Pontiac only

Als je een foto van de achterkant plaatst met leesbare nummers kan ik je misschien een heel klein beetje vertellen.

Hier is de achterkant.

Cool! Hier een andere versie :smiley:

4 likes

Helaas, jouw model ontbreekt zowel in mijn verzamelingetje alsook in mijn archief.
Ik kan je dus niet verder helpen.
Ik heb twee modellen die er erg op lijken met hetzelfde soort wijzerplaat maar het zijn automaten.
En nu beginnen we met speculatie en giswerk:
In mijn horloges zit een ETA2452 dat is de automaat met datum. Een uurwerk van ongeveer 1960
De handopwinder met datum uit dezelfde familie is ETA 2406
Het zou kunnen dat dat werk in jouw horloge zit.
Dat heeft namelijk dezelfde plaatsing van de pootjes van de wijzerplaat en dan zou men dezelfde wijzerplaten kunnen bestellen met alleen een klein verschil in opdruk. Wat kosten spaart.
Zoals gezegd, het is giswerk.

De horloges komen ongeveer uit dezelfde tijd.
De stalen uitvoering

heeft modelnummer 85005

En het horloge met vergulde kast

Heeft modelnummer 25010

En als je vijf posts hierboven kijkt naar de Hydraulica van @Mars74 met net zo een wijzerplaat, die komt uit begin jaren zestig, misschien kan @Serge2 dat bevestigen adhv de datum in de bodem.

4 likes


Dat is deze…

2 likes

Mijn memomatic:

Weet iemand wat voor uurwerk hier in zit?

3 likes

Beste Pontiac liefhebbers. Onlangs deze Pontiac Memomatic gevonden. Deed het niet, maar er bleek een schroefje los te zitten dat tussen de balans vast zat. Bij verwijdering begon het horloge weer te lopen. Alleen de rotor ligt ook los in de kast. Kan deze er wel zachtjes op “drukken”, maar komt weer los als het horloge dicht geschroefd zit. Aan de beschadigingen onder de rotor te zien, lijkt me dit al een langer bestaand probleem. Iemand een tip? Zou een nieuwe rotor de oplossing zijn?

4 likes

Wil @Serge2 daar iets over zeggen?

1 like

Het schroefje dat los lag tussen de balans lijkt de schroef van de automaat brug te wezen. (Zie rode pijl)

De rotorrand met het gewicht zit vrijwel zeker geperst op het metalen deel in het midden (gele cirkel).

Deze zit via de achterkant van de automaatbrug gemonteerd. Om dit veilig in elkaar te drukken moet dus de automaat brug gedemonteerd worden.

3 likes

Zeker, zo te zien is de rotor los van de as gekomen. Dat kan wel gerepareerd worden, indien nodig een andere rotor bemachtigen.

2 likes

Vandaag deze leukert gekocht!

16 likes

Dankjewel voor je zeer uitgebreide uitleg! :+1: Heb al gezocht hoe dit in elkaar moest zitten, maar kon er niets over vinden.

1 like

Hierbij mijn bijdrage. Ik zie weinig horloges met Romeinse cijfers.

10 likes

En deze heb ik afgelopen weekend gescoord bij een kringloopwinkel.

11 likes

Helemaal happydepeppie de Pontiac Gulfstream Bilomatic die ik gekregen had van de horlogemaker als een van de vier oefenhorloges!!

Ik moet zeggen dat ik het erg intens vond om een automaat met datum te servicen ipv de 2 simpele handopwinders daarvoor!
Hier hij wat foto’s voor, tijdens en na :muscle:

Ik vind het zo gaaf dat dit gelukt is, morgen de nieuwe schat maar eens lekker dragen :smiling_face_with_three_hearts:

15 likes

Netjes gedaan hoor, proficiat.

1 like

Mijn beste,

Leuk hoor om zo met de horlogehobby bezig te zijn!!
Mijn complimenten!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Bedankt! Het is inderdaad erg leuk en net als alles rondom horloges erg verslavend :wink:

1 like

Behalve Pontiac horloges verzamel ik ook reclame artikelen van Pontiac en gisteren is er weer het een en ander binnengekomen.

Allereerst een Etalagestuk waarvan de leeftijd onduidelijk is. De foto met het Atomium en de Pontiacbus geeft een gevoel van eind jaren vijftig. Het Simpatica damesmodel erop is van ca 1970.
Het zou natuurlijk kunnen dat de winkelier ooit het horloge uitgewisseld heeft.

Een pak speelkaarten. Te oordelen aan het horlogemodel van voor de oorlog.

Ik had al een moderner pak speelkaarten

Een oude reversknoop met een vroege versie van de lange P

Ik had al bijna dezelfde en iets dergelijks als speld

Als je goed kijkt zie je dat de twee voor in de revers behalve het verschil in kleur nog een ander klein verschil hebben daarom heb ik deze erbij gekocht

Een echte verzamelaar wil per slot van rekening alle versies bezitten.
Als je goed kijkt zie je verder dat men toen nog niet deed aan tien voor twee of tien over tien.

Verder een juwelenbox met Pontiac logo

Van binnen met rood “fluweel”

En gelukkig ook nog een horloge

Een Nageur met stalen kast. Dat zie je minder vaak dan met vergulde of verchroomde kast.
Bovendien zijn de lugs anders dan anders.

En als klap op de vuurpijl
Uit 1953 een bladzij uit een album van restaurant Lensvelt Nicola in Den Haag
Met een foto van Kees pellenaars, een foto van de Nederlandse wielerploeg die meedeed aan de Ronde van Frankrijk en een exemplaar van de menukaart van het etentje dat Sponsor Pontiac na de tour aan het team heeft aangeboden.

Op de binnenkant van de kaart bevinden zich de handtekeningen van Pellenaars, van alle wielrenners, van A. en J. Kinsbergen, van de heer Vaandering die directeur was bij Kinsbergen en verder nog twee handtekeningen die ik nog niet heb kunnen identificeren.
Kan iemand verder helpen?

21 likes

Dat zijn hele mooi aanwinsten voor de verzameling Maurits.

De tour van '53, nu 70 jaar geleden.

1 like