Ja die krijg ik ook op mijn werkbank die er in 2 uur doorheen gejaagd zijn.
Realiteitszin is een grote deugd!
Het is schreeuwend en godgeklaagd duur.
Omdat Omega absurde prijzen voor onderdelen hanteert. Een plexiglaasje van enkele Euro’s voor boven de 120 Euro. Het is schandalig. Ik heb er geen ander woord voor.
Dan heb ik het niet over de uurprijs van de horlogemaker, dat vooropgesteld.
Mij ook…maar ik heb nu nog wel een echte Omega (dwz pre-SwatchGroup ) met een ETA uurwerk, wordt het dan inmiddels niet goedkoper om maar dat hele ETA uurwerk splinternieuw te vervangen ipv een service uit te laten voeren?
Edit, heel nieuw uurwerk al gezien voor $399,-
Uurwerk onderhoud wordt door de grote jongens steeds meer gezien als een verdienmodel dan als waar het voor bedoeld was: service.
Eens, het hoeft allemaal niet gratis maar dit is het volgende onderwerp wat uitgemolken wordt.
Als je de verschillen niet kent lijken de glaasjes identiek met eentje van 15 euro… toch zitten er verschillen in de glaasjes.
Buiten een omega logo, waar je natuurlijk ook voor betaald, zit er vaak ook een groef voor de lunette of om de omega tool te kunnen gebruiken voor het verwijderen van het glas bij een gesloten kast. Dit is k.t als er een prutser voor je er een namaak glaasje heeft ingeperst… dan kan je dus niets met de omega tool en kan je maar manieren zoeken om het glaasje er af te halen zonder verder iets te beschadigen.
Je moet echt een gecertificeerd Omega horlogemaker zijn om te weten wat het kost en wat de verschillen zijn voor je hier wat gaat roepen dat zo’n onderhoud slechts 90 euro mag kosten.
Dan zie je pas wat een slager of houtbewerker allemaal mispeuterd heeft door gebrek aan kennis, tools of correcte fournituren.
Heb al cal. 550 gehad waar wijzerplaat en deksteen balans gelijmd was wegens ontbreken van toegang tot correcte onderdelen, of gewoon omdat afgesproken prijs 90 euro was?
Dat roep ik dus ook zeker niet, maar dat de prijzen van met name onderdelen nogal opgeblazen zijn durf ik wel te stellen.
Nou dan zit er niks anders op dan zelf de service uit te voeren. Met een bahco het achterdeksel los wrikken en er zelf wd40 druppelsgewijs in spuiten.
Kan allemaal wel zo zijn maar ditzelfde glaasje kostte een paar jaar geleden nog een euro of 15. En dat al heel lang. En nu plotseling wordt dat vier vijf keer zo duur. Absurd.
Toevallig heb ik zo’n Omega glaasje in 2018 laten vervangen bij een service. Toen was het al €45 volgens de factuur. Dus €15 is volgens mij al heel lang geleden.
Goed ,voor de winst van Omega, om te zien dat er zoveel mensen vinden dat een plexiglaasje inderdaad meer dan €100,- mag kosten.
Ik geloof niet dat ik een uitspraak deed over hoeveel het mag kosten. Ik stel alleen ter discussie dat het een paar jaar geleden nog €15 zou kosten. Tenzij W&V me een poot hebben uitgetrokken in 2018 (en dat neem ik niet aan!) was zo’n glaasje ook toen al €45. Dan gaat het anno 2023 nog steeds om ruimschoots een verdubbeling, maar niet om “vier of vijfmaal” zoals beweerd in dit topic.
De Omega glaasjes zijn zolang ik weet al duurder geweest dan de generieke plexi glaasjes.
Rond 2000 zaten ze op ca. Hfl. 25,- met een -origineel Omega - glaasje bij de AD.
Toen ging er namelijk op de Genève 1310 van mijn vader een nieuw plexiglaasje.
Dat was omgerekend € 11,34; factor > 10 in minder dan 25 jaar.
(Ik hoop dat je, je vader nog steeds hebt Bernard en hij zijn 1310.)
Helaas. Al geruime tijd niet meer.
Deze heb ik nog wel:
(gekocht begin juni 1976, cadeautje van mijn moeder voor hun huwelijk op 5 juni 1976)
En nog altijd met het glaasje uit 2000, net voor de invoering van de Euro.
Een heel mooi aandenken. (Het werkhorloge dat ik van mijn, te vroeg overleden, vader heb, is een van mijn ‘kostbaarste’ bezittingen.)
Alles is natuurlijk duurder geworden, maar niet alles in gelijke mate (in 1985 betaalde ik voor een uur rijles 30 gulden … ik durf niet eens te vragen hoe duur dat tegenwoordig is ). Zo waren Vandoren klarinetrietjes in de jaren negentig al zo’n 20 gulden, en zijn ze nu ongeveer 20 euro. Dan nu wel in een kartonnen doosje met een folietje om de rieten, in plaats van in een mooi kunststoffen doosje met een stripje schuimrubber erin tegen het beschadigen.
Volgens mij kosten Nike Air Max nog steeds omgerekend 300 gulden.
Ik heb geen idee … niet mijn kledingstijl. Maar mijn startsalaris in 1992 was Fl.3250,- en daarvoor kom ik nu ook mijn bed niet meer uit
Maar luxe-artikelen (en onderhoud daarvan) zijn natuurlijk wel exponentieel duurder geworden. Kijk maar naar historische prijzen van de Omega Speedmaster Pro … volgens mij was die (zonder korting) midden jaren negentig nog zo’n 3000 gulden. Dus dat Omega onderdelen dan meegaan is niet verbazingwekkend (nou is het bij de Speedy Pro misschien nog enigszins te verklaren door de vernieuwingen).
Bij TH was saffierglas vervangen op mijn Carrera cal. 360 € 140 eind 2019, volgens mij was saffierglas voor een Speedy rond diezelfde tijd om en nabij € 550. Omega verdient er dus wat meer op in dit vergelijk.