Deze niet, secondewijzer loopt vloeiender dan bij een mechanisch horloge.
Dank je hiervoor. Weer iets bijgeleerd. Dacht dat het gold voor alle quartzhorloges.
Dit is oa een topic waar ik mijn informatie deels vandaan heb
verkeerd voorbeeld, als je het zo wilt zien, dan is die zaffiro een meca quartz prob, mechanische espresso, dan kijk je bv naar de flair 58, zonder kabeltje
Da’s ontegensprekelijk waar.
Zag hem aankomen op het moment van plaatsen. Er zal iemand met een lever machine komen.
Je hebt helemaal gelijk.
Leuke discussie. Ik heb zowel quartz als mechanische horloges.
Reden dat ik een aantal quartz horloges heb is dat er voor de specifieke modellen die ik leuk vond, simpelweg geen mechanische uitvoeringen uitgebracht waren. Dat betreft onder andere de CWC /|\ leger horloges, waarvan ik een aantal heb.
Andere reden is toch wel dat ik tijdens het sporten meestal een quartz horloge draag.
Je hebt gelijk, quartz is geen Nederlands woord. Niet omdat de Dikke van Dale het niet bevat, maar omdat het niet op woordenlijst.org staat. Toch de de facto waarheid.
Anderzijds hebben de mensen van de TaalUnie het vermaledijde “kids” wel aan het Nederlandse canon toegevoegd, dus voor mij is de Nederlandse taal het papier niet meer waard waar je het woord kids op schrijft. Bah. It’s dead to me.
En langs die weg kan ik mijn gebruik van quartz verdedigen.
Quartz is veel meer cutting edge technologie, en dus eigenlijk opwindender, dan een veerton / ankerechappement horloge. Maar goed… Men wordt kinderlijk blij wanneer men een stalen dingetje heen en weer ziet tollen op een asje.
De flightie. Een klassieker.
Kun je uitleggen wat on-authentiek is aan een quartz horloge? En wat authentiek betekent?
Want als we “zo deden we het vroeger” aan moeten hangen vrees ik dat we met z’n allen een zonnewijzer om de pols moeten.
Ik zie dat je absoluut niet van goeie koffie houdt.
Zestien stappen per seconde zijn nog steeds stappen, Henk. Da witte gij ook.

Ik heb een Seiko Lord Marvel en zou af fabriek in 1975 36000 bph …10 tikken per sec moeten lopen …het is dan ook mijn “mitrailleur “ loopt dus ook vloeiend : overigens een Seiko kwarts caliber V31 uit 2016 doet dit dacht ik met 4 stappen /tikken per sec en men noemt het sweeping sec …ook vloeiend …
Auw, dat is een nare typfout
Had het nog nagelezen, maar gewoon helemaal gemist
Klopt!
Ik had nog toe willen voegen dat ik absoluut geen koffiesnob ben, toch maar verwijderd, maar nu heb jij dat toch nog even bevestigd
Koffiesnobs zijn echt nog erger dan horlogesnobs
Laatste keer dat ik met die man ergens had afgesproken was er niet eens koffie te koop…
Gewoon quartz in de collectie hier. Het gaat mij om de looks van het horloge dus er mag binnenin ook een mannetje zitten die met kolen op het vuur de boel aan de gang probeert te houden.
Ja rare bedoeling was dat.
Gisteren waren we in een hipster koffie tentje moeilijk doen omdat het erbij hoort maar wel echt goede koffie gelukkig.
Om on topic te blijven, @Mats1 had een quartz horloge om.
Sinn UX een beest van een horloge niet zeiken Ruud.
Heb alleen nog maar de gouden maar kijk eens naar de Seiko TYPE II lijn uit de jaren 70. Mooie unieke Dials / Kasten en natuurlijk vintage banden.
Wat een leesvoer! Het leeft wel . Zeer uiteenlopend maar veel do’s in tegenstelling tor dont…