Je zou het bijna denken
Zit wat in.
Maar welke concurrentie vergelijk je dan bijvoorbeeld een Speedmaster?
Zenith elprimero of een daytona van rolex?
Ik kijk met name naar het merk waar Omega zit naast wil positioneren, de grote concurrent Rolex. Krijg je inderdaad koppels als Seamaster 300m / Sub, Speedmaster/Daytona enz.
Omega zal daarnaast kijken naar andere merken die in de buurt zitten van het merk qua eigenschappen zoals Breitling, Tudor en Zenith. Daarbij zal Omega zich weg willen positioneren van Tudor, en zullen ze ruimte zien in de prijzen van concurrenten om de eigen prijzen te laten stijgen.
Als je bijvoorbeeld de Speedmaster 3861 vergelijkt met een Chronomaster, een Daytona en een Navitimer is het nog steeds de meest goedkope van de 4.
Ik vergelijk hierbij niet de horloges een op een maar kijk naar de positionering van het merk en de producten op basis van de eigenschappen.
Ja maar ik denk dat je zelfs de merken tegenover elkaar kan zetten. Los van de modellen.
Want er zijn genoeg mensen die een Speedmaster óf Datejust overwegen. Terwijl dat natuurlijk twee totaal verschillende horloges zijn. Het is denk ik niet zo dat mensen perse een chronograaf zoeken.
Ik vind een Speedy en Navitimer bijvoorbeeld heel tof. Maar de Tudor Chrono trekt mij dan weer totaal niet.
Edit:
Are you sure? Navi heeft flinke stappen omhoog gemaakt… kost nu ook 8.6k voor de 43mm. Op Chrono wel goedkoper te vinden hoor.
Precies. Dat bedoelde ik met positioneren van het merk. Kijk je naar Omega, dan zal je ook kijken naar Breitling, Rolex, Cartier enz.
Heb even snel gekeken op de Breitling site voor huidige listprijzen. Enkel de nieuwe prijzen van de basis modellen vergeleken waarbij de Speedmaster de goedkoopste is, tenzij ik verkeerd gekeken heb🤓
Bedoelde dus dat de Speedmaster het goedkoopst is.
Even een luie copy paste van mijzelf uit een Omega topic:
Omega positioneert zichzelf naar een marktsegment waar ze (naar mijn mening) niet thuis horen, en de prijs / kwaliteit verhouding dus scheef gaat lopen.
Vier jaar geleden kocht je een nieuwe Speedmaster voor €3,5K en dan had je een mooi horloge met een bekend uurwerk van een merk met historie / heritage. Voor velen was de Speedmaster de eerst stap in het hogere segment, ook voor mij met de Speedmaster FOIS.
En daar gaat denk ik voor Omega het probleem zitten, want “normale mensen” (die niet zoals wij echt into horloges zijn) vinden €4K meestal heel heel héél veel geld voor een horloge maar wel nog tot een bepaalde mate betaalbaar. Omega is een van de meer algemeen bekende horloge merken, dus zal dan zeker serieus bekeken worden. Zodra het over bedragen rond de €8K gaat wordt het echter (denk ik) voor deze mensen te veel en/of onbetaalbaar.
Als gevolg van de prijsverhogingen én het concentreren van het aantal verkooppunten waardoor een goede korting minder normaal zal zijn dan voorheen, is de Speedmaster al lang geen eerste luxe horloge meer. Omega zet zichzelf nu tegenover bijvoorbeeld JLC, Rolex en Zenith, en dat is toch echt een heel ander niveau, waar het wat mij betreft niets te zoeken heeft.
Ftfy.
Ik denk dat je gelijk hebt. Als jan-modaal moet je bijna wel gek zijn om een horloge van 8k te kopen, en dan heb je alsnog een Omega.
Probleem is dat er geen weg meer terug is. Omega is dit ingegaan en kan nu moeilijk nog de prijzen gaan verlagen. Ik ben benieuwd waar dit eindigt. Een Speedy over 2 jaar 10k?
Jan modaal draagt een Hugo boss horloge of een smartwatch. Exclusiviteit en hogere prijzen is noodzaak om het ambacht in stand te houden voor een percentueel select groepje liefhebbers denk ik.
Poeh… nu toch het nodige geprobeerd maar Rolex is wel top hoor…
Heb 4 jaar terug een nieuwe Speedy kunnen kopen (grijs) voor €3150.
Zou voor een standaard speedy nooit meer dan €5k geven, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Dus te duur? Volgens mij wel…
Ach… er vliegt ook weleens een Tesla in brand…
Hehe, in mijn oorspronkelijke tekst stond alleen JLC en Zenith maar ik heb Rolex toegevoegd om het on-topic te maken
Het gaat niet altijd over innovatiever he. Het gaat over “beter”.
Mijn YM loopt +1 sec per 7 dagen. Succes met je innovaties.
Hmm ja want de eerste uurwerken van de nieuwe speedy update hadden geen problemen…
Die van mij loopt nog steeds als een zonnetje sinds 2019.
Klopt, die binnen het jaar werden opgelost met een bushing upgrade. En wat heeft Rolex gedaan met zijn 32xx problemen na al die jaren? Nou?
Allemaal mooie verhalen, maar voorlopig staan er meer mensen te wachten op een Rolex dan een Omega, dus kennelijk doen ze iets goed.
De enige Omega’s met een wachtrij zijn een plastic prul en een blauwe zoveelste limited.
Geen idee maar heb bij mijn horloges met de 32xx dan ook geen problemen