Radium ☢ (veiligheid, detectie enz.)

Ik heb mijn dosimeter ontvangen! Dus ben ik meteen aan het meten gegaan. Ik heb een eenmalige piek gemeten van 0.4 en 0.3 uS voor de rest schommelt hij tussen 0.36 en 0 uS. Dan mag ik er vanuit gaan dat we mijn horloge alvast geen radium bevat? Ik woon op 20km vogelvlucht van SCK in Mol misschien ook nuttige informatie.

Hoi, kijk eerst even wat je zonder horloge meet, de achtergrond straling (huis, kosmische straling). Normaliter is dat 0,1 uSv/h. Houd daarna het horloge aan alle zijkanten van de GM teller om uit te vinden of er radiumverf is gebruikt. Je weet namelijk nog niet waar in de GM teller het telbuisje precies zit.

Hey Folkert, de geiger buis zit aan de linkerzijde. Dat had ik op voorhand reeds even gecontroleerd.
Ik heb de meter eventjes op de keukentafel geplaatst en meet de volgende waarden als piek en schommelt de waarde tussen de 30 en de 0.06uS

1 like

Ok gemiddeld 0,14 is normaal voor de achtergrond. Horloge is dus zonder radiumverf?

Neemt niet weg dat ik toch voorzorgsmaatregelen ga nemen zou ik het horloge nog eens openen voor onderdelen te recupereren.

1 like

Ook hier vandaag de dosimeter binnen gekregen en meteen mijn Technos maar even gemeten en die gaat dus niet meer open :wink: .

Ik had ook nog een Evita liggen die ik zeg eigenlijk helemaal niet verdacht, maar daar “schrok” ik een beetje van. Die blijk dus ook vol radium te zitten en nog wat heter te zijn dan de Technos :see_no_evil:

Deze heeft mij dus wel even wakker geschud, want ik had niet verwacht dat deze Radium zou bevatten, maar dat is heel duidelijk een misvatting van mij en zal vanaf nu een stuk voorzichtiger zijn en eerst meten voordat ik ergens aan start.

2 likes

Zo zie je maar: meten is weten!

Als ik die wijzers zo zie … toch wel goed te zien

2 likes

Ja deze lijkt mij toch ook wel duidelijk; jaren 50 design en lume in de wijzers; vrijwel zeker radium dus. Tenzij het ooit een keer verwijderd is natuurlijk.

3 likes

Bij nader inzien helemaal mee eens, maar goed dat zal me nu niet meer gebeuren.

2 likes

Beste mede horloge verzamelaars,

Regelmatig krijg ik privé berichten van HF leden die een horloge met radiumverf hebben gekocht of gekregen en vaak niet wisten welke risico’s er aan kleven zodra het horloge beschadigd raakt of geopend wordt. Sommigen vinden het dermate eng dat ze er liefst vanaf willen en het horloge dan aan mij aanbieden. Zoals al eerder uitgelegd in dit topic loop je met het dragen van een radiumverf houdend horloge niet direct een gezondheid risico zolang het horloge volledig in tact is maar als je er desondanks vanaf wilt is dit de enige juiste weg:

Maak een digitale melding bij de ANVS via ANVS Loket en kies dan Melding overig.

Door de inspecteur wordt contact opgenomen met de melder en een afspraak gemaakt om de spullen op te halen en eventuele metingen uit te voeren. Na de metingen worden de spullen meegenomen door de inspecteur. De eigenaar zal gevraagd worden of deze er “afstand” van wil doen. Dit moet formeel gevraagd worden, maar eigenlijk heeft de bezitter geen keuze :blush:. Een particulier kan namelijk geen “Kernenergiewet-vergunning” aanvragen en het is geen gerechtvaardigde toepassing van ioniserende straling en radioactieve bronnen.

Voor dit gehele proces worden geen kosten in rekening gebracht. Vanwege de proactieve houding (zelf melden en afstand van willen doen), zal er geen “boete” volgen. De ANVS wil juist dat deze producten niet meer verhandeld worden, dus welwillende straffen werkt dan averechts. Het risico bij straffen is dat de mensen niet meer melden en de spullen via het reguliere afval weggooien.

Houd er rekening mee dat de mensen van de ANVS het recht hebben om alle horloges met radium wijzers in beslag te nemen. Je kunt dus niet selectief horloges meegeven. Wel is het zo dat de ANVS geen boemannen zijn die even je hele huis komen doorzoeken. Het doel is het veilig stellen en de burger beschermen tegen de gevaren van radiumverf.

Ik heb deze informatie uit een betrouwbare bron, direct van de ANVS.

Nog vergeten erbij te zetten: dit verhaal zal hoogstwaarschijnlijk alleen voor Nederland gelden. Wellicht is er iemand die meer weet over de procedure in België of Duitsland.

7 likes

Voor België vond ik deze folder op de website van het FANC:

WAT MOET IK DOEN ALS IK DENK EEN RADIOACTIEVE BRON IN HUIS TE HEBBEN?

Contacteer het FANC!
Nadat onze inspecteurs de situatie hebben geëvalueerd op basis van je gegevens, komt één van hen zo snel mogelijk tot bij jou om metingen van radioactiviteit op de bron uit te voeren. Als deze echt radioactief is, zal onze inspecteur overgaan tot de onmiddellijke evacuatie. Je zal een aanvraagformulier

HOEVEEL KOST DAT?

De verwijdering is gratis voor particulieren als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

• De houder heeft de radioactieve bron nooit gebruikt voor financiële of professionele doeleinden;
  • De bron komt niet van een vergunde inrichting of van een inrichting die vergund had moeten worden;

Bliksemafleiders en ionisatierookmelders vallen buiten het financieringssysteem. Voor deze categorieën bestaan er specifieke procedures.

De kosten van het beheer van dit radioactieve afval – van de karakterisering tot de toekomstige berging ervan - worden gedekt door een speciaal fonds dat gestijfd wordt door de Belgische producenten van radioactief afval. NIRAS, de Nationale instelling voor radioactief afval en verrijkte splijtstoffen, die verantwoordelijk is voor het veilige beheer van dit radioactieve afval in België, beheert dit fonds.

5 likes

Ik kan mijn berichten nog niet bewerken. Vlak boven “HOEVEEL KOST DAT” werd een stuk tekst afgebroken. Dat moet zijn

Je zal een aanvraagformulier moeten ondertekenen voor overname van de radioactieve bron.

2 likes

Hartelijk dank! Weesbronnen, mooi woord :slightly_smiling_face:
Ze hebben een heel mooie en informatieve PDF in elkaar gezet.

1 like

Iemand een idee wat de Duitse variant van de FANC/ANVS is?

BMU? (Het FANC ontmoet zijn Duitse tegenhanger | FANC - Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle)

2 likes

Thnx, dat moest ik net hebben.

2 likes

Hoi, ik heb dezelfde meter en ik ben vrijwel zeker dat de GM telbuis aan de rechterkant zit bij dit type.

Meting onder linkerkant.

Meting onder rechterkant.

Heb dit horloge altijd gekend van kinds af en heb dit sinds het overlijden van mijn vader in mijn bezit. Had er vroeger geen flauw benul van dat deze ook radioactief was.

Tussen 4 en 5 zit een barstje in de plexi maar er is geen stuk uit. @fdpg1963 Ik hoop dat dit oké is.

1 like

Als je er bang voor bent wil ik er graag voortaan voor je op passen. Een nieuw plexi zet ik er dan ook wel op.

3 likes

Ah nee, niet bang voor hoor maar je mag me wel het plexi glaasje bezorgen :crazy_face:

1 like

Dat is overduidelijk, buis zit rechts.

Dan zal er geen radiumverf naar buiten kunnen en is er geen gevaar. Mooie JLC! Veel merken, ook topmerken, gebruikten radiumverf.

1 like