Problemen met verkoop via chrono24 (antwoord lijkt binnen)

image

Wauw je hebt wel weinig schaamte als je een koper een niet-werkend horloge aflevert en dan achter deze BS regeltjes gaat schuilen. ā€˜Je hebt het horloge open laten maken, los het nu zelf maar op’ 🄲

Zitten ze er hier dan gewoon volledig naast?

Wie is aansprakelijk voor verloren bestellingen bij particuliere verkoop? - Ius Mentis

Tja lastig dit,
De vervoerder treft geen blaam als het pakketje niet beschadigd is aangekomen.
Opsturen is altijd een risico met gevoelige producten.
Ze gaan je niet op je mooie ogen geloven dat het horloge in orde was dat jij het verstuurde.
Zo kan iedereen niet werkende klokjes claimen in principe als je die ergens heen stuurt…
Alleen bij aantoonbare transportschade zullen ze dit overwegen.
Ik hoop dat jullie er samen uit kunnen komen

Het is toch wel iets anders bij een professionele verkoper als bij een particulier? Bij een particulier is het even nadelig voor de verkoper als koper.

Neen. Jij levert hem bij wijze van spreken een horloge af dat niet werkt. Hij heeft gewoon betaald en krijgt in ruil gedoe. Heb jij het horloge überhaupt voldoende veilig ingepakt? Zijn veel open vragen hé :wink:

Nee, totaal niet. Maar zoals ik al zei: boek 7 gaat niet op voor consumenten. Hier wordt alweer verwezen naar boek 6. In dit geval bestaat er dus twijfel over de verantwoordelijkheid mbt het opsturen. Als jij als consument duidelijk aangeeft dat je iets wel wilt opsturen, maar op risico van de koper, dan heb je als verkoper duidelijk aangegeven dat je het risico niet wil nemen. Het is dan de keuze van de koper of hij dit risico wel wil lopen.

Het horloge was bombproof verpakt. Ik heb een horloge verzonden dat werkt. Eventuele schade is voor een particuliere verkoper die een werkend horloge verzend toch net zo erg als een particuliere koper die een kapot horloge krijgt? We zijn beide particulieren die de dupe zijn van de post.
Hoe dan ook, hopen dat PostNL zijn verantwoordelijkheid neemt. Anders huur ik @RonnieB in :joy:

Wauw jij oordeelt wel snel op basis van een zin.

Kan je vertellen dat de koper 100% een poging tot oplichting deed en probeerde (deels) zijn geld terug te krijgen plus het horloge.
Het is niet altijd de verkoper met slechte intenties…

Kennelijk moet ik die (voor dit topic niet relevante) informatie meteen geven om zelf niet voor oplichter te worden uitgemaakt.

Maar Gewoonlucas heeft het heel mooi aangegeven met een stukje tekst van 7.5 waarin dus staat dat hij als verkoper nu wel aansprakelijk is omdat hij via Chrono24 verkoopt. Dus dan gaat het consumentenrecht dus wel weer op. Chrono24 is namelijk de gevolmachtigde.

Ik maak je niet uit voor oplichter, maar zie je wel zoeken naar bochten om in te wringen om toch zelf maar geen verantwoordelijkheid te hoeven dragen.

Als verkoper moet je dit gewoon oplossen.

Ja maar hoe ga je in godsnaam aantonen dat die schade het gevolg is van het transport? Ze gaan dat sowieso van zich af schuiven. PostNL kennende al helemaal. En in tussentijd zal je het horloge vast moeten terughalen en de koper refunden, want bij PostNL op je geld wachten duurt maanden.

2 likes

Hahahaha, dat wordt in dit geval vrij lastig denk ik. Dit ook omdat er eigenlijk geen hard bewijs is dat het horloge deugdelijk liep toen jij het verzond. Dit wordt weer een ouderwets potje vingerwijzen. Maar jij bent dus wel daadwerkelijk verantwoordelijk voor het in goede staat aankomen van het horloge. Helaas…

Wie had bij de eerste post verwacht dat dit topic zo zou verlopen?

• Ik.
  • Ik, met meer letters.

0 stemmers

2 likes

Nouja, het horloge is nu aantoonbaar kapot. En vorige maand aantoonbaar bij de horlogemaker geweest. Bovendien was de datum goed toen hij aankwam (en hij is dus veranderd tijdens het transport), maar na aflevering veranderde hij niet meer. Hopelijk kan ik het daarmee bewijzen.

Artikel 9.5 geeft hier ook wel duidelijkheid in.

1 like

Alleen als het pakje aantoonbaar beschadigd is kun je het aankaarten,zoniet dan gaan ze dat echt niet doen, is niet aantoonbaar dat het klokje werkte toen je het afgaf

Ook niet met bewijs dat hij net van de horlogemaker afkomt?
Dat PostNL mij niet gelooft snap ik, maar dat is toch objectief bewijs? Of ben ik dan gekleurd?

Ik had je post al gezien inderdaad. Had al naar je post verwezen. Helemaal goed!

Als de doos heel was hebben zei toch niks verkeerd gedaanšŸ¤”