Quartz, wel of niet?

Zeker een “do”. Er zijn hele mooie quartz horloges te koop. Al dan niet in combinatie met solar en/of gmt. Een ander alternatief is radio controlled. Ook helemaal elektronisch, maar die hoef je nooit gelijk te zetten… :smile:

Even iets anders.
Ik heb de Dikke Van Dale er nog eens op nageslagen, maar

staat er niet in.

Wel

en

Doe er jullie voordeel mee. :nerd_face:

3 likes

Zoals…afbeelding

1 like

Komt omdat het geen Nederlans is, als je een Engels woordenboek er op naslaat zul je het waarschijnlijk wel vinden :wink:
Zo wordt het taalgebruik hier op het forum wel meer doorspekt met Engelse woorden :innocent:

2 likes

Ik wil ook nog wel een tof quartz horloge toevoegen aan dit topic.

Een tijdje terug was ik hier ook actief naar op zoek (staat nog steeds op het lijstje).

Betreft de Shellman Grand Complication
Dit quartz horloge heeft complicaties om van de kwijlen. Als je een full options horloge wilt. Zoek niet verder. EN het is Japans.

Display Functions:

◦Time: Hours, minutes, seconds, 24 hour clock
◦Calendar: Year, month, date, day, moon age
◦Chronograph: 12 hour time measurement, 1/4 second units, split time measurement function

Additional Functions:

◦Calendar:Leap year and monthly correction function
◦Moon age:Graphic wheel display function
◦Chime function (chime clock)
◦Reference position failure alarm function
◦Second hand arbitrary stop function

Wat wil je nog meer??!

Wat ook kan meespelen is dat je het technische stukje interessant vindt. Dan is een quartz wat saaier denk ik. Wil je het eea zelf doen dan is mechanisch leuk en mooi om te zien vooral ook met een doorzichtige caseback.

Een mechanisch uurwerk.

Heb ik er al tal van. Daarnaast is quartz op een horloge zoals de grand complication wel handig. Alle complicaties blijven lekker doorlopen.

1 like

Corrigeer me vooral als ik er naast zit maar wat ik denk te weten is dat deze techniek werkt voor Quartz horloges die over zo’n powersave modus beschikken. Bij mijn Precista wordt het expliciet benoemd in de handleiding, bij veel horloges schijnt het niet uit te maken als men de bijdragen op andere fora mag geloven (heb wel eens iets gelezen op een Amrikaans horlogeforum hierover)

1 like

Niets mis met (een goede) Quartz, heb verschillende gehad waaronder een Seiko Tuna met het legendarische 7C46 uurwerk, een Certina Precidrive, nauwkeurig tot op 10 seconden per jaar. Daarnaast nog een Casio Marlin. Heb nu nog als enige Quartz de Casio Gshock GW5000, al 8 jaar en die gaat nooit weg…

2 likes

Voor mij alleen quartz/solar

1 like

Ik hou van de charme van een automatisch horloge. Met charme bedoel ik het mechanisme.
Quartz zal altijd accutater zijn en praktischer.

Als je echt enkel op design af gaat, kan quartz natuurlijk. Zelf ben ik er alleen geen fan van.

Gewoon top.

3 likes

Niks mis met Quartz,

Deze doet het vanaf '99

En deze vanaf '14

4 likes

Quartz do’s

-je wilt dat je horloge op tijd loopt
-je wilt je horloge niet telkens opwinden nadat je het een tijdje niet gedragen hebt

• je houdt niet van gefriemel aan je horloge

Quartz don’ts

• je hebt al quartz horloges
  • je kiest voor de authentieke manier voor horlogemaken
    -je vindt het leuk om met je horloge te friemelen

Hoe goedkoper het mechanische horloge, hoe groter de kans is op grote afwijkingen in de tijd. Als een horloge voor mij meer dan 20 seconden per dag afwijkt, dan wil ik het niet. Hoewel mijn voorkeur wel uit gaat naar automatische/ mechanische horloges…

1 like

Ik vind het heel storend dat vrijwel alle kwartshorloges het probleem hebben dat de secondewijzer naast de indices tikt

Dat zal bij een mechanisch horloge ook zo zijn maar dan zijn de stapjes kleiner en valt het niet op

1 like

Ook heel veel die wel “gewoon” op de indices tikken hoor. Kwestie van de juiste kiezen :slight_smile:

2 likes

Precies

Zie het eens op deze manier…

Mechanisch

Kwarts
lavazza-classy-mini-classy-capsulemachine

Ik heb allebei. Allebei prima.
Soms geen zin in gedoe, andere keer juist wel.
Soms haast, soms ritueeltje.
Soms voor de ultimate experience, andere keer voldoet functionaliteit.

En dan denk ik dat ik met deze vergelijking mijn Citizen Ecodrive nog enigszins tekort doe.

8 likes

Duur is relatief.

Als “vrijwel alle” quartz horloges dat doen, dan ben ik degene die alle afwijkingen heeft blijkbaar, alles (Seiko, Citizen en Casio) tikt opvallend strak op de indices.
Nou is het wel zo dat in het hogere segment bij Citizen en Casio het mogelijk is om de wijzers handmatig af te stemmen en dat Casio het ook nog eens automatisch zelf doet, maar goed, dat zijn dan meer computers in een horlogevorm dan een “standaard” horloge waar de wijzers door iemand heel voorzichtig op een asje geprikt zijn.

1 like