerk eruit (daarbij opletten dat het tweede deel van de opwindstift niet blijft haken)

Overigens er is niet alleen voor punt 2 maar ook voor punt 1 een tool met het merk Pontiac erop.
Maar met je nagels en een beetje geweld krijg je de stift ook uitelkaar.

2 likes

Ja klopt helemaal. Het is ahw een bajonet- principe. Dus ja, met een beetje kracht de kroon met deel stift eruit trekken.
Glas eraf nemen en dan tegen de klok in het binnenwerk met de wijzerplaat draaien. Dan komt de 4 op de plaats van de 3.
Omdat het een platte verbinding is, kan het zelfs zonder de kroon eruit gehaald te hebben. Dat wil zeggen: als de koppeling mannetje/vrouwtje horizontaal staat…
Ook bij het terugzetten kan dat uitkomst bieden.
Succes! En bij vragen, stuur maar een PB!

6 likes

19 likes

Deylano heeft nu dezelfde! :ok_hand:

2 likes

NA Pontiac ☆☆☆ Hydraulica Memomatic met ETA 2783. Dank aan @Deylano dat ik hem heb kunnen overnemen. Verse en goed uitgevoerde service!

Bijzondere dial met een donkere horizontale baan. Lekker jaren 70 dit!

19 likes

Had hem hier nog niet gepost volgens mij mede dankzij @basvg

16 likes