Pontiac only

Gaaf!

Zou mijne een samengeraapt exemplaar zijn of gewoon weer 1 van de vele varianten

Blijft lastig

Ik heb in ieder geval een hele mooie pontiac incomming

Als ik hem vergelijk met de afbeelding van @Yves1956 lijkt het me niet.
Alleen de rode punt ziet er wel doe het zelverig uit.

Het houdt je bezig in ieder geval :wink:

3 likes

Ik heb anderen te koop gezien met dezelfde bezel, maar de nummers waren gewoon te versleten voor mij om er echt om te geven. En vaak veel te duur voor wat ze echt waard zijn, ook al is het een mooi horloge dat een plekje heeft in een verzameling.
En om te beantwoorden wat Maurits zegt, het hele punt van een collectie is dat je ervoor zorgt, en de tijd die je eraan besteedt.
Het doel van de collecties is om aan toekomstige generaties door te geven wat heeft bestaan, en Pontiac horloges zijn een van de vele voorbeelden. Wie zal er over 10 jaar nog een horloge dragen, afgezien van verzamelaars?

5 likes

Snobs?

4 likes

Gents, any idea why a watch suddenly runs fast. Yesterday running about 1minute a day slow. Now running 1 hour faster in a 9 hour period :cry: It is a hand winder.

2 likes

There are several possibilities:

The watch (hairspring) was magnetized (near an old fashioned radio or other magentic field)
The watch received a shock causing a winding in the hairspring to overlap, thus making it shorter which causes running fast.
Hairspring coils are clinging together

3 likes

To see if the hairspring is magnetized, do a test by bringing a compass up to your watch to see if the needle pointing north deviates. If so, have it demagnetized by a watchmaker, what some do for free or for peanuts.

At best, the watch may only need a full service. The oil present at the axes of the movement undergoes temperature changes and evaporates, condensing everywhere and also on the balance spring. When there are enough of them and that 2 coils touch each other during a slight impact, they remain stuck together and the hairspring then behaves as if it had one less, which results in a significant advance of the watch. This phenomenon occurs after several years, which is why it is advisable to do a complete maintenance of a watch every 7 to 8 years.

It is the revision of the watch, symbolized by the letters RV that we often see engraved on the back of the watches, preferably on the inside, accompanied by a date and possibly the initials of the watchmaker, and on very old watches, signs representing the operations carried out as well as the part (s) replaced.

There is also the « rhabillage », symbolized by the letters RH, which, in addition to the overhaul, consists in cleaning and polishing the case, as well as polishing or replacing the crystal, and if equiped, polishing and or brushing the metal bracelet.

3 likes

Thanks guys. It was fully serviced last March, so I am going for the shock theory. Might have dropped it on our timber floor, a height of 1m perhaps. I thought you could drop them from a plane and they still keep on going… Mind you, they did not say if it was still keeping time

2 likes

These are the actual ones btw

The one in Twente (NL)

And the one in Belgium

3 likes

6 likes

Deze is vorige week aangekomen uit Engeland. Dit is de zesde Gulfstream in mijn verzameling, reeksnummer 84021, met P op het glas.

Het werkt maar het is niet mogelijk om het op tijd in te stellen. Een andere horlogemaker die slim wilde spelen met een horloge dat hij niet kende. Deze horloges die ik erg leuk vind, zijn erg delicaat om opnieuw te maken met hun “split stem”. Als ze versleten of verkeerd gemonteerd zijn, werkt niets meer, als het niet de bodem is die met kracht wordt geopend, met versterking van frezen of allerlei soorten gereedschap. Op dit punt had LIP een voordeel, ze hebben op de achterkant van de kast gegraveerd dat het uurwerk door het glas naar buiten kwam.

Hier is hij met de anderen, 3 Bilomatic en twee met handmatige opwinding zonder datum, waarvan er één gerestaureerd moet worden.

Ik mis nog steeds de Automatic, de Memomatic, in goud en die uit de jaren '70. Het is een lange weg om een ​​complete collectie te hebben, maar als de tijd me de kans geeft, kom ik er misschien wel.

12 likes

:joy:

Gelukkig maar want de weg er naar toe is mooier dan het doel.
Het zoeken, het wikken en wegen en het plezier als je iets vindt waarvan je niet eens wist dat het bestond.
Dat is verzamelen.
En zodra de collectie kompleet is is de lol eraf. Dan kun je alleen nog maar ordenen en rangschikken en afstoffen.

4 likes

Mijn beste,

Tja, deels herkenbaar!!
Immers:
“Verlangens voeden onze ziel en niet altijd de vervulling daarvan.
Door te verlangen blijven we vitaal.
En deze vitaliteit betekent geluk voor ons.” :four_leaf_clover:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

5 likes

True, one item you don’t have is a Pontiac with a long T logo :grinning:. Are you still keeping your eyes open for one?

2 likes

Gelukkig maar, dan blijft het spannend.
En er zijn nog een paar andere modellen die ik ook nog niet heb.
Maar volgende week ga ik weer iets bijzonders halen…

4 likes

Dat enerzijds, maar ook dat we soms echt niet weten wat we gaan krijgen, en of de aankoop de kaars waard was. De verrassing kan groot zijn na een paar uur schoonmaken, zoals voor deze waarvan het chroom zwaar is afgebroken, maar die het horloge in mijn ogen uniek maakt, ver van de gebruikelijke criteria (de mijne) van degenen die we gewoonlijk kopen, en in dit geval voor het horlogekast.

Verbazingwekkend is dat de wijzerplaat en de wijzers praktisch intact zijn gebleven, terwijl zijn zus met zwarte wijzerplaat een minder beschadigde kast heeft en een wijzerplaat die veel meer beschadigd is. De uurwerken zijn voor beside ETA 1260, reeksnummer 1415 en 1415 1.

Hier zijn ze met de anderen die een lange P zonder sterren hebben.

Het merkwaardige is dat voor deze vijf horloges Pontiac op 3 verschillende manieren is bedrukt. Op deze gaat de P niet naar het einde van Pontiac (RVS, AS 1194, nr. 1084)

op de ene met de zwarte wijzerplaat is er geen haak aan het einde van de letters, terwijl de andere drie vergelijkbare karakters hebben, maar waarvan de grootte merkbaar kleiner kan zijn zoals te zien op het zakhorloge ( uurwerk Langendorf 1721, nikkel chroom kast )

De laatste komt uit Engeland, geleverd met de doos en de originele armband die ik zo goed mogelijk heb dichtgenaaid. De vergulding lijkt te zijn vernieuwd, het uurwerk is een AS 984 en het nr. 1431 106560.

11 likes

Dat is het inderdaad.
Erg mooie wijzerplaten.

1 like

Heb je al wel de jumping chrono met valjoux 72?

1 like

Dat is er één van helaas.
Heb jij er een of weet je hoe hij er uit ziet?

Kleine Pontiac, lange P

6 likes