Vooruit dan, voluit: Toezichthoudend Medewerker Stralingsbescherming Verspreidbare Radioactieve Stoffen C
En dat OP het dak en ook nog “geïnteresseerds”
Weet je dat er nog steeds veel uraniumglas in Tsjechië gemaakt wordt? ![]()
Ik was op een rommelmarkt (Gewoon in NL) daar stond een Tsjech met ik denk 100 Stukken Uraniumglas in de vorm van goudbaren, Ook veel andere stukken. Hij had enkele meters op zijn kraam liggen om het aan te tonen en die stuiterde er bijna vanaf. Ik zeg het eerlijk ik ben op een meter afstand gebleven en snel doorgelopen ![]()
Effe een klokkie er in koppen ![]()
Magic rad glow uit de fifties.
Lekker laten brokkelen dat spul zonder een servicebeurt ![]()
Dat is een duidelijke richtlijn. De stralingen hopen zich niet op in bv een vitrine?
Zoals bv radongas? In horloges.
Net die laseletroden weggebracht naar de KCA bus
Kerel:
Wasda?
ik:
Thorium.
Ja en?
Beetje Radioaktief
TILT
dikke handschoenen aangenomen en achterin bus gepleurd ![]()
1,28 µSv overigens, netjes er opgezet ook.
Ik leer zo een hele andere kant van je kennen. Vind het maar niks.
Ot: wel cool trouwens
We hebben wel meer industriëen gefocuset op mensen doodmaken ja. ![]()
Maar nee, eigenlijk wist ik dat niet. Het verklaart wel meteen waarom ik die dingen hier nog vrij courant zie passeren.
Ja, anders wordt het van een Aqua-Lung een Radium-Lung. Wil je liever niet. ![]()
Jawel, Rn-222 zit ook in de vervalreeks van U-238 dus enkele kleine ventilatie openingen in de vitrinekast kunnen geen kwaad. Maar dat geldt ook voor het radongas in je huis uit bouwmaterialen.
Super geïsoleerde (nieuwbouw)huizen daarom altijd goed ventileren.
Gemiddelde HFer is te dom om dit te snappen zoals ikke!
![]()
Kort gezegd: Waar natuurlijk uranium of radiumverf is, is ook radongas. Maar daar kom je makkelijk vanaf door te ventileren.
Ziet er allemaal heel leuk uit, tof dat je het deelt.
Zou wel een paar glaasjes willen voor in het atelier. Die is toch slecht geïsoleerd, dus die ophoping zal wel los lopen.
Hoe zit dit dan? Hebben ze uranium in het glazuur gebruikt? Geven die ook een gloed af onder UV licht?
Euh, kweenie. Králík is konijn. Is dat een merk of stijl of…? ![]()
… ah, kijk: Wilhelm Kralik ran the glassworks at Lenora (Eleonorenhain) in South Bohemia until his death in 1877.
Het is wel veel couranter dan in BE ja. Zeker bij de oudere generaties (mijn ouders of ouder, dus 1950 of eerder) vind je er vaak in de woonkamer. Vazen, schalen etc. Zullen wel niet allemaal van de era van meneer konijn zelf zijn, wordt nog altijd gemaakt zoals @Crowned al zei.
In de verf en vooral in het goud. Maar die kennis heb ik ook van @fdpg1963 als ik het goed herinner.
Fiesta red servies van Fiestaware heeft in de begin jaren ook glazuur gebruikt van uraniumoxide. En die was volgens mij echt flink radioactief en die herkent in principe echt niemand die geen kenner is. Ik heb het niet en ik koop het niet. ( Er is ook niks leuk aan )
Tot 1969 zelfs. Depleted (verarmd) uranium klinkt leuk maar is net zo radioactief.
Nooit zo gerealiseerd maar inderdaad
. Verarmd betekent alleen dat ze het gros van het U235 eruit gehaald hebben, maar U238 is niet of nauwelijks minder radioactief. Het is alleen niet bruikbaar voor kernsplijting.
Natuurlijk uranium bevat 0,7% U-235 en 99,3% U-238 dus van nature is het al niet erg “verrijkt”.
De energie centrale in Borssele werkt op 4,4% verrijkt uranium, dat is voldoende voor een efficiënte reactor van die grootte.