Pontiac only

Ja, TKH heeft er een goede bestemming voor.
We gaan over een poosje eens bij elkaar komen. Er valt vast wel meer uit te wisselen, ideeën, onderdelen en gereedschappen.,…

2 likes

De postbode wilde vanmorgen mijn handtekening voor een envelop met inhoud afkomstig uit Moldavië.
De inhoud: Een Pontiac Nageur met stalen kast (Staybrite) met een Felsa 279 hamer automaat.
Volgens Ranfft is dat werk uit ca. 1940
De vorm van de P en het ontbreken van sterren doen me inderdaad vermoeden dat het horloge nog van net voor de oorlog is.
Staybrite zie je soms ook op oude Omega horloges van voor de oorlog.
Maar mijn grootste vraag is: hoe komt een Pontiac in Moldavië terecht?

15 likes

Pontiac met hamer automaat, dat is een mooie vondst zeg.

1 like

Een mooie pontiac op een zonnige dag, veel plezier eenieder!!!

20 likes

Ook maar even een sympathieke Simpatico.

13 likes

Ik heb een maillot Jaune (paar), een maillot Rose en een Arc en Ciel
Een blanc en vert mis ik nog. Iemand???

2 likes

Ik heb slechts twee truien: geel en regenboog
De rest komt helaas maar zelden langs.

4 likes

Deze wordt in juli weer actueel, grtn

13 likes

Mooie vondst tussen oude familie-spullen. Een hele kleine Pontiac, we denken dat ze uit 1933 is. Zou dat kunnen, zo oud? Er staat helemaal geen serienummer oid op. Heb mijn eigen horloge (39mm) ernaast gelegd om te duiden hoe klein dit ding is. Wijzers zijn in te stellen, maar opwinden gaat niet. Uurwerk lijkt volledig opgewonden, geen beweging in te krijgen. Zou dat nog te repareren zijn?

11 likes

1933 lijkt me iets te vroeg.

In 1935 verschijnt het merk voor het eerst in een verhuisbericht van de fa. Kinsbergen in Brussel

grafik

De firma Fritz Schaefer Pontiac Watch wordt op 6 maart 1936 in het Zwitserse handelsregister ingeschreven.

en het merk Pontiac wordt op 2 october 1936 in Zwitserland gedeponeerd

Hangt van het werk af resp. of er nog onderdelen voor het werk te vinden zijn.
Als je het horloge ooit laat openmaken door iemand die weet hoe het moet en hoort :wink: kun je een foto van het werk maken en hier plaatsen. Er is dan vast wel iemand die kan zeggen wat het is.
En dan kan het horloge meteen beter gedateerd worden.

7 likes

Ok, bedankt voor deze info. Maar dan moet ik even terug in de familiearchieven :thinking: Wij dachten namelijk dat de oorspronkelijke eigenaresse dit voor haar 18e verjaardag had gekregen. Geboren in 1915, vandaar dat ik op 1933 uitkwam….

17 likes

Beste Forumleden,

gepassioneerd door de Pontiac horloges vroeg ik mij af of er hier iemand een overzicht heeft van de productiedata van de verschillende modellen (eventueel aan de hand van de gebruikte movements)

Alvast bedankt voor jullie feedback en mijn excuses als deze topic reeds eens behandeld werd in het verleden.

tikkende groeten

DenHorlogist

Hallo,

Ik heb hier al eens enkele vragen gesteld over een Pontiac Nageur die van mijn grootvader was en de expertise rond dit merk in dit forum was verbluffend. Het was in feite een private label Breitling Premier 765 gemaakt voor Pontiac. Die Nageur is trouwens door Freddy perfect gerestaureerd.

Ondertussen heb ik via de nalatenschap nog enkele horloges van mijn grootouders in mijn bezit.
Het is een chronograaf met datum aanduiding. Er staat duidelijk de datum 1947 op en verder de nummers: 18862 en 23714. En het horloge is 18k goud.

Weten jullie misschien meer over deze chronograaf omdat ze zoveel verschilt van de Nageur.

Alvast bedankt,

Jan

13 likes

Crosspost
Mijn Nageur

8 likes

Hallo,

Het andere horloge is een klein dameshorloge Pontiac *** Désirée. Met op de achterkant het nummer 5569 2.
Hopelijk weet iemand er hier iets over.

Thanks,

Jan

5 likes

Hoi Jan,

Als je in beide gevallen de uurwerken kan fotograferen, kunnen er zeker leden je meer informatie geven. Vooral de chrono met maand en dagaanduiding (vermoed) ik, is een hele gave Pontiac.

Serge

Foto van het binnenwerk.

8 likes

Ik heb hetzelfde model maar zonder de beroemde naam op de achterkant
Valjoux72C

De gravering is natuurlijk ook handig om het horloge te kunnen dateren.
Om (verdere) beschadiging van de kast te vermijden zou ik er een lederen band op doen.

Over het dameshorloge kan ik helaas niets vertellen.
Meer in een PB

9 likes

Een Pontiac van een wielrenner. Hoe gaaf is dat.

1 like