Probleem met Zenith DEFY Classic band; wie nog meer?

Wat dit betreft, die zijn er nog steeds niet toch? Voor zover we weten…

Nee, volgens mij ook niet. Hoewel de band bij mij goed om de pols past kan ik me voorstellen dat als dit niet het geval is dit bijzonder irritant is. Je betaalt een behoorlijke premium voor de stalen band en dit kan hem echt onbruikbaar maken.

1 like

Nog even ter aanvulling, een niet nader te noemen vriend van me, ook lid van dit forum, is onlangs zijn Defy Classic verloren wist hij me vanochtend te vertellen. Extra pijnlijk is dat hij zelfs niet meer weet wanneer en waar. Ergens op een nachtkastje laten liggen of van zijn pols gegleden tijdens een boottochtje de afgelopen weken. Hij wist alleen nog dat hij het horloge nergens meer kan vinden. Voor de rest gaat het goed met hem. Soort van.

2 likes

Nee, volgens mij ook niet. De oplossing is echter simpel (in mijn geval): 5kg lichaamsgewicht erbij of eraf is een halve schakel.

1 like

Daar gaat m’n vertrouwen weer :frowning:

Komt te voet, gaat te paard… Maar laat je vertrouwen hierdoor niet beïnvloeden, zijn verhaal heeft niks met de bandaanzet te maken.

2 likes

Zou het een idee zijn om er bandpennen in te zetten zonder kraag. Alleen als je hem altijd op staal draagt natuurlijk. Dan maakt die ruimte denk ik minder uit. Kan het ook nergens achter blijven hangen.

1 like

Da’s wel een beetje een rough-neck oplossing. De band is titanium overigens, geen staal, maar ik begrijp wat je bedoeld. Da’s wel steviger inderdaad.

Heb je de gaten in de kast nog gecontroleerd of deze niet uitgelubberd zijn, door de springbars? Als dat zo is, dan zullen nieuwe springbars niet gaan helpen denk ik.

1 like

Als je die hoofdkabels en verticale kabels weghaalt kom je een beetje in de buurt van wat Zenith uithaalt :grimacing:

@GerardNijenbrinks: nieuwe pennen eerst in de kast plaatsen zonder band. Dan kun je voelen in hoeverre er bewegingsvrijheid voor de pennen is. Uitgesleten boringen na 2 jaar lijken mij wat vergezocht maar wie weet.
Als de pennen goed passen, band erop. Check dan vervolgens wel of de punten van de pennen echt goed in de lugs vallen. Ik heb een Seiko waarbij dat soms niet lekker gaat; omdat de endlinks nogal kritisch passen staat de pushpen iets scheef als ik niet oplet, daardoor is de band bij mij wel eens losgekomen.

Vervolgens periodiek de boel checken. Als de pennen buigen dan moet dat ook ten koste gaan van de aansluiting tussen kast en end link.
Bestel vooral een paar sets pushpennen, en wissel ze preventief bijvoorbeeld elk kwartaal :+1:

1 like

Belofte maakt schuld. Vandaag even gekeken en snel een foto gemaakt. Ik zie zo meteen niks vreemds, behalve dat ik het horloge beter moet reinigen…

1 like

Ik begrijp wat je zegt, maar hij ligt op z’n zij met de kroon naar beneden.

1 like

Die bandpennen zien er perfect recht uit…

1 like

En misschien een andere gekke vraag; Draag je je horloge los om de pols? Maw, hangt ie wel eens voorbij de knokkel van je pols?
Als dat zo is, en je buigt je pols, komt er enorm veel trekspanning op je band en dus op je push pins te staan.

En dan niet te strak aantrekken op de rol of op een kussentje, want dan blijft er ook spanning op staan :wink:

2 likes

Hij zit best wel los inderdaad. Een hele schakel er uit gaat echter niet, want dan zit de band net te strak. Het kan best zijn hoor dat er daardoor af en toe teveel kracht op de band pennen komt.

1 like

Hoe is dit afgelopen @GerardNijenbrinks ?

1 like

Niet zo best. Het horloge is bij Zenith ‘hersteld’ (nieuwe handpennen gemonteerd) maar er is helaas niets verbeterd of opgelost. De pushpins zijn inmiddels weer verbogen, en voordat het horloge weer van m’n pols valt, probeer ik het nu zelf met een ander type puspins op te lossen. Die staan in bestelling bij Cousins UK.

Zie deze post daarover: Waar koop ik de beste push-pins (band pennen)?

1 like

Balen zeg… Ik kan op de internationale fora weinig over vinden, dus ik hoop stiekem een beetje dat de jouwe een uitzondering is.

Breitling gebruikt erg stevige springbars and die @Floris155 (STRPS) levert zijn volgens mij precies dezelfde. Die zijn net even dikker en hebben een dikkere ,dubbele kraag. Wellicht zijn die ook het proberen waard als die van Cousins niet helpen

1 like

De pennen van Zenith zijn 1,5 mm dik, en dikkere pennen passen helaas niet door het gat in het massieve eindstuk.

Ik las het net inderdaad. Die waar ik het over heb zijn 1.8, dus dat is helaas geen optie.
Grade 5 titanium opboren is ook geen pretje…

1 like