Graag zou ik de Representor ook een weekje willen proberen. Op de foto’s is het een interessant design, ben erg benieuwd hoe deze er in real-life uitziet.
De laatste lijst die ik zag staan heb ik gekopieerd en mijn naam toegevoegd.
Zojuist de representor ontvangen van @wilfox! Aller eerst indruk: Horloge oogt kleiner dan ik in eerste instantie verwacht had. Pluspluntje! Draagt qua grootte vergelijkbaar met andere horloges uit mijn horlogedoos. (o.a. SKX, Speedmaster, Squale 1521) Aankomende dagen eens kijken hoe hij bevalt en zal daarna een review schrijven.
Ik hoop dat ik me nog kan aanmelden…?
Mozaïek
GiveMeYourDough
Batossai
Jeffstar
PDB
BAStudentje
PerSecondeWijzer
Bernie72
Kosz
Phoenix.bas
PASD
Tallahassee
Richz1986
Rockvink
Belisarius
Elderruwy
Dash
Silvester1987
Amaris
Timo9
Da_Watcher
KeesR
MichaelV
Marnixmoed
Blauwbeer
Andyman
JochemvD
WatchNext
Valentijn
Goku13
Captainslow
Juan1981
Bens
Oystein
Owengraven
JayJayVo
denvro
TwanE
PimE
Rebunted
Wilfox
fox_face
Berend
Daniel4
richardr86
Mnrk
Gipie
Josjos
VmaxNL
Draco_Laco
Xray
Roland1982
Thieuke
Inmiddels is de Represetor onderweg naar @Berend, of daar zelfs al aangekomen. Tijd voor mij om kort verslag te doen over mijn tijd met deze groene vriend.
Ik ben al lang niet meer bij met lezen in dit topic dus ik ga ongetwijfeld dingen schrijven die een ander ook al genoemd heeft. Maar liever schrijf ik mijn ervaringen op zonder beinvloed te worden door de andere verslagen.
Leuk initiatief
Laat ik er mee beginnen dat ik het een supergaaf initiatief vindt, Pascal! Ik heb ook meegedaan aan de fiffer-initiatieven van @marnixmoed en wordt er gewoon blij van dat dit binnen een communitiy van toch redelijke vreemden van elkaar een horloge gewoon jarenlang blijft rondgaan. Goed voor het vertrouwen in de, in ieder geval horlogeminnende, medemens.
De pick-up
Wat ook leuk is van dit soort initiatieven is het contact met andere forumleden. Het was leuk om hem op te halen bij @Jugis die redelijk op de route naar mijn werk woont. Uiteraard ging het helemaal volgens de veiligheidsvoorschriften en was het, zoals jullie een stukje naar boven kunnen zien, een ouderwets uurtje liefhebbers onder elkaar. Het enige dat ik, voor zover ik kan nagaan, heb opgelopen is een diep ontzag voor de collectie en dan in het bijzonder de IWC Spitfire en de ceratanium IWC “Top Gun”.
–>Nu naar de Representor.
Algemeen
Wat meteen opvalt als hij uit de doos komt is de glimmende bezel. Die is vrij prominent en dat was even wennen. Zeker in combinatie met het vrij sterk spiegelende glas was het soms lastig om het goed op de foto te krijgen.
De kast
Het ontwerp van de kast is origineel en de afwerking prima. De ingekleurde vakjes zijn origineel en heb ik wel leren waarderen na een paar dagen. Door de prominent glimmende bezel ‘voelt’ het horloge toch heel erg als een rond horloge aan, terwijl de kast vrij hoekig is. Dat is wel een leuk effect van die bezel.
Uurwerk
Ik heb me niet heel erg in het uurwerk verdiept. Leuk dat er een zichtbodem in zit! Er is nog wat te winnen in de afwerking van bijvoorbeeld de rotor maar ik snap dat dat ook een kostenafweging is. Het kan bijdragen aan een (nog) iets meer premium beleving.
Band(en)
De Representor kwam op de rubberen band. Ik neem dat die oorspronkelijk bij de all black variant hoort omdat er zwart ijzerwaar aan zat. Maar dat deed niets af aan het draagcomfort…manman, wat zat dat lekker!! Behalve het stukje rubber dat onder de clasp doorschuift is het een perfecte band! Staat ook prima op het horloge!
De groene band heeft het slechts een uur uitgehouden, die was me iets te gortig… .
De stalen band de laatste twee dagen gedragen. Voor mij persoonlijk: ik vond hem te breed. Sowieso hou ik niet zo van bracelets die verbreden buiten de lugs. Houd het lekker bij 20mm. De band doet hierdoor wat ‘plomp’ aan, zeker in combinatie met de gepolijste center links (ondanks mijn bijna 19cm polsjes). Een iets verfijndere band met vlakkere schakels en volledig gebrushed (een beetje als de oude omega flat links of de betaalbaardere alternatieven van Uncle Seiko) zou ik mooi vinden. Maar goed, dit is slechts mijn beleving.
De week vloog voorbij en ik ben er niet eens aan toe gekomen er wat eigen banden op te gooien…
Foto’s
Ik noemde het al even. Het was soms wat zoeken om een foto te maken zonder al te veel reflectie. Maar onder de juiste hoek lukt het wel en ik moet zeggen dat hij best fotogeniek is! Op insta even gedeeld met de internationale community en er wordt enthousiast op gereageerd. Mooie opsteker dus Pascal.
Tot slot
De Representor is een zeer tof horloge, zeker voor de prijs. En die kende ik niet in de week dat ik hem droeg en mijn oordeel vormde. Ik heb die pas letterlijk opgezocht toen ik hem opstuurde en dat maakte me (nog) positiever over dit horloge. Hij draag (op de leren band) echt super!
Met zijn eigenzinnige ontwerp en verschillende geometrische vormen en lijnen vind ik het wel een horloge voor architecten.
Of ik hem snel zal kopen weet ik nog niet zeker, de groene sunburst is erg indrukwekkend en de blauwe zal dat ongetwijfeld ook zijn. De hoogglans bezel concurreert echter een beetje met deze sunburst. Maar de all black zou wel eens een interessante kunnen zijn…
Nogmaals dank voor het vertrouwen en het initiatief @Brunmontagne! Veel succes met je merk en ik blijf het volgen!
Groeten,
Wilfox
Haha, je was me (net) voor . Veel plezier de komende week!
Aah leuk om dit weer te horen! Uiteraard is dit vaker benoemd maar ik vind het zeker een compliment, bedankt!
Ik zie er naar uit! In ieder geval alvast veel plezier gewenst met je tijdelijke aanwinst .
Uiteraard hoor! Het horloge hoeft nog lang niet terug dus ik zeg, lekker laten rond gaan .
Wat een mooie foto’s! Uiteraard heb ik al iets voorbij zien komen in de tussentijd op Instagram,
dit dus haha. Ik zag inderdaad erg leuke reacties voorbij komen. Bedankt voor het delen daar en natuurlijk voor je enthousiasme bij je posts en de reacties.
Dit vind ik ook zeker leuk. Ik moet toegeven dat het wel wat saai begint te worden onderhand om horloges enkel op te sturen tegenwoordig. Voorheen had ik nog veel vaker dat een fysieke afspraak nog mogelijk was met anderen… Leuk in ieder geval dat dit nog een beetje kan bijdragen aan het HF gevoel .
Leuk omschreven. Zo heb ik het nog niet eerder terug gehoord! Over de glimmende bezel is onderhand een boel geschreven, maar leuk om te zien dat het op deze manier eigenlijk wel voor een ander effect zorgt. Leuk ook dat je de gekleurde delen bent gaan waarderen na een paar dagen .
Staat zeker nog op de ideeën lijst voor de (nabije) toekomst hoor. Ik zou graag een custom rotor willen gaan gebruiken.
Leuk om te lezen! Ik merk dat ik steeds vaker positieve berichten over die rubberen banden krijg… Wellicht dat ik daar in de toekomst ook maar eens meer mee moet gaan doen haha…
Bedankt! Dit vind ik zeker een groot compliment! Ik heb in het verleden gekozen voor deze prijzen omdat ik het immers naar mijn “gewone” werk kon doen. Vooralsnog lukt het me nog steeds om de prijzen op dit niveau te houden en dat wil ik ook graag nog een tijdje zo houden.
Mooi om hier nog even op in te kunnen haken. Ik werk immers aan de variant met geborstelde bezel. Deze komt al voor de HFLE maar als het de komende periode een beetje mee zit wil ik ook snel de varianten van de blauwe/groene/zwarte Representors kunnen bieden met geborstelde bezel. Ik draag zelf nu enige tijd het prototype en krijg daar veel positieve reacties op.
Graag gedaan uiteraard en jij bedankt voor je leuke bijdrage!
Inmiddels onderweg naar Daniel4. Mijn review komt van de week!
Graag zou ik mij ook willen toevoegen aan de lijst!
Ik ben erg benieuwd😄
Mozaïek
GiveMeYourDough
Batossai
Jeffstar
PDB
BAStudentje
PerSecondeWijzer
Bernie72
Kosz
Phoenix.bas
PASD
Tallahassee
Richz1986
Rockvink
Belisarius
Elderruwy
Dash
Silvester1987
Amaris
Timo9
Da_Watcher
KeesR
MichaelV
Marnixmoed
Blauwbeer
Andyman
JochemvD
WatchNext
Valentijn
Goku13
Captainslow
Juan1981
Bens
Oystein
Owengraven
JayJayVo
denvro
TwanE
PimE
Rebunted
Wilfox
fox_face
Berend
Daniel4
richardr86
Mnrk
Gipie
Josjos
VmaxNL
Draco_Laco
Xray
Roland1982
Thieuke
SE93
Erg mooi horloge alleen vind ik het jammer dat ik alleen maar 19mm banden heb met quik release dus gaat niet passen.
De standaard band is imo te breed had ie wat smaller of taps afgelopen zou het plaatje compleet zijn imo. De groene accenten op de kast vind ik wat overbodig. De vorm van de kast , wijzerplaat , wijzers en markers vind ik echt top !
Kortom je krijgt veel horloge voor de 300+ € die het horloge kost. Begin volgende week gaat hij door naar de volgende op de lijst waarbij Richard te kennen heeft gegeven dat ik hem mag overslaan.
Graag zou ik mij ook willen toevoegen aan de lijst!
Mozaïek
GiveMeYourDough
Batossai
Jeffstar
PDB
BAStudentje
PerSecondeWijzer
Bernie72
Kosz
Phoenix.bas
PASD
Tallahassee
Richz1986
Rockvink
Belisarius
Elderruwy
Dash
Silvester1987
Amaris
Timo9
Da_Watcher
KeesR
MichaelV
Marnixmoed
Blauwbeer
Andyman
JochemvD
WatchNext
Valentijn
Goku13
Captainslow
Juan1981
Bens
Oystein
Owengraven
JayJayVo
denvro
TwanE
PimE
Rebunted
Wilfox
fox_face
Berend
Daniel4
richardr86
Mnrk
Gipie
Josjos
VmaxNL
Draco_Laco
Xray
Roland1982
Thieuke
SE93
Hoefnix
Allereerst een dikke duim omhoog naar Pascal van @Brunmontagne voor het beschikbaar stellen van dit exemplaar. Helaas vanwege een drukke agenda geen persoonlijke overhandiging met @wilfox, maar de vrienden van PostNL hebben hem netjes hier gebracht.
Mijn eerste reactie na het openen van de doos was direct dat het horloge kleiner oogt dan ik in eerste instantie dacht. Ik heb volgens mij vrij normaal formaat polsen (18.5cm), maar vind horloges rond de 42mm al vrij snel te groot ogen. Gelukkig is dat hier niet het geval en vind ik het formaat precies genoeg “presence” geven.
Het horloge ontving ik op de stalen band, welke gelukkig precies op maat was voor mij.
De band ziet er netjes uit, heeft een stevige sluiting en voelt solide aan.
Helaas zijn de gepolijste center links een beetje te bling voor mij en vind ik de band iets te breed.
Dit komt doordat deze aan de buitenkant van de lugs aansluit en je daardoor van 24mm naar 22mm gaat. Persoonlijk vind ik de kast ook beter tot zijn recht komen met een 20mm band, maar ik begrijp de keuze wel om deze af te stemmen op de kast.
De groene band ziet er netjes uit en matched goed met de wijzerplaat. Helaas iets te formeel voor mij en dus heb ik de rubberband gemonteerd. Deze ziet er goed uit, is geen stofmagneet en draagt ook nog eens lekker.
Uiteraard heb ik een verzameling 20mm bandjes thuis liggen, dus ben ik aan de slag geweest om eens andere kleuren te proberen. Echter liep ik hier tegen een probleem aan. Doordat de pushpins vrij dicht tegen de kast zitten, is het een lastige bandenswapper. Normale nato’s kunnen er maar net tussendoor met wat wrijving, maar leren nato’s zijn al te dik. Ook heb ik de meshband van Squale gemonteerd, maar na montage bleek ook hier te weinig ruimte om de band normaal te kunnen dragen en komt deze tegen de kast aan.
Terug naar de rubberband dus…
De kast is gewoon tof! Ziet er heel netjes uit en geeft een beetje een “IWC Ingenieur” gevoel.
De stipjes en gekleurde vlakken ben ik nog niet helemaal over uit. Aan de ene kant hoort het wel bij het horloge, en maakt hem uniek, maar aan de andere kant is het behoorlijk smaakgebonden.
Misschien dat de kleur ook van invloed is en dat ik bij zwarte vlakjes dit gevoel minder heb.
Echter denk ik dat de kast zonder de vlakjes (ingekleurd of niet) wel saai wordt en een hoop van het ontwerp weghaalt. De bezel is erg aanwezig en mag wat mij betreft mat zijn zonder stippen.
Dit zorgt voor een rustiger horloge en geeft de wijzerplaat ook meer ruimte om de aandacht te trekken.
De wijzerplaat is namelijk gewoon heel mooi. Mooie groene sunburst, netjes gepolijste uurmarkeringen en goed afleesbaar. In bepaald licht is de plaat zwart, wat ook erg goed past bij de kast, en vol in de zon zie je de groene burst goed.
In de kast zit een seiko NH35 uurwerk met een brunmontagne stempel op de rotor. Niets meer niets minder. Misschien leuk om in de toekomst daar nog iets mee te doen, maar doet verder geen afbreuk aan het horloge en zal de kosten daardoor ook lager houden. (denk ik)
Al met al is de Representor mij prima bevallen en zou ik het niet erg vinden om deze aan de horlogedoos toe te voegen. Volgens mij zijn de “verbeterpunten” in de HFLE versie inmiddels aangepast en is de kast volgens mij kleiner dan de reguliere versie. Wellicht dat ik dat model nog wel een keer wil proberen.
Leuk om te lezen weer @Berend en @daniel4!
Uiteraard graag gedaan en jullie bedankt voor de goede zorg en de leuke bijdragen!
Ik blijf het zeggen… Het is elke keer weer super mooi voor mij om jullie inzichten en ervaringen te lezen. Zaken als het formaat, de bewerkingen van het staal en de accenten blijven een leuk onderwerp van gesprek en, bovenal, interessant om in de nabije toekomst mee te gaan experimenteren!
Zoals @Berend ook al aangeeft zijn enkele aspecten al meegenomen in de HFLE en ben dan ook erg benieuwd hoe die ontvangen gaat worden! . Leuk ook overigens om de Representor op een dikkere mesh te zien! Staat hem zeker niet verkeerd.
Mesh is altijd cool!!!
Dus de aangepaste lijst is nu:
Mozaïek
GiveMeYourDough
Batossai
Jeffstar
PDB
BAStudentje
PerSecondeWijzer
Bernie72
Kosz
Phoenix.bas
PASD
Tallahassee
Richz1986
Rockvink
Belisarius
Elderruwy
Dash
Silvester1987
Amaris
Timo9
Da_Watcher
KeesR
MichaelV
Marnixmoed
Blauwbeer
Andyman
JochemvD
WatchNext
Valentijn
Goku13
Captainslow
Juan1981
Bens
Oystein
Owengraven
JayJayVo
denvro
TwanE
PimE
Rebunted
Wilfox
fox_face
Berend
Daniel4
richardr86
Mnrk
Gipie
Josjos
VmaxNL
Draco_Laco
Xray
Roland1982
Thieuke
SE93
Hoefnix
De week is voorbij gevlogen en de Representor is ondertussen alweer onderweg naar @Gipie.
Later deze week zal ik mijn bevinding hier nog delen met jullie.
Mozaïek
GiveMeYourDough
Batossai
Jeffstar
PDB
BAStudentje
PerSecondeWijzer
Bernie72
Kosz
Phoenix.bas
PASD
Tallahassee