Quartz, wel of niet?

Ik durf te suggereren dat er een middenklasse bestaat die te repareren is. De Longines VHP die ik postte is daar een voorbeeld van, en ik heb Citizen ECO Drive units gehad waar je spoelen en capacitors gewoon kunt vervangen.

Dat 95% van quartz horloges in de shitter categorie valt ligt aan de klandizie. Aan de andere kant, die uurwerkjes democratiseren horlogebezit in dezelfde mate als het $1 Penankertje van weleer, wat ook een nachtmerrie is om te repareren omdat het uit nikkel en roomboter bestaat. :slight_smile:

Omdat er een metalen oscillator werd gebruikt? Hmmmmmmm… Ik vind zoemers conceptueel erg, erg dicht op quartz liggen. Maar goed. Daar kun je over bomen. Een quartz kristal is ook een zoemer, al horen jij en ik het niet.

1 like

Waaa?!! :laughing::+1:

1 like

Zeker wel!

Maar ik schaar de springdrive zeker niet onder een quartz.
Het is meer mechanisch dan quartz en het heeft geen van de voordelen van een quartz behalve accuracy.

Één van de grootste horloge merken ter wereld heeft er 30 jaar R&D tegen aan gegooid.
Heeft ook meerdere oliepunten en moet gewoon geserviced worden.

Dus het is een mechanisch horloge perfected.
Door de ziel van een mechanisch horloge door de kast heen te trekken en te vervangen met Mechaquartzilla.

1 like

Nee

DearIllinformedEwe-max-1mb

Ik acht het niet eens aannemelijk dat “ziel” bij mensen bestaat in de 21 grams zin, laat staan in een collectie koperen plaatjes, schroefjes, veertjes en tandwieltjes.

Zou je alsjeblieft op willen houden om kleine automaatjes te antropomorfiseren? :wink:

3 likes

Maar dit wel

AE-1500WH-8B

Plastic Fantastic! :laughing::+1:

Kinderspeelgoedjes Drex

1 like

Ik denk het niet Ruud
Bovendien zijn alle horloges dat, da wedde gij oek.

1 like

Ik probeerde een beeld te creëren, geen ziel te bekennen in mijn horloges :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Alles overziende mis ik dan een meca -hybride variant in deze discussie?

1 like

Kortom…

-Quartz meer voordelen
-Automaat meer beleving

Toch?

giphy

3 likes

de een zal je vertellen dat een automatisch horloge veel beter is, de ander zal zeggen dat quartz veel beter is … je moet kijken naar je situatie, wat vind jij belangrijk ? wil je een horloge gewoon om de dag kunnen oppakken zonder steeds de tijd goed te hoeven zetten dan ga je voor quartz. Heb je plezier aan de mechaniek die in een automatisch uurwerk zit dan ga je daarvoor.

2 likes

Do. Je koopt horloges voor jezelf en als jij er blij mee bent is het goed.

1 like

Gefeliciteerd met het meest nutteloze topic van 2022

2 likes

‘22 Is nog niet voorbij maar overtreffen wordt telkens moeilijker 🫣!

1 like

Quartz of mechanisch, allebei prima.
Dat gelul over “mijn horloge moet een ziel hebben” en “nachten aan gewerkt” dat vind ik zo’n onzin. De gemiddelde ETA wordt ook gewoon uit de fabriek gestampt :sweat_smile:

Lekker beide in je collectie.

5 likes

Niet geheel zinloos, want nu wil ik naast mijn handopwinders en automaten ook een quartz, springdrive en accutron! :wink:

3 likes

Ik vind allebei leuk. Bij Quartz moet de secondewijzer wel alle markers raken vind ik. Daarom heb ik bijvoorbeeld de PRX links laten liggen en de Mondaine verkocht. Ik snap niet dat de meeste Japanse merken dit vaak goed voor elkaar hebben en de Zwitsers dit aspect enigszins vergeten.

2 likes

Citizen

1 like

Waarom niet allebei? :slightly_smiling_face:

1 like