Mooi dat er een oorzaak is gevonden, en maar ook wel een blamage dat dat NU PAS gevonden is.
Een winder geeft meer slijtage dan in de kist liggen. Maar als je maar één horloge hebt loopt hij ook continue door dus ik zie het bezwaar niet zo. Het kan wel handig zijn. Je moet een afweging maken aan de hand van:
- Hoeveel draagtijd vs rusttijd krijgt een horloge. Als je een bepaald horloge 60% van de tijd draagt heb je na aftrek van de loopreserve misschien een etmaal aan de winder nodig om hem aan de gang te houden. Dat is niet veel extra slijtage.
- Wat zijn de onderhoudskosten. Een handopwinder of 3 wijzer automaat onderhouden hoeft helemaal niet zo duur te zijn als je een goed adres heb. Daar ga je via dit forum wel aankomen. Een manufactuurwerk wat je op moet sturen naar de fabriek is een ander verhaal. Als je het horloge niet veel draagt én je laat het tussentijds rusten dan zou je in theorie wat langer kunnen wachten tussen 2 onderhoudsbeurten.
Als je een collectie hebt van bv 8 stuks is het naar mijn idee onzinnig om 7 winders te hebben. Eentje is wel handig voor je meest gedragen horloge, of juist dát horloge wat je voor een activiteit “nodig” hebt na een net wat langere tijd dan de loopreserve. Een collectie van 2 (ja je hebt een collectie!) kun je zonder winder wel aan de gang houden, maar is wel uitkienen.
Mijn gedachten over winders:
Er zijn veel belachelijk dure winders.
De allergoedkoopste hebben een korte levensduur.
Vermijd winders met dubbele houders (“tweelinghouders”) waar je 2 horloges naast (tegen) elkaar stopt in één houder. Die kunnen soms tegen elkaar gaan tikken.
Goede produkten voor redelijk geld: MTE (de WTS4 kan ook zware horloges aan, geen deksel dus horloges vangen stof), reparabel, gebruikt te vinden. Lichtnet.
Eilux, doodstil en naast je bed te zetten, batterijen, sommige met adapter, zeer handig klemsysteem. Onderdelen bestelbaar en reparabel. Batterijen gaan lang mee, officieel een jaar, reken op een half jaar. Beperkte instelmogelijkheden.
Beco, lichtnet only, zeer veel instelmogelijkheden, Duits fabrikaat, Japanse motoren, iig redelijke kwaliteit, niet bepaald doodstil. Ik heb er één waar de timer het van begaf. De motor doet het nog dus nu aan een externe timer.
Gebruikt te vinden voor tussen de €70 en €110 (WTS4), nieuw €175-€250.
Ook goed: Elma, Rapport, Orbita, Buben en Zorweg, Bergeon, Vooral de laatsten zijn goed, maar ook duur.
Ten slotte: hoed u voor de vele Chinese merken met duits klinkende namen. Klarstein, Rosenfelt etc etc. Verwachte levensuur tel je in maanden. Er zijn er met meetbaar magnetisch veld te dicht bij de horlogehouder. Dit niet uit ervaring maar van fora.
Heb ook een Elma, en heb daar oplaadbare batterijen voor gekocht. Die leveren maar 1,2 Volt tegen 1,5 bij Alkaline. Omdat standaard NiMh last heeft van zelfontlading gingen ze maar een paar weken mee. Vervangen door de nieuwste generatie LSD (Low Self Discharge, ook wel Ready To Use omdat ze voorgeladen zijn). Deze blijven lading houden als een Alkaline, dus na maanden staan ze nog paraat.
Tenslotte, gebruikt iets redelijks vinden kost veel tijd. Gewoon wachten tot je wat tegen komt. Ik heb ze van marktplaats.