Jammer dat we het daar nooit over hebben op HF.
Het is vrij simpel. De doelgroep voor merken als Omega, Rolex, IWC, Breitling ect zit niet op een ānerdā forum zoals HF of een vergelijkbaar buitenlands forum.
Horlogenerds zijn TE geĆÆnformeerd. Hebben een uitgesproken mening over de prijs/kwaliteit verhouding. Nerds zijn altijd op zoek naar het āmeesteā horloge voor het āminsteā geld.
Behalve een Rolex voor list ophalen na de ācallā zie je ze gewoon niet bij een AD om de volle prijs te willen betalen. Ze zitten zo in de koersen van chrono24 en consorten dat alleen de marktprijs (die meestal 20 tot 30 procent onder list is) relevant is voor aankoop. Kortom wij zijn domweg niet de doelgroep voor de fabrikanten.
Als je nu zegt, ja ik betaal geen 8k voor een Speedmaster bij een AD. Dan zeg je feitelijk hetzelfde als in 2016 toen je geen 5k voor een Speedmaster wilde betalen bij een AD. Want toen was Chrono24 ook al 20 tot 30 procent goedkoper.
Wij willen nu eenmaal een mooi horloge voor de allerbeste prijs. Hier op het forum zie je in horloge markt precies hetzelfde. Niemand wil de vraagprijs betalen. Horloges die naar 21 upjes nog steeds niet zijn verkocht zijn nog steeds te duur. En blijven liggen. Want tja dan krijg je het horloge niet voor de beste prijs als koper.
De merken en ADās zoeken klanten die zichzelf op een mooi horloge willen trakteren. Prijs is veel minder een issue. Sterker nog, de prijs bepaald het kwaliteitsgevoel. Er zijn ook genoeg mensen die niet via het grijze circuit/marktplaats of via een forum een horloge willen kopen. Want 1 zekerheid heb je 100% als je bij een AD koopt.
Het horloge is 100% echt. En in deze tijd met perfecte vervalsingen is het best een groot risico om zomaar zonder genoeg zicht en verstand van de materie te hebben een horloge buiten een AD te kopen.
Uw wijsdom blijft mij verbazen
Serieus or sarcasm?
Doe eens een bod van 32K op die witgouden klatser, dan weet je het.
Het gaat veel over de prijsstijging van Omega en dan met name de Speedmaster.
Ik snap deze discussie maar tegelijkertijd vraag ik me dan af waarom een Breitling Navitimer wel ā¬8.5K mag kosten.
In de vorige generatie Navitimer had je een Valjoux uitvoering voor ā¬5.5K als instapper, nu is deze in de nieuwe generatie weggevallen en is de B01 in prijs omhoog gegaan van ā¬7.5K naar ā¬8.5K en is dat dus de instapprijs voor een Navitmer.
Vind ik ook vrij fors moet ik zeggenā¦
Neemt niet weg dat Swatch de prijs hier gaat verdubbelen op een paar jaarā¦
Eens.
Ik denk dat Omega in de komende jaren met de nieuwe prijzen een record omzet haalt en dat de afzet gelijk blijft of verder stijgt.
Enige wat het tegen kan houden is als de horlogemarkt hard geraakt wordt door een recessie, maar het is in mijn ogen de juiste strategie.
Als ik de site van oris bekijk zijn daar de prijzen ook verhoogd
Kan dit topic naar āalgemeenā ?
Omega deed 5 procent. Longines, wat onder Omega gepositioneerd is heeft er 10 procent op gedaan. Daar gaat het de laatste jaren procentueel nog veel harderā¦
Een IWC pilot 41 kostte in april '21 7.7k, nu 9.5k.
Rolex moet dringend de prijzen aanpassen, straks is mijn 124060 list goedkoper dan een ordinaire Speedmaster
#sarcasm
Ja GS is met name goed in de banden. Mooie tapering, microafstelling en het zit heel comfortabel. Kan Rolex nog wat van leren!
Ja en nee. Wat ik eerder al aanhaalde, voor veel mensen is tot ā¬4K serieus veel geld voor een horloge (wat het ook is hĆØ, even uit onze bubbel stappend) dus positioneert Omega zich voor die groep te hoog. En voor āonsā is de prijs / kwaliteit zoek, voor dat geld kies je toch een JLC of Zenithā¦?
Overschat ik weer het publiek hier
Het was sarcastisch
Historisch gezien is Longines ook veel belangrijker/ innovatiever geweest als Omega, wat volgens sommigen hier de (onredelijke) prijsverhogingen justificeert
Ja. Zonder doei.
Een uurwerk wat heel lang mee gaat en extreem goed is.
Kwaliteit willen ze en dat doen ze ook.
Nee het is geen 100% handwerk, geen hele bijzondere complicaties Etc etc maar dat beweren ze ook niet.
Historisch gezien is Longines belangrijker geweest als veel duurdere merken maar hebben ze nooit de beste marketeers gehad om alle innovaties te maximaliseren in omzet.