Niks mis mee quartz. Soms ook gewoon lekker, niets op tijd zetten en veel accurater. Als jij het horloge tof vindt, ga ervoor.
O.a. Zulu post al een behoorlijk aantal fantastische quartz horloges
Niks mis mee quartz. Soms ook gewoon lekker, niets op tijd zetten en veel accurater. Als jij het horloge tof vindt, ga ervoor.
O.a. Zulu post al een behoorlijk aantal fantastische quartz horloges
Quartz horloges moeten voor mij altijd nog wat extra’s hebben om zich daarmee te bewijzen. Zoals bijvoorbeeld in het geval van de Sinn UX oliegevuld zijn, of solar powered zijn en het liefst nog radiogestuurd.
Dan vind ik het opeens wel interessant terwijl een “simpele” quartz met enkel een batterij mij minder kan boeien.
Is de kroon uittrekken/losdraaien geen oplossing?Had gelezen dat dit zorgt voor een batterijbesparing tot wel 70%
Dan is het hele idee van grab en go wel weg.
Inderdaad. Ik zou dit dan ook enkel doen bij quartzhorloges die ik maar sporadisch draag.
Geen idee of dat waar is. Heb ook wel eens gehoord dat het nauwelijks uitmaakt, maar ik weet het niet.
Puntje is wel dat je dan het 'grab-n-go karakter van je kwartshorloge ook kwijt bent, moet je hem ook goed gaan zetten, net als de mechanische
Kun je uitleggen waarom? Ik zie een metalen uurwerk wat 5 seconden per jaar afwijkt. Hij ziet er service-baar uit.
We hebben het over quartz, niet over Spring Drive. Je zei wel degelijk dat quartz wegwerp technologie is, maar hele hordes 9F, A660 en zelfs 7C46 uurwerkjes in Quartz Tuna’s. Shit, zelfs mijn 7T62 chronograaf is al 15 jaar niet te verwoesten.
I call bullshit. Quartz is zo robuust dat zelfs goedkope shitters het vaker 20 jaar zonder enig onderhoud (behalve batterij) volhouden dan het gemiddelde mechanische uurwerk.
Wat is het verschil tussen een dure en goedkope quartz, behalve de prijs?
Ik persoonlijk vind het makkelijk. Gewoon uit het doosje en meteen omdoen. Hoef niet te schudden en tijd/datum aan te passen. Daarnaast is een Quartz super accuraat.
Ik heb zowel quartz, mechanisch als digitaal, die mix is juist leuk en afwisselend.
Dat maakt niet uit dus
Zeker, vaker zelfs. Elke zomer gaan ze mee het meer in om te kijken of ze het nog zijn. Nooit ook maar een centje pijn. Versleten pakkingen worden zo vreselijk overdreven.
Maar hetzelfde geldt voor mechanisch.
Lekker makkelijk, soms indrukwekkende techniek, het is niet dat je het er aan afziet dat een horloge “maar” een kwartsuurwerkje in zich heeft.
Het goedkoopste kwartsuurwerkje loopt nauwkeuriger dan de duurste automaat. Tot zover de discussie over “beter”.
Wat is het verschil tussen een duur en goedkoop mechanisch horloge, behalve de prijs?
Dat dus
Je zei wel degelijk dat quartz wegwerp technologie is
Ok. Voor jou nog een nuance dan.
95% van de quartz uurwerken van tegenwoordig zijn wegwerp technologie en vind je in 5 euro kruidvat horloges.
Daarnaast heb je gedecoreerde (en servicebare) quartz uurwerken zoals die van GS die ik wel de moeite waard vind maar zelf niet hoef te hebben. Die net zo gedecoreerd en repareerbaar zijn als early quartz toen men er nog trots op was.
Zo’n seiko 7t62 loopt tot ie stuk gaat en je er een nieuwe in moet zetten. Die is niet of niet alle problemen zijn te repareren. Teveel plastic. Wegwerptech dus. Ok, tis een betere quartz dan de 5 euro Chinees… maar tis voor nu net als een 4r36… kapot? Niet servicen want goedkoop een nieuwe inlepelen.
Voor de quartz geldt voorraad op en geen passend alternatief? Horloge weggooien. 4r36 is tzt nog te repareren.
Zo’n longines quartz uurwerk is toch een gedrocht? Haq kd niet.
Het is toch heerlijk om minimaal een quartz horloge in de collectie te hebben? Ik heb onlangs mijn 20 jaar oude Wenger vervangen voor een Citizen Promaster en ben er erg blij mee. Gekocht voor kluswerk en sporten, maar draag hem vaker dan vooraf gedacht. Loopt immers (altijd) op tijd. Belangrijkste is dat je koopt en draagt wat jezelf mooi vindt. Een collectie met mechanisch en quartz naast elkaar kan prima. Wellicht ook afhankelijk van je budget.
Wat is het verschil tussen een duur en goedkoop mechanisch horloge, behalve de prijs?
Dat dus
De complexiteit? Bij mechanische horloges draait het uurwerk ook om looks… Bij quartz heb ik geen idee. Heb t idee dat ze allemaal hetzelfde zijn
maar tis voor nu net als een 4r36… kapot? Niet servicen want goedkoop een nieuwe inlepelen.
Langs die maatstaf is ETA ook afgegleden van de 2492A2 naar het werkpaard van de 2428 die te servicen was, maar al een stuk goedkoper, naar de Powermatic 80 waar op papier nog modules van gerepareerd zouden kunnen worden, maar die in de praktijk waarschijnlijk ook gewoon door een nieuwe van het schap vervangen wordt.
Zo is de wereld nu eenmaal geworden.
Mijn definitie van wegwerp-technologie is dat er zaken worden gemaakt met een cyclus van “planned obsolescence” zoals bijvoorbeeld de gloeilamp-industrie dat deed. Dat zijn wegwerp artikelen of, zoals ik ze liever noem “consumables”.
voorraad op en geen passend alternatief? Horloge weggooien. 4r36 is tzt nog te repareren.
Tja, dat moet je toch eens aan die man uitleggen die die accutron stemvorken repareert. Of al die mensen die Omega zoemers restaureren. Je kunt quartz wel repareren, maar omwille van de reputatie en aankoopprijs doet bijna niemand het.
Wat is het verschil tussen een dure en goedkope quartz
Meestal dit:
Als je een metalen uurwerk hebt met decoratie, thermocompensatie, een zware motor die dus ook zware full size wijzers rond kan krijgen, een servicebaar metalen tandwiel-setje, en een nauwkeurigheid van onder +/- 10 seconden per jaar? Dan heb je dure quartz.
Alle rest zijn shitters.
Wat is het verschil tussen een duur en goedkoop mechanisch horloge
Zo. Ik hoop dat ik die vragen afdoende beantwoord heb. Merk op dat ik wat prijs betreft niet over complicaties ben begonnen, want er zijn ook shitters met een tourbillon of een chronograaf-functie.
Tot slot wil ik nog even kwijt dat ik shitters heb gehad waar ik onnoemelijk veel plezier van had. Dat iets een shitter is, is geen indicatie dat ik het horloge je tijd en geld niet waard vind.
Het is toch heerlijk om minimaal een quartz horloge in de collectie te hebben? Ik heb onlangs mijn 20 jaar oude Wenger vervangen voor een Citizen Promaster en ben er erg blij mee. Gekocht voor kluswerk en sporten, maar draag hem vaker dan vooraf gedacht. Loopt immers (altijd) op tijd. Belangrijkste is dat je koopt en draagt wat jezelf mooi vindt. Een collectie met mechanisch en quartz naast elkaar kan prima. Wellicht ook afhankelijk van je budget.
Tja, dat moet je toch eens aan die man uitleggen die die accutron stemvorken repareert.
Heeft niets met quartz te maken
Je kunt quartz wel repareren, maar omwille van de reputatie en aankoopprijs doet bijna niemand het.
Dure en vroege quartz is te repareren. Nieuwe; goedkope quartz uurwerken zijn bijna volledig plastic en verlijmd of aan elkaar versmolten. Hopeloos.
Heb beide in de collectie en ik vind mechanisch en quartz beide prima. Quartz is vooral handig wanneer je even geen tijd/zin hebt om je mechanische horloge op tijd/dag/datum te zetten maar ook wanneer je je mechanische horloge juist wel op tijd/dag/datum wilt zetten want quartz behoorlijk strak. Er zijn zat vette quartz modellen dus 1 of meer in de collectie kan zeker geen kwaad😄