Prijsverhoging Omega Speedmaster Professional per 1-10-20 en per 1-2-23

Vaak hoor ik leden zeggen dat Zwitserse horloge’s duur zijn en ook de onderhoud duur is, maar helaas is dat gekomen (in mijn beleving) op het moment dat we als mens niet meer zijn gaan kijken naar de kwaliteit maar enkelt naar de prijs.

Weet je wat duur is,? Een ouwe samen geperste tafel of keuken van de Ikea, van die gammele bouwpakketten waaruit een rare goedkope tafel of kast uit tevoorschijn komt, dat is duur. Maar nu iedereen die goedkopere kwaliteit is gaan omarmen is een degelijke keuken gemaakt door een vakbekwame meubelmaker opeens erg duur en alleen voor de beter bedeelde onderons.

We zijn een consumptie maatschappij waarbij de prijs erg belangrijk is en de kwaliteit een 2e, dat door de lage kwaliteit een product meerdere malen per 10 jaar aangeschaft moet worden nemen we voor lief.

Maar als je nou 1 tafel, 1 stoel, 1 horloge zou mogen aanschaffen voor de rest van je leven. Wat is dan duur,?

4 likes

Klopt, verkeerde Kontiki horloge, sorry

Is inderdaad naar de letter een inhouse uurwerk. Maar wel ‘gewoon’ een update van het Eterna 1504 uurwerk dat een van de voorlopers was van, jawel, de Eta 2892.

Dat ETA van Eterna was maakt hier wel een verschil dacht ik🙃

In de uitdaging had je het over ETA movements maar waarschijnlijk dacht je eerder aan hun standaard werkjes die zo in een kast gezet waren door de fabrikant die er dan geen verdere moeite meer moest doen. Dit voorbeeld gaat toch verder meen ik, of niet?

Ja, zeker. Het was trouwens niet mijn uitdaging hè …

En ik schreef overigens dit:

1 like

Klopt weer, maar ze werd wel te snel gesloten.

Heeft Junghans er ook geen van eigen makelij aan goedkopere prijs?

1 like

Tegenwoordig allemaal ingekochte standaard uurwerken.

Seiko, zoals je aangaf, uiteraard wel.

Heb deze speedmaster een half jaar geleden verkocht,
Ik heb wel al problemen gehad met enkele condens chrono vast blijven hangen pushers die in een keer verdwenen waren.
Niet zo’n probleem toen ze nog 1800 euro kosten, maar nu zwaar overprijsd, ik hoef er geen meer, wel een mooi tijdloos ontwerp, maar heeft verbetering nodig en beter caliber.:joy:

Nu gegaan voor deze robuustere topper sub no date 124060.:joy:

Dat jij problemen ermee hebt gehad is natuurlijk vervelend, maar betekent niet dat het horloge fragiel is. Zat mensen die met een Submariner dingen hebben gehad. Kennelijk stuit de Speedmaster je nu tegen de borst. Zozeer zelfs dat je er een veel minder stijlvol horloge voor in de plaats hebt genomen :stuck_out_tongue_winking_eye:.

3 likes

Inderdaad kun je ook met Rolex maar ook met alle andere topmerken problemen hebben. Ik heb een Rolex Datejust die waterschade opliep, terwijl deze überhaupt nog nooit onder water is gekomen. Zolang het netjes wordt opgelost is het prima.

2 likes

Waarom eigenlijk?

Hij geeft de tijd heel accuraat aan bij mij, daarover gaat het toch? Hacking seconds zou een meerwaarde kunnen zijn, maar in de kleine subdial vind ik het minder belangrijk. 2 dagen reserve is meer dan voldoende. Als automaat zou hij dikker worden, wat ik absoluut een minpunt zou vinden.

Verticale koppeling en kolomwiel zou de chrono nog wat robuuster doen voelen, maar daarvoor niet perse beter. En sowieso prijziger en complexer…

De 50m WR had ik wel graag op 100 gezien, maar die moet je evengoed laten checken, tenzij je alles laat inschroeven, wat gewoon onhandig is.

Misschien de antimagnetische eigenschappen? Nog nooit voorgehad in al die jaren met mechanische horloges en demagnetiseren houdt niet veel in, dus misschien ook wat overroepen?

Plexi krasgevoelig? Neem de saffier, dan heb je nog wat decoratie op het uurwerk erbij.

Maw het is gewoon al jaren een gouden formule die veel goeie vinkjes zet. Alle luxe items worden duurder helaas, heeft niets met kwaliteit te maken persé. Kan het beter, uiteraard. Moet het beter? Voor mij alleszins niet :+1::blush:

2 likes

Tegen de borst stuiten gaat wat ver, het blijft een mooi horloge.
Maar voor mij geen 5k waard, maar gelukkig is het mijn mening en die is niet heilig.:laughing:

1 like

Zat hier even over de speedmaster en prijsverhoging te lezen. 5k… nu bijna 3 jaar later gaat de speedmaster naar een kleine 9k in februari.

2 likes

Pfffff…

Waar heb je dit gelezen? Ze zijn afgelopen 2 jaar ook al vrij fors verhoogd.

Prijsaanvraag bij een ad gedaan. Die schreef dat er per 1-2 een prijsverhoging aankomt… Op omega only het hierover gehad waar iemand schreef dat het 7% wordt.

Dat is dan wel de uitvoering met saffierglas en stalen band anders zit je nog steeds onder de 8k.

1 like

Weet ik dubbelsaffier of plexi scheelt 1k.

De prijsverhoging per 1-feb-23 wordt zelfs al weergegeven bij Watchbase (van 8.100,- naar 8.600,-):

image

2 likes

De hesalite van 7.100,- naar 7.500,-.

image

2 likes