'Restauratie' Seiko 0634-5001 met best wel bevredigende foto's.

Je vraagt je misschien af waarom het woord ‘restoratie’ tussen aanhalingstekens staat. Welnu, het uurwerk werkte gewoon echt goed. Dus daar mocht een marterharen penseel overheen en een blaasbalgje. Niet spannend.

Ik heb ooit al eens een Seiko 0634 opgeknapt. Dat was een heerlijk klusje met een bevredigend eindresultaat.

Dat specifieke model was de 0634-5019, het allereerste digitale chronograaf horloge ter wereld en in aanschaf duurder dan een Speedmaster. We spreken 1976. Kijk even naar de prijzen!.

Ik heb dit horloge nog en het is een oprechte eye-catcher, zeker ook omdat mijn mouw er met geen mogelijkheid overheen wil, en je dus eigenlijk geen andere keus hebt dan dit wonderbaarlijke tijdmachientje showen aan iedereen die het niet wil zien.

Een tijdje terug kwam ik eenzelfde soort horloge tegen dat mijn aandacht trok. Ergens in mijn hoofd is een zwak ontstaan voor smoezelige foto’s van interessante projecten. Die zijn oprecht en vallen in de praktijk niet snel tegen. Ik zit niet niet op Tinder, maar daar zou ik ook niet aanslaan op een typetje Photoshop filter met Edding 3000 wenkbrauwen. Maar smaken verschillen.
Het betrof een 0634-5001, net iets anders maar zeker niet minder interessant. Ik heb lang moeten wachten op het glas, en heb uiteindelijk een bij jullie inmiddels bekende opfrisbeurt gegeven, waarbij de gebruikerssporen mogen blijven, en het horloge er vooral zo origineel mogelijk uit blijft zien. Dat is mijns inziens gelukt.

Hieronder de beelden van de operatie. Origineel glas besteld in de Filipijnen, en die hebben ze volgens mij met de fiets hierheen gebracht, want het duurde langer dan een vakantie met mijn schoonfamilie. maar, eenmaal aangekomen en uitgepakt, was het dan ook wel een ‘gem’.

Eerst heb ik het horloge uit elkaar gehaald en helemaal schoongemaakt. Dat was nodig…
LET OP NIET ETEN OF DRINKEN ALS JE DEZE FOTO’S BEKIJKT

Met het DNA van de vorige gebruiker heb ik een scheur in de buitenmuur dichtgesmeerd en daarna de kast en band gepolijst en gebrushed. Ik gebruik daar goede kwaliteit schuurpapier voor, een microvezeldoekje dat zorgt dat de oppervlakte goed verdeeld wordt en een tafelrant voor consistentie in de brush.
Polijsten met een dremel en polijstpasta. Tot slot de pushers voorzien van de ‘swirls’ zodat ze die mooie radiale brush terug hadden en vervolgens het glas geplaatst.

Hier de voor en na foto’s onder elkaar:

En nog wat extra plaatjes…

En de twee 0634’s naast elkaar:

HF bedankt dat ik het mag delen!

144 likes

zo dan! :ok_hand:

1 like

Fantastisch!

3 likes

O wauw, dat is wel heel erg mooi geworden.
Ik zou wel eens willen zien wat je met een DeLorean kan…

2 likes

Met inflatie berekend en een koers van 1gbp a 4 hfl komt een nieuwe speedmaster op een prijs van ongeveer 1050 euro uit nu in 2023.:scream:

3 likes

Knap zeg! Ziet er goed uit.

1 like

Maar tjongejonge man, knap werk!

1 like

Knap staaltje werk Brodie :+1:

1 like

Geef er maar één dan zal ik het laten zien :smile:

5 likes

Netjes gedaan zeg

1 like

Geef maar toe, je hebt gewoon een heel nieuw horloge besteld uit de Filippijnen.:grin:

1 like

Die zou dan pas in 2029 geleverd worden😂

1 like

Met een digitaal horloge om in die tijd maakte je veel indruk op andere. Maar heel mooi gedaan.

1 like

Vakwerk! Tof om te lezen. Dank!

1 like

Mooi werk!
Hier wordt ik blij van. Mooi om te lezen en te zien.

1 like

Mooi opgeknapt, tof om te zien :+1:

1 like

Wow! Super mooi! Knap werk! :+1:

1 like

Die is prachtig opgeknapt. Compliment.

1 like

Mooi werk!

1 like

Bij ons in Groningen zeiden we vaker : kon minder….vertaald : fantastische resultaten :ok_hand: :+1:

2 likes