Prisma ca. 1968/1969

Hallo, mijn naam is Rick en ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb mijn oude PRISMA horloge voor de dag gehaald en wil hem zelf, als eerste project, gaan repareren.
Dit horloge heb ik op 8- of 9 jarige leeftijd gekregen omdat hier een wekker op zat. Dit in verband met mijn diabetes.
Bijgaand enkele foto’s. Kan iemand mij vertellen welk uurwerk (movement) hier te zien is? 17 jewels, Swiss.

8 likes

Welkom Rick!

Tip van flip: doe het niet. Als je horloge ook maar enige emotionele waarde heeft zou ik het vooral aan iemand overlaten die wél weet wat ‘ie doet.

3 likes

Als dit je eerste projectje wordt en je hebt nooit eerder een horloge uit elkaar gehaald, dan zou ik niet met dit uurwerk beginnen. Zeker als het horloge een emotionele waarde voor je heeft. Je kan dan beter een eenvoudig 2e hands handwinder uurwerk aanschaffen en hiermee gaan oefenen. Dat is al moeilijk genoeg.

Als het horloge belangrijk genoeg voor je is, dan kan je m beter door een horlogemaker op het forum laten servicen.

4 likes

Uurwerk is een A. Schild 1475 of familie ervan:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?11&ranfft&&2uswk&AS_1475

En zoals hierboven al gezegd, niet als eerste project zelf aan beginnen. Begin met iets wat kapot mag, want sneuvelen gaat er zeker iets bij je eerste project, ik spreek uit ervaring. :sunglasses:

2 likes

AS 1475 volgens mij.
Deze is tamelijk ingewikkeld geen klus voor beginners.

In het begin maak je meer kapot dan dat je repareert…
Bovendien zijn onderdelen tamelijk duur en lastig te vinden.laat het aan een vakman over.

2 likes

Hoi Rick, welkom op ons gezellige forum. Mooi horloge met een bijzonder verhaal! :+1:

Mijn advies is hetzelfde als dat van de anderen. Op dit kaartje kun je wel iemand ontdekken die voor een redelijke vergoeding je horloge weer goed in orde maakt:

Ik hoop dat je wel een ander project aanpakt, koop bijvoorbeeld een slecht tweedehandsje en maak dat weer goed. Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar ik heb me laten vertellen dat je vooral moet beginnen met een horloge dat alleen de tijd aangeeft, en geen complicaties heeft als een datumaanduiding of een wekkerfunctie. Ik wens je er in ieder geval van harte succes mee! :+1:

2 likes

OK, dank jullie voor het advies. Het uurwerk heeft voor mij geen emotionele waarde. Ik wist alleen nog dat ik hem ergens op zolder had liggen. Dus als hij kapot gaat is het niet zo erg. De wekker kan ik nog opwinden en af laten gaan. Het uurwerk zelf is ook nog op te winden en loopt ook nog.Aangezien het horloge al zeker 46 niet meer opgewonden/gebruikt is en daarvoor ook nog nooit geserviced is, neem ik aan dat een schoonmaak/oliebeurt geen overbodige luxe zal zijn. Ik wil dit toch zelf graag doen, wat wel zeker is dat ik goede tips en adviezen van gevorderde forumleden zeker kan (en moet) gebruiken.
Ik laat het horloge eerst even een tijd samen met een stopwarch op de computer lopen om te kijken wat de afwijking na 24 uur is.

1 like

Als dat zo is zou ik inderdaad zeggen dat je eerst het beste eens kunt kijken of het horloge nog deugdelijk loopt, en als er zulke oude olie in zit, dan is onderhoud wellicht geen overbodige luxe. Daarover zijn de meningen verdeeld, en ik kan je er geen nuttig advies over geven.

Wel kan ik je naar dit bijzonder informatieve en uitgebreide bericht met plaatjes over een onderhoudsbeurt van een horloge verwijzen, al is dat dan zonder de wekkerfunctie.

1 like

Misschien een goed idee om nog aan te haken bij Vinwat’s basis clinic 2019 in juli (omgeving R’dam):

:sunglasses:

2 likes

Dank je Harpoen, de clinic lijkt me een uitstekend idee! Ik ga me hoogstwaarschijnlijk wel aanmelden!
De VINTAGE STRIPTEASE, is ook een prima tip, dank daarvoor.
Inmiddels heb ik het uurwerk 2:18:00 laten lopen en de stopwatch gaf 2:18:11 aan! Het loopt dus 11 sec te langzaam in 2:18 dus grofweg x10 = 23:00 110 sec -> 4,78 sec/uur = +/- 115 sec/24 uur! Best redelijk vind ik voor een horloge van ca. 50 jaar zonder onderhoud!

4 likes

Inderdaad, na 24:00:00 loopt het horloge ca. 114 sec. achter!
Ik heb de VINTAGE STRIPTEASE door genomen.
Een zeer uitgebreide en goede werkbeschrijving waarin ik alleen de soorten olie/vet mis die op verschillende onderdelen gebruikt (dienen te) worden.
Ik ga nu eerst even inventariseren welk gereedschap ik nog dien aan te schaffen alvorens met de restauratie/servicebeurt van het horloge (prisma '68/'69 met AS 1475 uurwerk 17 jewels) te starten.
Ik zal hierover een nieuw topic starten om geïnteresseerden op de hoogte te houden.

1 like

Deze prisma nog niet eerder gezien. Ik dacht eerst even aan een rus bij het zien van het uurwerkje.
Vwb het uiterlijk; prima uitgangspunt. Als het glaasje barstvrij is kan je deze er weer als nieuw uit laten zien, en ook de gold plating lijkt redelijk intact.
Succes! Zie graag nog even het eindresultaat :slight_smile:

2 likes

Komt in een Topic te staan. Glas is barstvrij, wel redelijk war lichte krasjes.
Zoek ff op dit forum de “beste” manier om dit te polijsten.
Uurwerkje is (zie boven) een AS 1475

1 like

Zelf zou ik eerst een tijdje poetsen met Brasso en dan nog een keertje met tandpasta. Maar dan krijg je zo’n kras van de twee naar de drie bijvoorbeeld nog steeds niet perfect volgens mij. En het klinkt alsof je het veel technischer en serieuzer wilt aanpakken, dus ik denk dat je het liefste met schuurpapier met verschillende korrelgroottes aan de slag wilt. @Scudo heeft het netjes uiteen gezet.

In die draad wordt ook verwezen naar deze mooie reportage met foto’s. Hier wordt dan weer wel polijstpasta gebruikt. Het lijkt mij eigenlijk niet nodig, omdat de laatste afwerking volgens mij zeker weten met een doek, tandpasta (tsja, eigenlijk is dat ook polijstpasta natuurlijk), en een vinger kan. Maar het resultaat van @HorloG liegt er niet om. :wink:

Die hebben het inderdaad gekopieerd.

1 like

Hallo Ricoldw,
De data voor de clinic zijn bekend, en wel op dinsdag 9 juli aanstaande en de tweede avond op 23 juli. in Rotterdam.
Kijk anders nog even in de topic vinwat’s basis clinic juli 2019

1 like

Het lijken wel Chinezen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Veel succes met het opknappen.
Waarschijnlijk heb je veel meer talent dan ik, want ik heb er een paar jaar over gedaan om een wekker uurwerk te kunnen repareren.

2 likes

Ik hoop dat me dit gaat lukken! Veel foto’s en notities maken, vragen stellen en rustig blijven.
Ik weet nu b.v. dat jij dit al eens gedaan hebt, dus zal ik zeker tijdens de restauratie/onderhoudsbeurt bij je aankloppen voor advies!

Kan ik beter ergens anders een nieuw topic starten over de restauratie/onderhoud van de PRISMA, of deze topic gewoon voortzetten?
Ik plaats hier eerst de foto’s van de startsituatie:

En na een poetsbeurtje van 5 min. met Commandant 4 (groen):

@ernst De gold plating is rechtsonder wat beschadigd

2 likes