Quartz leren waarderen!

Rationeel gezien is Quartz voor mij, als student, absoluut de beste keuze.
Redenen?

  1. Kan een stootje hebben
  2. Betrouwbaar
  3. Accuraat
  4. Relatief goedkoop
    etc. etc.

Toch houdt mij vaak iets tegen dat te maken heeft met punt 4. In mijn ervaring is het zo dat Quartz horloges over het algemeen geen uitstekende bouwkwaliteit hebben. Het is natuurlijk unfair om dit te denken over alle Quartz horloges. Daarom roep ik dit topic in het leven om met zijn alle goede/interessante/bijzondere nieuwe en vintage Quartz horloges te leren waarderen. Hebben jullie leuke klokkies om te laten zien? Knal ze hieronder!! :slight_smile: :grin:

6 likes

Zelf trap ik af met het horloge dat mij op het idee van dit topic bracht:

De Victorinox I.N.O.X. Quartz!

5 likes

Goed idee!

6 likes

Hier ook een hele fijne quartz in de collectie! :slight_smile:

17 likes

Zoek maar eens op Grand Seiko 9F

1 like

Nu ik zo’n Colt Quartz heb… Ik zou nooit meer een mechanisch horloge kopen! :slight_smile:

8 likes

Heel vet apparaat!

1 like

Welke serie is dit nou? Dat bandje is helemaal geborsteld dus serie 1 maar de dial van de 1 is toch gewoon effen?

Van deze kon je destijds 2 a 3 Rolex submariners kopen

9 likes

Heel blij met mijn Quartz horloges! Het een sluit het ander ook niet uit :slight_smile:

8 likes

Voldoet in ieder geval aan jouw eerstgenoemde eigenschap. Kan een stootje hebben…:slightly_smiling_face:

En ook wel accuraat (via multiband of bluetooth).

En goedkope G-shocks zijn er ook.

Betrouwbaarheid op langere termijn, daar heb ik met deze G-shock nog geen ervaring mee.:wink:

2 likes

Dat ben ik helemaal met je eens! Laat mijn JLC reseeve de marche en Longines heritage diver Chrono ook maar niet horen van het bestaan van dit topic :grin:

1 like

Ik kan deze tegenstelling in de openingspost niet rijmen.

Punt 5 bedoel je: ‘mechanisch, dat zijn de echte horloges’.
Nou dat heb als beginnend liefhebber ook weleens gedacht maar na wat verdieping in quartz ben ik daar snel op teruggekomen.

2 likes

Bro. Check het GS topic. Nu ben ik boos. Quartz rockt, G.

15 likes

Als het over een kwalitatief quartz uurwerk in een echte toolwatch gaat, die je ook gaat gebruiken als zodanig dan vind ik quartz echt wel een voordeel.

Ik heb 2 exen die ik had moeten houden.

De Precista PRS18Q die ik niet op de proef gesteld heb. Maar die denk ik ook een best stootje kan hebben.

En een Seiko Tuna 300M Quartz. Dat is echt een armageddon toolwatch.

De vergelijking met quartz en goedkopere horloges komt imho vooral door al die goedkope Daniel Wellingtons en modemerken als Tommy Hilfiger en Guess.

Met een goed quartzhorloge is niks mis. :+1:

1 like

Wat Michiel23 al aangaf.

Dit :

"Rationeel gezien is Quartz voor mij, als student, absoluut de beste keuze.
Redenen:

  1. Kan een stootje hebben"

versus dit :

“In mijn ervaring is het zo dat Quartz horloges over het algemeen geen uitstekende bouwkwaliteit hebben.”

Dat spreekt elkaar wat tegen…

1 like

Tamelijk brute quartz:

Vind het een heerlijk horloge om te dragen.

16 likes

Met quartz is het leuk om obscuur spul uit de begin tijd te vinden, met mechanische uurwerken is dat meer een “uitdaging”. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Peter_Henlein

3 likes

Helemaal mee eens.

Hetgeen dat jij als een tegenstelling beschouwt is niet zo bedoeld. Een quartz uurwerk kan vanwege de manier van constructie meer hebben dan een normale mechanisch uurwerk.

Ben het zeker niet eens met “punt 5”. Heb enorm respect voor uurwerken zoals beta 21. Maar het algemene imago van quartz is niet fantastisch. Vandaar leek het mij een leuk idee om er openlijk voor uit te komen dat ik naast mechanische horloges ook een quartzofiel ben.