Prijsverhogingen serviceprijzen

Da’s een belangrijk verschil met auto’s. Veel merken leveren daar nog gewoon onderdelen uit aan derden. Zelfs als leek kon ik alle BMW-onderdelen bestellen die ik maar wilde.

Schandelijk, €950 voor een service wat in Polen wordt uitgevoerd in het geval van Swatch/Omega. Richemont overigens niet veel beter met de aftersales in Spanje.

Alles voor lagere kosten om de aandeelhouders blij te maken.

1 like

De hele Herengracht-brigade van Richemont mocht een andere loopbaan zoeken onlangs…

7e2f9b50231e5545700c06b61b388de3

1 like

Tsja, alle bedrijven zoeken naar mogelijkheden om hun kosten te verlagen en winst te verhogen.

Omega doet dat door 3 keer per jaar hun list prijs te verhogen. :joy: Niet dat ik nog voor 6k een Seamaster zou kopen… mij zijn ze kwijt.

3 likes

Net alsof Poolse horlogemakers niet hoeven te eten.

90 euro :rofl: .Dat kan alleen als hobby.

Ik ben er enorm van onder de indruk dat je in staat bent een automaat in twee uur te servisen.
Mijn vaardigheden zijn nog lang niet op dat niveau, ben maar een amateur en moet nog heel veel leren.
Knap werk!

5 likes

Omega repareert of bij gecertificeerde servicecentres in Nederland zoals Belle Heure of ze sturen het door naar Brussel, niet naar Polen dus.
Net iets ander uurtarief……

Of het absurd is of niet, ik kreeg wel een horloge in absolute nieuwstaat terug dat weer perfect loopt (het uurwerk was defect, maar dat maakte voor de service prijs niet uit). Er was geen krasje of swirl meer te bekennen, niet op de kast, niet op de bracelet, nergens.
Inderdaad, het kostte wat, maar dan heb je ook weer wat en het horloge was en is het (voor mij) meer dan waard.

Ik denk ook niet dat een horlogemaker zo’n klus in een paar uurtjes doet. Een horloge tot de laatste schroef en tandwiel uit elkaar halen, reviseren waar nodig, kast en bracelet opmaken, etc. Ik denk dat daar heel veel precisie werk (dus uren) in zit.

Zou het over 8 of 10 jaar zo weer doen (het is mijn graal, dus hij zal nooit en te nimmer weg gaan).

4 likes

Dat was vroeger :slight_smile:

Je hebt waarschijnlijk wel gelijk, hoorde ook al dat ze meer de lage(re) lonenlanden opzoeken… …net zoals Richemont Amsterdam; je IWC en Panerai schijnen nu voor service naar Spanje heen en weer te vliegen…

Je kunt natuurlijk ook een Omega-Certified atelier opzoeken, dan houd je het meer in de hand - klus wordt dan door hem/haar zelf gedaan.

2 likes

IWC was vorig jaar nog Italië…

Net als bij de Swatch Group (Omega, Longines, Rado, Certina, Tissot, Balmain, Mido, Hamilton ect.) Kun je je als zelfstandig uurwerkhersteller bij de Richemont Group certificeren voor verschillende van hun merken als Cartier, Baume et Mercier, IWC, ect. Ik denk dat Richemont, net als de SG, de meest exclusieve merken niet aan uurwerkherstellers overlaten, dat heeft ook niet veel zin omdat het aanbod maar zeer beperkt is.
Dus je kunt voor diverse Richemont merken ook in Nederland terecht bij zelfstandige uurwerkherstelers en dan gaat het niet naar het buitenland.
Voor alle merken die je wilt repareren als uurwerkhersteller worden merk gebonden eisen gesteld. Zo was ik bijvoorbeeld qua gereedschappen, kennis en kunde geschikt bevonden na een audit van Cartier maar omdat ik geen afgescheiden klant ontvangst ruimte heb met een zitje (en ik dat ook niet wil) konden we niet verder met die merken. Je loopt bij mij als klant zo het voorste deel van de werkplaats in en dat vinden veel mensen een leuke belevenis, dus dat wil ik zo houden.
Behalve de min of meer gewone gereedschappen die je moet hebben is er per merk een flink aantal merken model gebonden tools die je moet aanschaffen. Om je als éénling voor heel veel merken te certificeren heeft niet veel zin omdat je de gereedschappen dan simpelweg niet terug kan verdienen.
Behave de gereedschappenwaarin je moet investeren krijg je van de merken ook best veel terug. Technisch voortschrijdend inzicht vanuit de fabriekant, de meest moderne updates over gereedschappen, smeermiddelen, schoonmaakmiddelen enzovoort. Een website waar alle beschikbare onderdelen van een bepaald merk te vinden zijn samen met de technische documentatie. Cursussen voor bepaalde calibers en werkwijze (daar wordt je nooit slechter van) Verbeteringen van uurwerken die bij een servicebeurt uitgevoerd kunnen worden. (bij veel terug komende fouten bij oudere calibers wordt door bijvoorbeeld Omega nog steeds geïnnoveerd)

De prijzen voor de service hebben dus zeker een zinnige achtergrond, al zul je dat als consument wellicht niet altijd ervaren.

8 likes

Ik hoorde laatst (ongeverifieerd dus) dat als je een horloge hebt met Breitling B01 (Breitling en Tudor) uurwerk dat deze terug in de fabriek standaard een nieuw uurwerk krijgen. Dat is goedkoper dan de oude uit elkaar halen. Als dat daadwerkelijk zo is dan vind ik dat echt een slechte zaak. Bedrijfsmatig zou ik het zeker snappen maar ik denk dat de charme van een mooi uurwerk is dat als het goed onderhouden blijft deze jou gaat overleven.

3 likes

Van Tudor uurwerken heb ik dat ook begrepen maar volgens mij zijn het dan gereviseerde uurwerken, ik vermoed dat het bij Breitling ook zo gaat c.q. geen nieuwe uurwerken;

1 like

en daaraan nog toevoegend…. Sommige onderdelen kun je alleen per 5 kopen. Geen probleem als het onderdelen zijn met een goede doorloop maar jammer genoeg niet altijd de realiteit. De betekend dat je voor bv een lagerbusje dat vroeger nog geen euro koste nu €25 mag aftikken x 5.

3 likes

Inderdaad @menkepie, sommige prijzen zijn niet te verklaren en als voor je een “bouwvakker” bezig geweest is dan tikt het alleen op schroeven al fors aan. Deze kosten tegenwoordig ook € 5,- per stuk en moet je ook per 5 inkopen…en niet alle schroeven zijn hetzelfde, dus na verloop van tijd ligt er snel een fortuin aan schroeven.

5 likes

Buiten dat; wij (althans mijn werkgever) werken met Poolse software-developers. De kwaliteit van het werk dat zij leveren doet in niets onder voor wat ik gewend ben van Nederlandse (of Britse) ontwikkelaars. Goede communicatie, op tijd leveren, duidelijke documentatie … daar kan menig ontwikkelaar hier nog van leren. Hetzelfde geldt overigens voor de Baltische staten.

Bij ontwikkelaars buiten Europa is het, in mijn ervaring, een ander verhaal. Daar moet je maar afwachten wat je voor je geld krijgt. Maar in Europa is het kennisniveau, en de professionaliteit, gewoon heel hoog. Ik ga ervan uit dat dat bij andere beroepen (zoals horlogemakers) niet anders zal zijn.

Het uurtarief van een Poolse ontwikkelaar ligt trouwens gemiddeld een stuk hoger dan van een Indiase of Chinese ontwikkelaar, maar ik vind dus ook dat de kwaliteit veel hoger ligt.

Als dit klopt dan heb ik gelijk wel allerlei vragen. Dat B1 uurwerk is chronometer gecertificeerd. Ik weet het niet precies maar het bijbehorende certificaat wordt hoort toch bij het precieze uurwerk? Ik dacht dat er bij een chronometer ook een referentiegetal werd uitgegeven.
Als er dan bij een service zomaar een ander uurwerk ingelepeld wordt dan kloppen de nummers niet meer.
Overigens ben ik ook niet heel gecharmeerd van het het swappen van een uurwerk. Voelt een beetje als een harttransplantatie, ik hou liever alles bijelkaar zoals het ooit door de fabriek uitgeleverd is.

1 like

Uitwisselen van uurwerken wordt alleen bij quartzuurwerken gedaan en dan alleen als er geen serienummer, bijbehorend bij de kast in staat. Bij chronografen wordt dat bij mijn weten niet gedaan.
Als bij een goed merk horloge toevallig de kloof waar het serienummer op staat moet worden vervangen laten we door de fabriek het serienummer erin zetten zodat dat behouden blijft.
Ook worden er bij mijn weten geen uurwerken naar Polen of andere lage lonen landen verzonden. (ik heb daar in mijn vak nog nooit van gehoord, wel natuurlijk dat er veel wordt nagemaakt maar dat is echt van een heel andere kwaliteit, niet iets wat iemand zou willen met een merkhorloge)
Ik zou zelf durven stellen dat de salarissen voor de Nederlandse uurwerkmakers lager zijn dan in de rest van Europa omdat er hier nog steeds mensen zijn die willen dat je het voor 90 Euro doet… (en dan in een kelder zonder AOV of pensioen jezelf afpeigert om voor de hogeropgeleide voor minder dan het minimum te werken aan top uurwerken.)

4 likes