Quartz leren waarderen!

@rolex5513 dit heb ik eerder al eens getikt.
Vraagje: quartz of automatisch??

Wat?

Klik eens op linkje, is maar kort stukje tekst over waarom quartz meer ziel heeft dan een verzameling metaal, plastic en synthetische robijntjes. (Vind ik :slight_smile: )

Precies, reteduur in 1973. Het eerste in massa geproduceerde quartz uurwerk dat eens per seconde tikt, en doet dat na 47 jaar nog steeds binnen de specs… Hier zijn witte broertje:

Monocoque kast met 3 verschillend gepolijste delen in 1 blik gevangen:

4 likes

Goede quartz:

3 likes

In welke zin, goed?

8J calibers werden en worden door Credor gebruikt.
In elk geval de 8J81.

35072022375_4120ed508d_o

1 like

5 likes

Ik mis de precista prs18q nog, heb hem zelf niet meer maar blijft toch zeker ook een hele fijne!

afbeelding

Ik heb mijn chrono’s het liefste als Quartz. Beter te betalen, Niet zo dik en je hikt niet tegen een extreem dure service aan om de paar jaar…

1 like

Niks mis mee… Denk dat heel veel horlogeliefhebbers hier begonnen zijn met quartz horloges… ik in ieder geval.

Positief is dat je op een forum zoals dit hier zit wat je zal helpen meer doordachte keuzes te maken. Zo ver was ik in mijn studententijd nog niet :neutral_face:

Als het virus je te pakken heeft en naargelang je financiële toestand evolueert zal je collectie sowieso wel uitbreiden met ook automatische uurwerken

Ik zelf heb nu 2 duurdere automatische uurwerken die ik afwisselend draag maar heb recent een quartz yema superman aangeschaft voor snel tussendoor om de pols te kunnen gooien zonder mij zorgen te hoeven maken of die nog loopt

Ik wil mijn collectie nog uitbreiden met een rechthoekige dresser a la Tank en heb voor mijzelf al uitgemaakt dat het een quartz moet zijn

De cirkel is rond :upside_down_face:

Cheers
B

1 like

Zitten zeker prachtige horloges tussen, maar ik word zelf onrustig van het kijken naar 3600 bph quartzen. In plaats van de wijzerplaat of de kast, trekt de secondenwijzer dan alle aandacht.

1 like

En vandaag de dag?

De liefde voor automaten is er bij mij met de paplepel ingegoten. Mijn collectie bestaat voornamelijk uit automaten:
JLC Reserve de Marche ultra thin
Longines Heritage Diver Chrono
Longines Heritage Diver
Tissot Visodate
En dan nog wat dingen met nh35a’s erin.

Na wat nagedacht te hebben kwam ik echter tot de bovenstaande conclusies. Omdat quartz doorgaans weggezet wordt als troep leek het mij leuk als we met zijn allen de pareltjes tussen de Quartz zouden posten en openlijk samen zouden waarderen.

Deze…! Geen batterij, betaalbaar, Quartz dus accuraat. Inmiddels al elf jaar in mijn bezit. Nooit enige service gehad en (ik hoop dat dat ooit stopt) maar twee keer per jaar verzetten ivm winter/zomertijd.
Super ding.

1 like

En dan heb je geen vervelende tikkende wijzer! Groetjes van een mede-student :v:t3:

1 like

Denk toch echt dat jouw vostok het eerder begeeft dan mijn Victorinox :wink:
Verder erg leuke klokkies👍

1 like

Dat weet ik toch zomaar niet hoor :slight_smile:

Ik was ook eerder een grotere fan van automaten, maar als je de super quartz in je bezit hebt dan moet je erkennen dat dit een stuk stabieler en betoruwbaarder is dan een automaat. Al heeft beiden zijn charme, en eerlijk is eerlijk een vloeiend ronddraaiende wijzer ziet er mooier uit, maar het ‘gehannes’ eromheen vond ik op een gegeven moment niet leuk meer. Servicekosten, het stil staan als je hem een paar dagen niet draagt, de afwijking in tijd, het voorzichtiger moeten behandelen etc.

7 likes

2 likes