"Rat-mod"?

Hoi allen,

Eerder deze week heb ik een wijzerplaat kaal gemaakt, laten patineren en weer opgebouwd (zie Draaf ik door? Ja, denk het wel).
Ik had nog een Invicta 8928 liggen, een bicolor met blauwe plaat, die ik niet droeg. Mooie donor dus! Ik heb het goud van de bezel er zoveel mogelijk afgeschuurd met een fijn schuurpapiertje en even in de bleek gelegd. De bezel was donkerblauw met gouden accenten, niet mijn ding. Ik ben blij dat ik er bij bleef zitten, want na hooguit een kwartiertje had ik al een resultaat waar ik best tevreden mee ben. De gepolijste zijkanten van de kast heb ik wat matter gemaakt en de kroon ook deels van het goud ontdaan. En de Invicta vleugeltjes van de secondenwijzer gehaald.
Het geheel doet me een beetje denken aan de “Rat-rods”, waarbij men een oude auto technisch in orde maakt maar die er verder zo versleten mogelijk laat uitzien. Vandaar dat ik deze creatie maar mijn Rat-mod noem:

Ik heb nog een gebleekte bezel liggen, maar die was zwart en werd helaas bruin in plaats van het door mij gewenste ghost effect. Wellicht dat ik die later nog eens probeer. Ben er zo ook wel content mee en het leukste vind ik dat ik dit heb kunnen doen met onderdelen die ik over had van andere projectjes.

Bedankt voor het lezen!
Groet, Jelle.

12 likes

Dat ziet er best cool uit😎

1 like

Nou nog die loep eraf :wink:

1 like

Tof gedaan :+1:

1 like

Als je dit perfectioneert kun je aan de slag met het “vintagen” en “ghosten” van Subs, GMTs, Explorers en niet te vergeten Speedy’s. Is zeker een markt voor :wink:

1 like

Doe ik meestal ook wel, maar deze is uniek op een Invicta: hij zit recht boven het datumvenster :wink:
Misschien dat ik er nog een bol plexiglas in zet.

Het is niet echt mijn ding , maar vind het er wel geslaagd uitzien.
Zeker in the spirit van een rat-mod !!

Leuk.

Pieter.

1 like

Het lijkt alsof ie in een vat met chemisch afval is gevallen.

Door gebruik en oudheid ontstane patina en beschadigingen kunnen mooi zijn.

Gemanipuleerde schade vind ik eigenlijk zelden mooi. In dit geval kan het me ook niet bekoren.

De geheel gave wijzers en uurmarkeerders ontwrichten het geheel. Het zou mooier zijn als je die ook zou behandelen denk ik.

1 like

Ik vind hem heel gaaf, hoe raar ook
 :slight_smile:

1 like

Mooie omschrijving, alsof die in een vat met chemisch afval is gevallen
 Was ook absoluut niet de intentie om vintage te veinzen, maar nu die in elkaar zit denk ik wel dat je inderdaad gelijkt hebt en het mooi zou kunnen zijn de indices en wijzers ook wat minder ‘nieuw’ te maken.

Zeer geslaagd!!

Ik zou de loupe er nog afhalen, maar verder helemaal zo laten. Wat nou Vintage VDB??

2 likes

Vintage VJT zul je bedoelen! Ik denk dat die loupe nog wel gaat sneuvelen, die dingen gaan me vanzelf een keer storen.
Gat in de markt, afgeragd ogende Invicta’s


1 like

Het is dat een ghost bezel waarschijnlijk (en het vanzelf nooit zal worden) niet uit ziet op een subc anders wist ik het wel

1 like

Nice! Als je toch nog aan de wijzers gaat sleutelen, dan zou je het overgebleven staartje van de secondewijzer er af kunnen halen, nu lijkt-ie geamputeerd :wink:

1 like