Quartz is 3x niks, het is de teloorgang van de haute haurlaugereee.
Zit nog folie op
Ik heb hem aan men opa gegeven voor zijn verjaardag
Innovatie!!
In mijn zoektocht naar een horloge voor mijn 18-jarige dochter liep ik de Seiko Dolce SACM171 tegen het lijf.
Blijkbaar zit er een quartz in die vroeger in Grand Seiko gebruikt werd. Dus afwijking van 10 sec/jaar.
Jij bent dus die man
Als je wilt heb ik nog wel een prs18q liggen voor je.
Inderdaad ideaal voor beaterwatches die echt wat moeten incasseren, het is zonde om een mechanisch uurwerk te verneuken door een potje tennis of een vechtpartij. Op zulke momenten zou ik liever een G-Shock oid dragen, maar voor de rustigere momenten vind ik een mechanisch horloge met 6 of 8bps wel 6 of 8 keer leuker om naar te kijken.
Edit: en quartz horloges hebben geen ziel
Dat is niet helemaal waar. Er zit een 8j41 in die niet in een GS gebruikt is. Wel HAQ maar 20 secs per jaar.
Is het die laatste versie met cosc quartz uurwerk?
Wat @Zulu zegt. Absoluut. No quartz or GS quartz. Of zoiets…
Huidig
En wat exen
Die laatste zie ik overigens nog wel eens terugkomen, denk ik.
Maar een aantal ook best toolish.
En, voor @Chillekasper, zo ziet het uurwerk eruit
O ja, en nog een ex, helemaal niks mis met gps-solar quartz, de Seiko Astrons.
Inderdaad niks mis met een quartshorloge!
Ik heb in mijn eigen horloge verzameling ook quartshorloge’s.
Maar ik zal nooit meer dan 400€ betalen voor een quarts.
Over het algemeen wellicht. Maar dat gaat zeker niet op voor deze tough solar 200m waterdichte Casio (in een verouderde case-mod Retro Silver):
Incl mod-set ongeveer € 200.

Ik dacht ook niet dat die in GS heeft gezeten. @koekoek Seiko meldt dat de afwijking +10/10 per dag is:
Aha i stand corrected. Mijn 8N41 is wel 20 sec per jaar.

This allows for 8J movement, which was previously used by Grand Seikoi and is a highly reliable, top of the line movement.
Dat klopt, de 8J lijn werd gebruikt in Grand Seiko’s maar de specifieke 8J41 niet. Bij GS waren het volgens mij de 8J55/6