Portemonnee trekken voor een vintage Seiko chrono

Zit lekker op mijn vrije avond naar wat vintage Seiko chronotjes te kijken.

6138-8020

6138-0020 aka Tokei Zara etc…

Het valt mij op dat deze horloges flink aan de prijs zijn, als ze worden aangeboden toch al gauw €500+. Heb ik dan echt zit slapen? En zijn deze prijzen te rechtvaardigen?? Wat vinden jullie er van?

6 likes

Koop ze maar als je ze voor die prijs ziet. De Panda is momenteel al 2 tot 3 keer zo duur.

3 likes

Aantrekkelijk formaat en modern formaat. Bij vintage betekent dat gewoon dat de horloges duur zijn. Ik vind zelf die vintage Seiko chrono’s de leukste horloges en heb er meerdere. Prijzen vallen mee als je ze vergelijkt met moderne automatische chrono’s, die zijn ook niet te vinden voor onder de 500.

De 6139s zijn dikwijls nog een stuk goedkoper. Een redelijke 6139 kan je vaak al vinden voor 200 (afhankelijk van het model).

1 like

Jeetje. Ik ben pas sinds kort de wereld van Seiko chronotjes aan het verkennen. Geen idee dat die dingen al zo populair zijn!!

Doe eens een mooie groepsfoto!!!:hugs: 6139 nog niet tegengekomen, ga eens op onderzoek uit.

Seiko heeft 6 automatische chronograaf uurwerken gemaakt. De 6139 met 1 subdial. De 6138 met 2 subdials. De 7015 flyback zonder subdials (alleen een seconde teller dus). De 7016 flyback met 1 sub dial met 2 wijzers. De 7017 flyback zonder subdials. Tot slot de 7018 flyback met 1 sub dial. Dit is een fototje van een tijdje terug (slechte kwaliteit, ik zal eens opzoek gaan naar een betere):

6 likes

WoW thnx voor de info, echte kenner zo te zien. Ik vind die blauwe kleur rechtsonder erg mooi!!!

1 like

Die Tokei is erg mooi vind ik. Zie je ook weinig. Zelf geen panda fan maar genoeg die dat wel zijn. Heb zelf de ufo 6138 en 2x een 6139. Heerlijk spul

2 likes

Dat is een van de wat goedkopere 6139s. Een stuk minder dan 500 euro waard, als ik me niet vergis had ik die voor 225 euro verkocht. Vind dat erg veel waar voor zn geld voor zo’n horloge.

1 like

Vind het bijna jammer dat ik ze niet eerder ontdekt heb.

@koekoek heb jij enig idee of er een mooi boek is over deze vintage chronotjes

Helaas wordt door steeds meer mensen Seiko niet meer als “goedkoop” gezien.
Je ziet het bij veel horloges die nu in de “nostalgie” regio komen, vroeger nooit zo’n horloge kunnen betalen en nu kan het wel. Kijk maar naar het betere quartz spul, prijzen knallen omhoog. (platenspeler anyone?)

Klopt. Vraag mij alleen af wat de kwaliteit is bv uurwerk en afwerking. Het zal wel weer ouderwets vraag en aanbod zijn.

De Seiko chronografen hebben zeer robuuste uurwerken die erg veel mishandeling en gebrek aan onderhoud kunnen hebben. Het centrale chrono rad (de “koppeling”) kan stuk gaan en dat onderdeel is moeilijk te vinden. (heb ik zelf nog nooit meegemaakt)

1 like

Ik vind ze ook erg leuk.
Een tijdje geleden wilde bijna niemand deze bakjes.
Maar ja, internet he, die prijzen zullen nog wel verder omhoog gaan.

15 jaar geleden kon je die dingen kopen voor 75 a 100 euro en wilde niemand ze hebben.
Nu zijn nette originele exemplaren niet meer onder de 500 te vinden.

Heb helaas de boot weer gemist😒. Koop horloges overigens niet voor de winst.

Het probleem met de 6139 (aka Pogue) is toch dat deze lastig zijn te vinden in originele staat?!

Niemand had ook verwacht (toen) dat die Japanertjes nu flink in waarde stijgen en zeker de duo registers zoals de panda.

1 like

Tja, ik weet nog wel dat ik 150 dollar voor een nette 6105 duiker te duur vond…