Dat is super, nog even afwachten waar @Maurits mee komt qua periode.
Dank je tot zover.
Allereerst moet je weten dat destijds de dozen waarschijnlijk niet samen met de horloges geleverd werden. Een vraag van plaats, kosten, en diverse andere factoren.
Als iemand voor zichzelf een horloge kocht was dat om meteen te gebruiken. HF bestond nog niet en maar heel weinig mensen hadden meer dan 1 horloge.
De winkelier plaatste een bestelling: 1 van dit model, 3 van een ander en 10 van nog iets anders.
En zo nu en dan zal hij om een pak dozen gevraagd hebben. En de geleverde dozen meer of minder snel opgebruikt hebben. Ook afhankelijk van de klant. Misschien dat een cadeautje ook met een doos ingepakt werd. Maar ook dat zal van de zuinigheid - pardon het kostenbewustzijn - van de winkelier afhankelijk geweest zijn.
Ik heb dan ook modellen uit dezelfde periode met verschillende dozen gezien. En omgekeerd.
En ook vaak aanbiedingen, zogenaamd met de originele doos, waarvan het duidelijk was dat dat niet kloppen kon.
Kortom: het is - helaas - geen exacte wetenschap welke doos met welk horloge geleverd is.
Nog een waarschuwing: De datering van de volgende dozen is de datering van het bijgevoegde certificaat. Ik heb geen mogelijkheid om te controleren of ze echt samenhoren, maar ben van mening dat de datum op het certificaat, het design van de doos en het model van het horloge (dat natuurlijk dat op het certificaat is) samen kunnen passen.
Hier enkele mogelijkheden die zouden kunnen passen voor een horloge uit 1969
Een eenvoudige doos uit 1962, Met inliggend een etui voor het certificaat.
Een doos uit 1966
Met inhoud
En met omdoos
Dezelfde doos met een certificaat van 1973
Een andere doos uit 1973
En dan nog wat latere exemplaren om het verschil in lettertype te tonen
Uit 1985
Jaren 90? Met de P in de cirkel
Ik denk dat je met het model uit 1966/1973 niet slecht zal zitten.
Succes bij het zoeken.
En ik moet je teleurstellen: uit mijn verzameling is niets te koop.
Okay @Maurits, goed verhaal, in dat geval zou het mij niets verbazen als mijn pa er nooit een doos bij heeft gehad.
Hij was nooit echt met horloges bezig, en deze Pontiac was wat mij betreft het meest bijzonder, naast wat Seiko en Commodoor’s. Maar de Pontiac is uiteindelijk in de la beland om er pas na tientallen jaren weer uit te komen.
Als ik het zo lees, dan is het dus verstandig om iets te zoeken uit de periode 1966-1973, zoals jij laat zien. In ieder geval niet van de moderne letters PONTIAC.
Dat ga ik doen.
Dat je niets verkoopt dat snap ik, zeker met de certificaten erbij.
Dank voor je uitgebreide uitleg .