Pripjat / Pripyat zwembad klok vraagje?

(Beste @moderators, mocht deze in Off topic horen, verneem ik dat graag.)

Ik ben twee weken geleden op bezoek geweest in Tsjernobyl en Pripjat (of Pripyat). In het zwembad hing deze klok:

(bron: https://www.flickr.com/people/30326207@N00)

Ik vind het een mooie klok, maar kan iemand mij vertellen waar de 10, 20 en 30 voor staan in het midden? Dit is, neem ik aan, een timer geweest voor wedstrijdzwemmen?

6 likes

Mooie geschilderde muur, trouwens. Gevolg van de kernramp aldaar?

2 likes

Misschien 30 jaar achterstallig onderhoud :grin:

2 likes

Damn wat vet! Hoe was het?
Dat staat ook nog echt hoog op m’n bucket list!

1 like

Bij mij ook! :smirk: Wat heb jij er nog meer op staan? :P…

@Sander84 Hoe en waar heb je dit geboekt?

2 likes

Ik zou voor de zekerheid eerst alle andere items afvinken…

24 likes

Ja zou ik wel willen maar Olga reageert niet :rolling_eyes:

Iets teveel om op te noemen :grin:
Maar Japan, China, Iran, transsiberië express staan wel redelijk bovenaan en ergens ook wel Noord-Korea maar dat is nogal onethisch en wellicht tikkeltje onverantwoord :smile:

4 likes

Iran hoeft van mij niet. Maar Noord-Korea lijkt mij wel een land wat bizar is om heen te gaan. Volgens mij boek je zo’n reis ook niet gemakkelijk. Wellicht kan @Utrecht2 hier meer over vertellen. Maar ik wil dit topic ook niet verder te off topic laten gaan :grin:.

2 likes

Ik heb de reis destijds gemaakt met Koning Aap reizen, maar dat was dus in 2005. De laatste 5 jaar is de situatie natuurlijk drastisch veranderd en nog meer het afgelopen jaar nu kemphaan Trump hem wat extra uitdaagt. Het lijkt me geen beste tijd nu.

Over het onetische ga ik niet uitwijden, want die vraag kan met veel landen worden gesteld op welk vlak dan ook (voorbeeld: niet naar Japan vanwege walvisvangst?). Als het voor jezelf te verantwoorden is en je nieuwsgierig bent, en het is veilig natuurlijk tot op zekere hoogte en het kan: gewoon doen!

4 likes

Of IJsland :angel:…

Dat is altijd lastig te beoordelen. Jaar geleden naar Zuid-Afrika geweest. Dit jaar is een dergelijke groep overvallen…

1 like

En intussen is de vraag van Sander84 nog steeds niet beantwoord… :yum:

1 like

Als ze klaar is met stofzuigen zal ik vragen of ze even wil reagerenđź‘Ť

4 likes

Als ik de klok goed bekijk, dan wijst de grote wijzer naar grote ring en de kleine wijzer naar de binnenste kleine ring. Het zou me niet verbazen als de grote wijzer seconden aangeeft, en de kleine wijzer minuten.

Ten tijde van de meltdown (geintje) heeft de klok dus 8 minuten en 9 seconden gelopen (wedstrijd???).

3 likes

Ik ben zelf laatst ook naar Pripyat/ Chernobyl geweest, hierbij nog een foto van mij hoe het zwembad, waar de klok van @sander84 hangt, er nu uitziet voor de mensen die dat interessant vinden. Interessant feitje, het zwembad is in gebruik geweest tot 2000, ± vijftien jaar na de kernramp. De laatste reactor sloot namelijk pas in 2000, en de werkers vonden het prettig om te zwemmen in dit zwembad!

Ik ben twee jaar geleden ook in Noord-Korea geweest, mochten daar nog vragen over zijn. Ik zou nu niet meer naar NK gaan, met de huidige politieke situatie en Trump.

6 likes

Ik ben vijf jaar geleden in Zuid-Korea geweest en heb de gedemilitariseerde zone bezocht. Vreemde ervaring om in Panmunjom vanuit het VN gebouw naar de overkant te staren, wetende dat toeristen in het Noord-Koreaanse deel waarschijnlijk hetzelfde doen.

3 likes

Ach Iran zou ik ook niet meer doen, was wel zeer de moeite waard 10 jaar geleden.

Jazeker…:wink:

3 likes

Dat zeggen ze over 10 jaar ook. Snap de stelling niet. Volgens mij is Iran erg de moeite waard en is het verschil tussen beeld vd buitenwacht versus de werkelijke situatie groter dan welk land dan ook

1 like

Geweldig! Groetjes van de andere kant!

3 likes

Wow gaaf! Lijkt me ook nog eens mooi te doen Pripyat,
Ik kan me uit het al lang geleden gesloopte wedstrijdbad in Den Hommel in Utrecht herinneren dat de “timing” klok 24/7 doorliep.

3 likes