Quartz of Automatic

Precies, die accu’s zijn gewoon te vervangen en zien er hetzelfde uit als gewone horlogebatterijen.

Ik heb zelf van alles wat, quartz, digi-quartz, solar-quarts, automatic, handwinder … Het is voor mij niet of/of maar en/en :grin::+1:

3 likes

De knuppel in het hoenderhok:

Quartz is voor vrouwen omdat zij geen behoefte hebben aan de rompslomp van een mechanische klok.
Automaat/handopwinder is voor mannen omdat zij het mechaniek om onduidelijke redenen waarde toekennen.

My 2 cents. :wink:

2 likes

Als er iets zonder rompslomp is dan is het solar-quartz. Toch staat er een M in mijn paspoort.

2 likes

Welkom welkom~~

Heel herkenbare dillema.

Bij het begin van mijn klokjesreis, wou ik per se mechanische klokjes kopen/verzamelen.
Een feit is, zijn er genoeg quartz horloges aanwezig die ook echt super leuk zijn.
Hegel: “Redelijkheid is bestaan”.

Ook zeggen veel mensen dat quartz klokjes zijn niet “minder” dan de mechanische variant.
Mijn gedachte is ook sinds de laatste 5jr flink veranderd.
Dus lekker door de weeks enkel Quartz aan het dragen en pas in het weekend de mechanische klokjes doen.
Want met Quartz is echt minder zorg en direct te gebruiken bij iedere ochtend.

Ik zal zeker Quartz klokjes tot 500eur willen overwegen (als ik het mooi vind).
Maar 5k heb ik toch meer voorkeur aan een mechanische variant :smile:

2 likes

Tsja, ik heb beiden. Op zich kan ik een automaat heel erg waarderen, de techniek e.d.
Anderzijds is gebruiksgemak ook belangrijk. Een “gewone” quarz biedt dat iets meer dan een automaat zij het dat je geregeld de batterij moet (laten) vervangen. Ik heb nu een solar-quarz (Citizen Eco-Drive) die z’n energie uit het licht haalt. Dat in combinatie met een titanium behuizing en band biedt eigenlijk alles voor het gebruik in m’n vrije tijd. De automatische horloges gebruik ik meer voor bijzondere gelegenheden.

1 like

Je hebt kwarts ook in veel kwaliteiten, van Kruidvat shitters tot een verfijnde Grand Seiko of Citizen, verdiep je daar maar eens in. Ik dacht vroeger ook zo over automaat vs kwarts…

Marketing heeft de verhouding prijs quartz en mechanisch een beetje scheefgetrokken.

Nee hoor, speak your mind zou ik zeggen.

Ik ben soms vervelend rationeel als het om grote aankopen gaat. Mooie 2e hands automaat van bijv tag huer heeft zn afschrijving bijv al gehad en de Oceanus manta s6000 (die ik echt heel gaaf vind)die zal na aanschaf enorm kelderen in waarde.

Daarnaast bewonder ik zowel beide werelden, want het fabriceren van zowel solar quarts en automaten zijn in het plusminus 1500 euro segment tot kunst verheven. Op een andere manier welliswaar, maar die manta met alle techniek die er in zit en 9.2mm dik…heel knap

1 like

Wat bedoel je daar precies mee?

Maar waarom is de vraag, quarts uurwerken zitten ook vol met tandwielen, antennes, een solar paneel en soms bluetooth maar dan aangedreven door een batterij.

Beide ontwerpen zijn hoogstandjes van engineering en begrijp uiteindelijk dat de kostprijs van mechanische horloges t.o.v. quartz vooral in het assembleren zit van het horloge. Het mooie daarvan is het vakmanschap, het nadeel is de foutgevoelig heid die je op een productielijn van quartz uurwerken kunt uitsluiten. Maar het komt uiteindelijk neer op het volgende. Ik ga voor de Oceanus manta s6000, wanneer ik een keer 7k kwijt kan ga ik voor een Breitling superocean. Maargoed, de wind is veranderlijk, net als in mn favoriete horloge design en techniek.

2 likes

In mijn optiek is het ook echt emotie én meer! Natuurlijk kan je voor een Quartz Solar gaan met alle toeters en bellen. Super handig in gebruik en er zitten mooie modellen tussen. Maarja… zoals anderen al aan hebben geven: op je smartphone / Apple Watch kan je ook de tijd aflezen.

Waarom dan toch een automaat?

• Gevoel
  • Vakmanschap
  • Prachtig om naar te kijken
  • Historie
  • Omdat het kan

Plaatje voor de sfeer (even van de achterkant, kijk dan hoe mooi :star_struck: )

2 likes

Deze herken ik wel, fascinerend om naar te kijken!

Je zou hem bijna binnenstebuiten dragen, eens het gevoel dat er aandacht, liefde en vakmanschap in je horloge zit zie je er van af. Dat is moeilijk te evenaren vanaf een productielijn

Mee eens, vandaar ook mijn verwijzing naar GS.
Maar voor mij persoonlijk is het een makkelijke keuze tussen een quartz horloge van €400 of een mechanisch horloge van €400. Ik doelde meer op hoe het in beleving een andere ervaring is, en het dragen van een automaat of handopwinder zo z’n charme heeft wegens het uurwerk en de bijkomende ritueeltjes.

Goeie quartz horloges heb ik niks op tegen, het is enkel niet voor mij :ok_hand:t2:

1 like

Dat zijn zeker de leuke dingen van deze hobby. Ik heb een mix van automaten, handopwinders en kwarts. Erfstukken en cadeau’s van mijn kinderen zijn mij het dierbaarst.

1 like

TL-3 en meer dan 10 jaar HF lid, zit je ons nou te stangen? :joy:

3 likes

Het is alweer bijna komkommertijd :grin:

2 likes

:wink: :handshake:

1 like

Absoluut, dragen is maar 1 van de dingen. De rest (poetsen, nieuwe bandjes, alles weer op tijd zetten, etc.) voegt wel wat toe aan de beleving van het “horloge dragen”. Alle 3 hebben hun eigen plek en recht in een horloge doos, maakt het opbouwen van een collectie ook leuk!

Begrijpelijk, dat zijn dan toch wel de pronkstukken met een mooie herinnering!

1 like

Wow, er zijn echt mensen die een horloge kopen voor de tijd?

2 likes