Problemen Breitling Wings automatic

Ongelooflijk wat een verhaal!

Ik zie even niet waarom je na zo lange tijd nog iets zou willen aanzien? Spontaan herstel? Een kaliber in “goed lopende staat” valt zolang er gangreserve is NIET stil.

Nu je toch een paar weken gaat wachten: Ik heb deze draad in december gelezen, en dat doe ik niet nog een keer. Maar kan me herinneren dat diversen van ons je aanraadden om de gangreserve na handmatig opwinden te checken. Dat heb je niet gedaan omdat “dat toch niet zou moeten hoeven” oid. Dat “moet ook niet hoeven” maar je kunt zo onderzoeken of het aan het automatische opwindmechanisme ligt of meer in het “hart” van de hardware. Bij deze dus nog een herhaling van deze tip. (Je zou dan “bewegingsgebrek” kunnen uitsluiten)

Ik heb de opwind test gedaan en maakt geen verschil. Ook na handmatig opwinden gisteren stond horloge vanochtend weer stil op 01:00 uur. Ik ga dan ook niet nog 2 weken wachten. Inmiddels is het horloge weer bij de juwelier die het weer doorstuurt naar fa. Koster, waar ik vanochtend ook contact mee heb gehad. Zij gaan hem, wederom, in orde maken

@Bert1 waar zou het aan moeten liggen als het niet aan het horloge ligt? Ik veronderstel dat je dan de drager van het horloge (in casu moi) bedoelt? Ik zou niet weten wat ik er aan kan doen? Ik doe het horloge 's morgens om en 's avonds weer af en draag hem elke dag zonder onderbreking.

Alle reparatiebonnen ed. bekijkende kan ik nu concluderen dat het horloge in de 16 jaar nu 5x voor de klacht van stilstaan is teruggeweest, beginnende in 2003.
Eigenlijk is het dus vanaf het begin al niet goed geweest. Een maandag productie?

De enige manier waarop ik nog vertrouwen heb in een betrouwbaar uurwerk is als het hele uurwerk vervangen wordt, maar zo ver zal de service van fa. Koster, of wellicht Breitling europa, niet gaan denk ik…

Afwachten maar weer…

Traveler.

@Bert1 waar zou het aan moeten liggen als het niet aan het horloge ligt? Ik veronderstel dat je dan de drager van het horloge (in casu moi) bedoelt? Ik zou niet weten wat ik er aan kan doen? Ik doe het horloge 's morgens om en 's avonds weer af en draag hem elke dag zonder onderbreking.

Ik heb ook weleens gehad dat ik een keer te weinig beweging had gehad en daardoor het horloge stil viel. Is vooral goed om even te checken. Normaal gesproken moet je horloge voldoende opgewonden worden op een normale dag.

Sterkte! Wel vervelend zeg!

Ik ben eens op bezoek geweest bij Christaan van der Klaauw. Hij vertelde me dat een van zijn klanten klachten had over zijn automaat. De oorzaak was volgens hem dat de man niet genoeg bewoog. Dus het kan aan de gebruiker liggen. Maar als hij hetzelfde probleem geeft als je hem opwindt, zal dat dus niet de oorzaak zijn. Wel een drama overigens.

Ik ken zelf trouwens iemand met een Meistersinger, met hetzelfde uurwerk als hier. Was een cadeau van mij en een ander, aan hem. Al gauw kwam de klacht dat het horloge niet goed doorliep. Onder garantie geserviced, ook een nieuwe veer/veerton. Hielp niet. Toen heb ik het uurwerk zelf geserviced, tot chronometer-spec, 320 graden amplitude. Hielp niet.

Toen gevraagd of ik het horloge eens mocht proefdragen. Nu werk ik in de metaal, en moet mijn horloge overdag af doen; anders beschadig ik de tools waar ik aan werk. Dus - ik droeg 'm hooguit enkele uren per dag (ook tijdens de pauzes), want eenmaal thuis gaat-ie na een paar uur ook af.

Een week lang zo gedragen. Niets aan de hand. NIET bijgewonden met de hand. Terug naar de eigenaar - meteen weer diezelfde nacht stilgevallen.

Ik weet 't soms ook niet… :unamused:

1 like

vandaar mijn tip (en van anderen).

Maar dat is met de opwindtest nu grotendeels uitgesloten. Ik zeg grotendeels want je moet wel zeker weten dat je ca 30 a 40 slagen maakt met opwinden (dus niet slechts 10 a 15) om zeker te weten dat je de nacht ingaat met een volledig opgewonden veer.

Ik kan heel goed begrijpen dat je het liefst een fabrieksnieuw uurwerk er in zou willen. Ik denk dat het nu inmiddels niet raar is om dat te verlangen, gezien de historie. Ik weet één ding zeker, ik zou bij geen van die winkels nog één euro uitgeven aan dit horloge.

Als alles vastloopt is er nog een uitweg:
Ik weet overigens niet wat Breitling aan die kalibers veranderd behalve de rotor, maar een hagelnieuw uurwerk kost $326 bij Otto Frei. Overzetten rotor en inbouwen is echt niet veel werk voor een horlogemaker. Lees tientjeswerk.
Áls er al andere verschillen zijn dan de rotor zou ik er met een ouder horloge wat je toch niet meer wegdoet helemaal niet moeilijk over doen.

Maar goed, de Juwelier moet er met de fa Koster uitkomen.

1 like

Vandaag goed nieuws ontvangen van fa. Koster.
Het horloge is door dezelfde horlogemaker die hem oorspronkelijk heeft geserviced wederom volledig uit elkaar gehaald en nagekeken. Gebleken is dat er 2 miniscuul kleine onderdeeltjes, een "barrel bridge"en een “automatic device lower bridge” haast onzichtbaar gesleten waren en vervangen hadden moeten worden. Wat nu dus alsnog gebeurd is!

Ik ben blij dat er nu een oorzaak is gevonden van de storing en een oplossing voor het probleem.

Als het goed is hangt ie heel snel weer om mijn pols, alleen moet ie mijn pols nu wel delen met een nieuwe Zwitserse ster aan mijn horloge firmament. Zie daarvoor mijn Omega Seamaster topic… :wink:

Dank allen voor het meeleven/reageren/denken. Ik hoop dat de Breitling nu écht, maar dan ook écht gemaakt is en dat ie nu eens 5-6 jaar probleemloos gaat draaien.

Wederom dank aan fa. Koster, voor de snelle afhandeling deze keer. Ik denk dat het voorrang klus is geweest!

Ik heb nog wel een vraag: nu ik 2 automaten wil gaan afwisselen met dragen, wat is dan handiger; een watchwinder of gewoon per keer weer gelijkzetten en opwinden? De verkoper van de Omega raadde optie 2 aan, dus geen watchwinder maar gewoon iedere keer lekker gelijkzetten en opwinden. Kan ik me wel in vinden, maar wil graag jullie meningen ook weten. En eventueel tips voor een goede watchwinder.

Traveler.

1 like

volgens mij slijten onderdelen sneller als ze draaien en belast worden.constant op een watchwinder laten lopen is volgens mijn persoonlijk mening dus belastender en voor de onderdelen waardoor deze sneller slijten. Ik hou het op gelijkzetten en opwinden als ik ze wil dragen.
Enfin mss dat de techinici onder ons een onderbouwde andere mening hebben en dan wil ik die graag lezen!

Bij een omega is dat idd aan te bevelen. Bij een rolex met een 313x caliber zou ik wel de voorkeur geven aan een winder. Dit ivm mogelijke onherstelbare schade door vaak verstellen van de tijd.

Mooi dat er een oorzaak is gevonden, en maar ook wel een blamage dat dat NU PAS gevonden is.

Een winder geeft meer slijtage dan in de kist liggen. Maar als je maar één horloge hebt loopt hij ook continue door dus ik zie het bezwaar niet zo. Het kan wel handig zijn. Je moet een afweging maken aan de hand van:

• Hoeveel draagtijd vs rusttijd krijgt een horloge. Als je een bepaald horloge 60% van de tijd draagt heb je na aftrek van de loopreserve misschien een etmaal aan de winder nodig om hem aan de gang te houden. Dat is niet veel extra slijtage.
  • Wat zijn de onderhoudskosten. Een handopwinder of 3 wijzer automaat onderhouden hoeft helemaal niet zo duur te zijn als je een goed adres heb. Daar ga je via dit forum wel aankomen. Een manufactuurwerk wat je op moet sturen naar de fabriek is een ander verhaal. Als je het horloge niet veel draagt én je laat het tussentijds rusten dan zou je in theorie wat langer kunnen wachten tussen 2 onderhoudsbeurten.

Als je een collectie hebt van bv 8 stuks is het naar mijn idee onzinnig om 7 winders te hebben. Eentje is wel handig voor je meest gedragen horloge, of juist dát horloge wat je voor een activiteit “nodig” hebt na een net wat langere tijd dan de loopreserve. Een collectie van 2 (ja je hebt een collectie!) kun je zonder winder wel aan de gang houden, maar is wel uitkienen.

Mijn gedachten over winders:
Er zijn veel belachelijk dure winders.
De allergoedkoopste hebben een korte levensduur.
Vermijd winders met dubbele houders (“tweelinghouders”) waar je 2 horloges naast (tegen) elkaar stopt in één houder. Die kunnen soms tegen elkaar gaan tikken.
Goede produkten voor redelijk geld: MTE (de WTS4 kan ook zware horloges aan, geen deksel dus horloges vangen stof), reparabel, gebruikt te vinden. Lichtnet.
Eilux, doodstil en naast je bed te zetten, batterijen, sommige met adapter, zeer handig klemsysteem. Onderdelen bestelbaar en reparabel. Batterijen gaan lang mee, officieel een jaar, reken op een half jaar. Beperkte instelmogelijkheden.
Beco, lichtnet only, zeer veel instelmogelijkheden, Duits fabrikaat, Japanse motoren, iig redelijke kwaliteit, niet bepaald doodstil. Ik heb er één waar de timer het van begaf. De motor doet het nog dus nu aan een externe timer.
Gebruikt te vinden voor tussen de €70 en €110 (WTS4), nieuw €175-€250.

Ook goed: Elma, Rapport, Orbita, Buben en Zorweg, Bergeon, Vooral de laatsten zijn goed, maar ook duur.
Ten slotte: hoed u voor de vele Chinese merken met duits klinkende namen. Klarstein, Rosenfelt etc etc. Verwachte levensuur tel je in maanden. Er zijn er met meetbaar magnetisch veld te dicht bij de horlogehouder. Dit niet uit ervaring maar van fora.

Heb ook een Elma, en heb daar oplaadbare batterijen voor gekocht. Die leveren maar 1,2 Volt tegen 1,5 bij Alkaline. Omdat standaard NiMh last heeft van zelfontlading gingen ze maar een paar weken mee. Vervangen door de nieuwste generatie LSD (Low Self Discharge, ook wel Ready To Use omdat ze voorgeladen zijn). Deze blijven lading houden als een Alkaline, dus na maanden staan ze nog paraat.

Tenslotte, gebruikt iets redelijks vinden kost veel tijd. Gewoon wachten tot je wat tegen komt. Ik heb ze van marktplaats.

1 like

dank je voor deze leerrijke uitleg!

Ik weet precies wat je bedoelt - denk ik. De 313X uurwerken hebben minuscule wijzerverzet- en wijzerverzet-bijzet-raderen. Om die goed te smeren, moet de afdekplaat van het wijzerverzet/opwindmechaniek er af. Veel horlogemakers doen dat, vlak voor het spoelen, niet; uit tijdsbesparing. Onvoldoende/niet gesmeerd, kunnen er door de kracht die er dan in te hoge mate op wordt uitgeoefend, tandjes af gaan breken van die raderen. Die kunnen daarna overal tussen komen.

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar het grootste probleem is de as van een van deze raderen. Die is onderdeel van de basisplaat en onvervangbaar tenzij je die hele plaat vervangt, de basis van het uurwerk. Bij een eta 2892 is dit een vervangbaar stuk dat vastgeschroefd is op de plaat.

Die asjes slijten inderdaad ook bij slechte smering; het gaat vrijwel zeker om hetzelfde.

1 like

Deze bedoel ik

1 like

Yes! :slight_smile:

Dus als je een submariner (3135) niet regelmatig draagt, hang je die beter op de winder?

Dank voor de uitleg en foto’s allemaal.
Wat een kennis en kunde, geweldig!

Traveler.

In elk geval gebruik je dan het wijzerverzetsysteem veel minder. Verder is de beslissing geheel aan jou. :wink:

Goed, weer wat slimmer geworden :wink:
Dank U!