Geen visuele schade, maar wel fysieke schade aangezien de datum niet meer werkt. (is dat wat je bedoelt?) bovendien loopt het horloge nu 10 min af. Optisch dezelfde staat dus, maar van binnen is hij kapot. Zijn horlogemaker had ook begroot dat het een full service nodig had en daardoor duurder zou zijn dan 400 euro!? (dat licht eerder aan de horlogemaker denk ik overigens)
Ik ben benieuwd of het te verhalen is. Ik heb er zelf geen idee van. Maar wel interessant om te weten.
Ik zou zo’n oplossing als koper dan weer niks vinden, hoop gezeik. Gaat weer lang duren. Wie gaat er naar kijken? Weer heen en weer sturen. Ik sluit zo’n situatie het liefst zo snel mogelijk af. Ook als verkoper trouwens. Of geld terug. Of een partial refund voor reparatie. Dan kijk ik later wel hoe en wat met reparatie en kan ik zelf kiezen wie er naar kijkt ipv een random harry de horlogemaker van hem.
Dat is altijd met dat soort dingen “we gaan er naar kijken”. Dat is heel wat anders dan geld terug
Toon dan maar eens aan dat het probleem door het vervoer is ontstaan… wordt lastig. Alleen jouw verklaring dat het horloge correct werkte voor het inpakken alleen is niet genoeg.
En dit klopt dus niet. Of het moet in de verkoopvoorwaarden van Chrono24 opgenomen zijn. Consumentenkoop geldt allen voor ondernemers naar particulieren. Sla 7.5 BW er maar op na. Daarom denk dat hij zich beter kan richten op de algemene voorwaarden van Chrono24
Inderdaad erg lastig. Misschien door aan te tonen dat hij in februari bij de horlogemaker is geweest?
Waarom? Ik ben geen jurist. Maar daar staan ook gewoon bepalingen in voor een consumentenkoop. Ik zie niet in waarom die niet van toepassing zijn.
Oh. Dan heb ik andermans geld teruggekregen.
Nee, lees artikel 7.5 daar staat in wat een consumentenkoop is.
Dan zal het in de voorwaarden van Chrono24 zijn opgenomen
Dan heb ik het verkeerde artikel gepakt. Maar mijn stelling laat ik wel staan : Verkoper is verantwoordelijk als hij verzending expliciet aanbiedt en daarbij het risico niet expliciet verlegt. Dus ik draai hem voor het gemak even om: Ik ben heel benieuwd naar een artikel in het BW dat iets anders stelt.
Ook dat klopt niet. Tenzij hij expliciet aangeeft dat hij verantwoordelijk is voor eventuele transportschade.
Ik ben niet overtuigd, sorry.
7.5 verteld wat een consumentenkoop is. Artikel 7.9 staat inderdaad in dat een verkoper verantwoordelijk is voor de verzending. Maar dit gaat dus alleen op voor ondernemers.
Ik zie nergens iets staan in de chrono24 voorwaarden. Die zijn lekker vaag en algemeen.
Uit interesse; ik studeer rechten en je verhaal klinkt logisch, maar heb me hier nooit in verdiept. Ben je zelf jurist? Dan ga ik er namelijk van uit dat wat je zegt klopt, wat erg handig zou zijn.
Edit: ik zie het al. Dat scheelt
Dat hoeft niet, maar zoals je al zei: ik ben geen jurist. Ik echter wel
Maar geef eens een artikel waarin staat dat koper verantwoordelijk is. Google zegt ook dat verkoper verantwoordelijk is als hij verzenden aanbiedt.
Dat hoeft toch nergens expliciet te staan? Er staat immers ook niet dat de verkoper verantwoordelijk is.
Je bent een particuliere verkoper op Chrono24, je hebt geen verplichting om het product terug te nemen of deels te schikken.
Bovenstaande is de regel op Chrono24. Heb hetzelfde eens meegemaakt (horloge liep perfect en bij aankomst ineens 3 min te sloom per dag) en keurig volledig uitbetaald gekregen. Uitzonderingen zijn zeldzaam, denk aan de verkoop van een replica of duidelijk kapot horloge.
Voet bij stuk houden dat het horloge prima liep zou wel eens kunnen resulteren in jouw gelijk, aangeven dat hij het horloge bijvoorbeeld open heeft gemaakt of laten maken is ook al genoeg reden.
Hangt dus zwaar af van hoe je het inkleed, maar hoofdregel is dat je als particuliere verkoper niet verplicht bent om het horloge terug te nemen dan wel te schikken in prijs.
Ah. Goed om te weten.
Dat betekent overigens niet dat ik niet ga helpen met het probleem oplossen; maar ik claim veel liever zijn reparatiekosten bij PostNL. Is veel makkelijker voor beiden.