Duikhorloges zijn robuust, waterdicht, duidelijk afleesbaar. Een onbezorgd horloge dus. Daarnaast hebben ze vaak een redelijk stoer design, wat velen aanspreekt.
Duikhorloges zijn een aspirational lifestyle accessoire. Duikers gebruiken een Suunto.
Iedereen met een wat vage notie van mannelijkheid wil een horloge dragen wat een signaal afgeeft dat de drager van het horloge een mannelijke man is, een avonturier, een soort Prins Bernhard apres la lettre, maar dan met elementen van Maloubier en Hillary, terwijl hij op kantoor zit in Almere Haven of wanneer in het weekend de gevaarlijke weg tussen de Aldi en de Action aflegt, in de motregen.
Grappig genoeg zijn er zowel van Citizen als Rolex duikertjes gevonden die vijf, zes jaar in zee hadden gelegen en het nog steeds deden. Dat valt dus blijkbaar mee.
Is dat niet hetzelfde als
??
Ik vind lieden die bezig zijn met stoerheid vaak een beetje infantiel overkomen.
Niet alleen. Vaak worden ze ook als toolwatch gezien die gewoon tegen een stootje kunnen en een spat water kunnen verdragen. Voor ik met de hobby bezig was heb ik ooit meermaals een Speedmaster reduced gesloopt die niet tegen squash, offroaden in de woestijn en snorkelen in Eilat bleek te kunnen, en dus was ik een tijdlang als de dood voor water en schokken, en kocht ik dus lompere horloges.
Evengoed heb ik drie duikhorloges en een GMT horloge met saffier bezel wat een aardig eind in die richting gaat. Ik houd van vintage-lijkende skin duikertjes met bol glas en een kast tussen de 38 en 40mm.
Hoe ouder ik word, hoe minder ik “toolwatches” draag, omdat ik merk dat m’n SBGW231 dress watch ook niet schrikt van een rondje tuinieren of een spat regen.
Voor duiken gebruik ik idd een duikcomputer. Maar heb sinds ik mijn Sea Dweller heb (al lang) ca 1200 duiken daarmee gedaan. Primair voor de ‘romantiek’, en ten tweede om de tijd snel af te kunnen lezen.
Als je aan gidsen bent is naast de tijd onderwater ook vaak belangrijk dat je weer op een bepaalde tijd boven bent, de dag draait vaak volgens een bepaald schema (boot moet weer terug om op tijd voor de middagduik te zijn, of aan einde dag dat de staff ook gewoon op tijd naar huis kan). Dan is een apart horloge wel handig ipv op je duikcomputer weer naar een ander schermpje te moeten switchen.
Overigens met je eens dat er meer duikhorloges dan duikers zijn, meer Speedmasters dan astronauten, meer Daytona’s dan coureurs, etc etc…
Het heeft nog steeds een functie als analoge back-up
FTFY
En FTFY
Ik bewonder je poging
Ik herinner me ineens dat je vroeger een speciaal telefoonnummer had wat je kon bellen voor de tijd. kreeg je een computerstem die de actuele tijd voor las. Toen was een horloge al overbodig dus, want je kon de tijd gewoon horen bij iedere telefooncel…
…Ik herinner me net dat je vroegen op straat een soort telefoon hokjes had met telefoons die van niemand waren, maar waar je tegen betaling gewoon mee mocht bellen…
…Ik herinner me net dat je vroegen met mensen kon bellen zonder dat van tevoren aan te kondigen…
Ok, dat dus. Ik wordt dus oud…
Dat is inderdaad de denkfout van dit horloge, die laatste kilometer…
Nee hoor, hier was Autocorrect me te snel af en ik had dit niet in de gaten. Nadeel van even vlug een reply toen op je telefoon. Ik wilde zeggen: ik zou je niet aan willen bevelen om met je 3 atm WR dress watch onder de douche te gaan staan.
Gewoon lekker in de zomer, vooral naar zee. Op echt rubber en in de winter op staal. Ik draag zeker niet dagelijks duikers en heb een simpele Casio Duro. Lekker robuust en smoelt leuk vind ik. Kost nog geen €100.
Horloges zijn een en al emotie. Je vind iets mooi en gaaf en je draagt het met veel plezier. Ik draag al zo’n jaar of 30 bijna uitsluitend duikershorloges. Ik vind ze er vet uitzien en daarnaast zijn ze lekker robuust en heel goed waterdicht. Dat past goed in mijn leven. Nou ja, er is al zoveel gezegd. Dit is hoe ik erin sta. Overigens heb ik in de loop der jaren wel vaker van mensen gehoord dat ze niet begrijpen waarom je een duikershorloge zou willen dragen. Maar uiteindelijk heeft toch bijna iedere horlogeliefhebber wel een duiker in z’n collectie (gehad). Maar goed, iedereen moet daarin uiteraard lekker zelf z’n keuzes maken. It’s a free country!