Deze is solar maar ik kan je niet vertellen waar de cellen zitten eigenlijk:
Neu, daar valt het wel mee maar ligt de datum weer vrij diep.
Dat is waar!
Ik kies voor allebei
Deze is vet ja! Bij Citizen en Seiko solar zie je die cellen helemaal niet. Doen ze goed daaro. Heb jij deze in ât bezit? Ik heb er vaker naar gekeken maar twijfel over de lug-to-lug. Misschien eens passen om zeker te weten.
Yes ik kan de cellen niet ontdekken. Ik heb deze net binnen :
Wat is je polsomtrek? Bij mij zit ie met 17-17.5 cm perfect.
Aha! Dacht âm al te herkennen en zeker destijds geliked. Heb zelf zo rond de 16,5cm polsomtrek. Daarom merk ik dat ik zelf met lug to lug op max 45 zit.
Ik weet niet precies wat de L2L is van deze, maar ik denk dat je 'm wel kunt hebben. Hij oogt op mijn fotoâs groter dan in het echt.
Top thanks, jij in ieder geval veel plezier ervan en ik ga als ik de kans heb zeker even passen!
Als eerst welkom op het Forum.
Maar mijn eerste vraag is eigenlijk.
Waarom wilt u een horloge kopen?
Staat het ergens voor? Of waar op kiest u een model.
Tevens de grote fout die vaak gemaakt word. Zowel quartz/solar quartz bevatten ook tandwieltjes/olie en ook deze moet eens in de zoveel tijd geserviced worden. Misschien iets minder onderdelen maar nog steeds een servicebeurt nodig.
Voor mij is solar quartz ergens nog wel interessant het is iets anders. Maar als ik de bedragen hoor die ze ervoor vragen Cartier/Tag Heuer dan koop ik voor dat bedrag liever een echt mechanische horloge.
Maarja wie ben ik.
Quartz of Automatic is te vergelijken met de keuze tussen een broodje ei of een goede biefstuk met een klontje kruidenboter, goede groentes, en verse patat (/friet, voor de horlogisten onder de rivier), en een glas rode wijn;
Van een broodje ei raak je ook wel vol, maar als je mocht kiezen zou bij de meesten de keuze toch wel uitgaan naar dat met een beetje smaak en flair.
Ik heb niks tegen op quartz, draag het zelf niet zo snel, maar denk dat voor de meesten de liefde toch bij de automaatjes ligt. Er zijn ook echt wel mooie high end quartz horloges in omloop. Kijk maar naar wat Grand Seiko er van weet te maken.
Maar als ik voor mezelf spreek is het wel een automatisch-/handopwind uurwerk wat het horloge karakter geeft. Het hele idee van de techniek in het horloge en de nodige ritueeltjes die er bij komen kijken om je horloge draaiende houden maken het wel een stukje specialer.
Een beetje schoolexperimentje âpas een week op een eitjeâ idee.
Quartz is in de essentie gericht op precisie, automaat en handopwinder op alles daar omheen (in mijn ervaring).
(Bovendien loopt de gemiddelde automaat accuraat genoeg om je na een week nog steeds op tijd naar je werk te laten vertrekken )
Hoe weet je dat zo zeker?
Die ouwe meuk op je foto is ook pas écht in waarde beginnen stijgen toen die al vele jaren uit productie was.
Sorry als ik u beledigd hebt.
Ik heb persoonlijk niks tegen Solar quartz-horloges, iedereen zijn eigen smaak.
Het zijn echter wel horloges waarvan de accu zoân 15 jaar goed zijn werk doet en bij 25 jaar waarschijnlijk niet meer. Dan is het OP = OP
Ik reageerde slechts op de vraag van NLbigbro betreft het eventueel rendement op je investering.
Naar mijn mening zijn Solar quartz horloges prachtig en gebruiksvriendelijk, maar alleen al vanwege de beperkte levensduur niet geschikt als investering.
Hoezo? Die accuutjes kan je gewoon vervangen. Paar minuutjes werk.
Precies, die accuâs zijn gewoon te vervangen en zien er hetzelfde uit als gewone horlogebatterijen.
Ik heb zelf van alles wat, quartz, digi-quartz, solar-quarts, automatic, handwinder ⊠Het is voor mij niet of/of maar en/en
De knuppel in het hoenderhok:
Quartz is voor vrouwen omdat zij geen behoefte hebben aan de rompslomp van een mechanische klok.
Automaat/handopwinder is voor mannen omdat zij het mechaniek om onduidelijke redenen waarde toekennen.
My 2 cents.
Als er iets zonder rompslomp is dan is het solar-quartz. Toch staat er een M in mijn paspoort.
Welkom welkom~~
Heel herkenbare dillema.
Bij het begin van mijn klokjesreis, wou ik per se mechanische klokjes kopen/verzamelen.
Een feit is, zijn er genoeg quartz horloges aanwezig die ook echt super leuk zijn.
Hegel: âRedelijkheid is bestaanâ.
Ook zeggen veel mensen dat quartz klokjes zijn niet âminderâ dan de mechanische variant.
Mijn gedachte is ook sinds de laatste 5jr flink veranderd.
Dus lekker door de weeks enkel Quartz aan het dragen en pas in het weekend de mechanische klokjes doen.
Want met Quartz is echt minder zorg en direct te gebruiken bij iedere ochtend.
Ik zal zeker Quartz klokjes tot 500eur willen overwegen (als ik het mooi vind).
Maar 5k heb ik toch meer voorkeur aan een mechanische variant
Tsja, ik heb beiden. Op zich kan ik een automaat heel erg waarderen, de techniek e.d.
Anderzijds is gebruiksgemak ook belangrijk. Een âgewoneâ quarz biedt dat iets meer dan een automaat zij het dat je geregeld de batterij moet (laten) vervangen. Ik heb nu een solar-quarz (Citizen Eco-Drive) die zân energie uit het licht haalt. Dat in combinatie met een titanium behuizing en band biedt eigenlijk alles voor het gebruik in mân vrije tijd. De automatische horloges gebruik ik meer voor bijzondere gelegenheden.