Mijn tijd met de Representor zit er weer op! Behalve tijdens het douchen heeft hij de afgelopen week continu om mijn pols gezeten. Hier volgt een samenvatting van mijn ervaringen.
De Band
Zoals eerder voorspeld heeft de lederen band het niet lang uitgezongen - ik vind hem vrij stug en heb hem dus snel vervangen door de RVS band. Ik moet zeggen, ik vind het echt een fijne band! Een H-link band met flinke dikke stevige schakels. De vlindersluiting heeft natuurlijk geen gaatjes voor fijnafstelling- dat is inherent aan het ontwerp. Kennelijk heb ik geluk gehad met mijn polsmaat, want ik had hem mét fijnafstelling niet beter passend gekregen! En dan is het dus een bijzonder fijne band- vind ik althans.
De Brunmontagne rubberband kende ik al van de 42mm en ik heb er zelf ook een die een beetje rondzwerft langs mijn eigen horloges en ik weet dus dat dit ook fijne banden zijn- ik heb er eigenlijk niet eens aan gedacht om het meegeleverde exemplaar hierop te proberen, simpelweg omdat de stalen band zo prettig is.
De verwisselbare bezel
Dit vind ik het grootste nadeel van deze versie: ik heb er een complete avond aan besteed (ik ben letterlijk ruim twee uur bezig geweest met proberen) maar het is me niet gelukt om de bezel met de stippen goed uitgelijnd te krijgen. Ik heb dus de hele week met de stiploze versie rondgelopen en dat staat hem ook goed- al mis je wel iets van het eigen DNA dat ik kende van de 42mm.
Het horloge zelf
Ik vind het ontwerp nog steeds geslaagd. De Representor heeft duidelijk een eigen identiteit en is niet, zoals zoveel microbrands, een kopie van iets anders. Dat spreekt me sowieso al aan, maar ik vind het juist tof om wat het wél is: een eigenwijs vormgegeven horloge. Industrieel. Stoer. Hoekig, veel rechte vlakken- het geeft vaag een indruk van een supercar uit de jaren 80.
Ook doet de manier waarop de vlakken elkaar ontmoeten me nog wel wat denken aan een F-117A Stealth Fighter…
Hoewel dit horloge, in tegenstelling tot de F-117A, stevig op mijn radar staat 
Het uurwerk
Hier kunnen we kort over zijn: ik denk dat de meeste mensen de NH35 wel kennen. Vaak hoor je een zucht, daar gáán we weer… Maar ik ben fan. Het uurwerk is goedkoop en betrouwbaar, en eigenlijk past het met zijn industriële afwerking en gebrek aan sierlijke decoratie als geen ander bij dit horloge. Na regulering is het ook nauwkeurig: na 7 dagen non-stop om de pols loopt het slechts 10 seconden voor. Heel veel beter dan de fabrieksopgave van -20/+40 seconden per dag.
Het geheel
Voor iemand die niet om Heritage geeft en op zoek is naar een eigenwijs mechanisch horloge onder de €500 vind ik de Representor een uitstekende keuze. Het uitgesproken design moet je ding zijn en een subtiele dress watch is het niet (al is hij slechts 12,5 mm dik en staat een lederen band hem heel anders!) maar als het ontwerp je aanspreekt hoef je het voor de kwaliteit zeker niet te laten!
@Brunmontagne bedankt! Hoe gaat het overigens verder met het horloge, nu er niemand meer op de lijst staat?