Brunod aan het werk!
Ff weer wat foto’s!
Dial voor, met haren, chips op de rand aan 2 uur vuil en krom wijzer. Foto’s zijn voor en na.
En een glas bier om de horloge tegen stof te beschermen tijdens een dag lopen.

De minutenwijzer is gebroken! Brunot gaat proberen om hem te repareren. tjah dat krijg je met die oudjes.
I

Ik denk dat @brunod hier wat polijstwerk heeft verricht bij een aantal schroeven en lichtje de kast heeft bijgewerkt.
Horloge loopt heel goed behalve wanneer deze volledig opgewonden is. Waarschijnlijk dat er iets in de omgeving van de veertrommel niet helemaal goed is, daar moet nog naar gekeken worden.
De gebroken minuten wijzer zou in de eerste instantie vervangen worden. Uiteindelijk is deze gesoldeerd en beter dan vroeger. Ook is de uurwijzer weer recht!
Wordt vervolgd
Begint echt iets te worden hè?!
Supermooi horloge en fantastische restaurantie !
Enorm leuke draad. Totaal ondenkbaar dat ik zelf zo iets zou kunnen. Vakmanschap is meesterschap!
Handen waren scheef en de minuten hand was al deels gebroken. Bij het rechtzetten is dit afgebroken.
Brunod kwam met het idee om dit voorzichtig te solderen. Mocht het resultaat mij niet aanstaan dan zou hij zich moeten wenden naar andere horlogemakers voor passende wijzers.

Oordeel zelf over het resultaat!
Hoe zit het met dat radium. Ik kan me niet voorstellen dat dat gezond is met een hitte bron er op. Ik zou hoe dan ook voor een ander setje gelijkende handjes gaan… @brunod denk aan uw gezondheid aub.
Ik neem aan dat Brunod hier zorgvuldig en voorzichtig mee omgaat. Ik zou niet anders willen dan dat.
Na veel gedacht en mening veranderingen was het besloten de radium te laten. Ik heb het dus zo gelaten op de dial en uur wijzer.
De uur wijzer was krom, maar die kon ik rechts maken zonder probleem.
De minuut wijzer was erger : wijzer niet in de lijn van zijn gat, een pootje gebroken… Men ziet hier als derde deel een kleine rondje van de oude lijm die de wijzer op zijn as plakte
Niet raken zonder het gevaar aanvarden die te breken. Maar die kon niet zo blijven en moest toch geraakt worden om weer op zijn as geduwd te worden… Het werdt vlugger dan een haar gebroken.
Dus na zijn gebrek was het met tin te solderen om stevig genoeg te zijn om weer gebruikbaar te zijn, zelfs beschadigd. Schoonheid komt op tweede plaats, dus heb ik de radium en alles op zijn kader met vloeibaar lijm daarna ook gelijmd.
De wijzer zullen gebruik worden in tussen tijd een nieuwe paar te vinden.

Wordt vervolgd
Ja wat hier gebeurt met al dat losse Radium vind ik wel riskant worden.
Verspreiding, inademen, ingestie.
Ik weiger klussen met loslatend Radium.
Aan de andere kant is Bruno al aardig op leeftijd en hebben de stochastische effecten veel tijd nodig om tot uiting te komen. Denk aan een periode van langer dan 10 jaar voor de meeste vormen van kanker.
Knap werk overigens.
Ik vind deze wijzers prachtig.
Waarom vervangen ?
Ouderdom brengt wabi sabi, soit.
Prachtig werk wordt hier geleverd. Respect !
Wat radium betreft, is er een studie met onder ander punt 6.6 Scenario 5b) Amateur Repair activities
Engels text.
Respect voor het werk @brunod, echt vakmanschap wat je laat zien.
Jammer dat de conditie van de wijzerplaat etc zo slecht is.
Als ik de waarden in mRem per jaar omreken naar de gangbare waarden Sv/jaar lijkt het volgens deze studie meestal over microSv te gaan. Op zich een geruststelling. want alles beneden de 1 milliSievert daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Daar bij wil ik wel opmerken dat de berekeningen allemaal op aannames zijn gebaseerd.
En voor de effectieve volgdosis moet je natuurlijk alle waarden van blootstelling waar je mee te maken hebt bij elkaar optellen.
Valt jouw werk buiten de aannames, dan krijg je heel andere waarden voor de effectieve volgdosis.
Zo is de dosis als gevolg van Radon enorm afhankelijk van de ventilatie.
En bij professioneel werk werd volgens mij aangenomen dat er (maar) 10 radium horloges per jaar werden geserviced. Op een andere plaats zouden het er ook wel 10 per week kunnen zijn.
Ik ga mij hier nog eens goed in verdiepen, maar blijft ondertussen wel voorzichtig met afbrokkelend Radium.