Review Minerva

[center][/center]

Had het links en rechts al een paar keer geroepen dat er een nieuwe aanwinst is. Daarbij hebben sommige weleens wat wisselingen van reacties gelezen bij foto’s van dit horloge tussen mij en de verkoper.

Normaal post ik nieuwe aanwinsten niet, maar voor deze maak ik een uitzondering. Mede omdat ik hem van ons gewaardeerde lid Brutus met zijn fantastische collectie heb overgenomen. Er is al veel geschreven over het horloge maar enkel linkjes plaatsen is ook zo saai. Daarnaast zal ik af en toe wat uitstapjes maken (in de quote boxen) met voor sommige mogelijke nieuwe en leuke info over horloges.

Dit horloge kwam ik ongeveer 4 jaar geleden een keer tegen op een foto en zag meteen dat deze er moest komen. Helaas niet meer in productie dus de zoektocht was begonnen. Heb in die tijd met vlagen actief gezocht en ben ook af en toe in de gelegenheid geweest om er één te kopen. Echter waren deze niet compleet en een horloge wat op zijn vroegst uit 1998 stamt wil ik compleet en al helemaal omdat ik het een bijzonder horloge vind.

Enfin, hij is vorige week netjes thuis afgeleverd door onze Brutus. Het was een leuke avond en de tijd vloog. Het horloge zat in een zak en lag op tafel, maar we hebben eerst rustig gesproken over andere horloges, glas en nog andere onderwerpen. In de tussentijd was ik natuurlijk benieuwd naar het horloge. Na een tijdje had ik mijn bruggetje en werd mij de zak aangereikt. Bij het open doen van het doosje; keek ik en zag het goed was!
Mocht je overigens ooit de kans hebben om een horloge van Brutus over te nemen; grijp die dan met beide handen aan, want je zult niet teleurgesteld zijn.

Kortom, hij is er de Minerva Pythagore Grande Applique en helemaal compleet met boekje, tag, doosje, garantie, buiten doosje, originele gesp, originele band en natuurlijk het horloge zelf!

[center][/center]

Let op: Het is mogelijk om de sfeer foto’s in een veel groter formaat (4256 x 2832) te bekijken. Bij sommige foto’s geeft dat een mooi beeld:

Minerva

Om in de sfeer te komen eerst een paar oude advertenties:

Er is al veel geschreven over Minerva en hun fantastische geschiedenis (vanaf 1858) aan mooie uurwerken en met name chronograven. Minerva brak pas echt door met het kaliber 20. Een chronograaf met kolomrad in 1923. Verder is er genoeg te vinden over dit fantastische merk dus ik zou zeggen verdiep je eens in dit mooie merk.
En aangezien kijken leuker is dan lezen; althans voor de meeste…. Heb ik enkele filmpjes geüpload voor jullie, welke ook terug te vinden zijn op een site, om dit artikel nog leuker te maken. Hier een kort stukje over de geschiedenis van Minerva:

[yt]http://www.youtube.com/watch?v=JUs0t4KbOBA[/yt]

De Pythagore heeft een kaliber 48 ontworpen in 1943 door André Frey welke in 1940 bij Minerva kwam. Later is hij ook eigenaar geworden en zijn zoon heeft het destijds het stokje van hem overgenomen. Het kaliber 48 is echter niet het enige uurwerk van zijn hand want er zijn er nog meer. Zo bijvoorbeeld ook het Venus kaliber 175, het kaliber 42 met een tikgetal (waarover later meer) van 36.000A/h.

[center]André Frey samen met zijn zoon, die later tot 2000 eigenaar was. (foto al een paar jaar in bezit)[/center]
[center][/center]

Tegenwoordig is Minerva in handen van MontBlanc en heet niet langer Minerva SA maar Institut Minerva de Recherche en Haute Horlogerie. Bij het horen van de overname baalde ik, maar nadat ik heb gezien wat Montblanc met Minerva heeft gedaan…. Echt super! Het hele gebouw is gerenoveerd inclusief machines. Het archief is helemaal in orde gemaakt en daarbij staat er op de mooie uurwerken nog steeds Minerva. Kortom veel beter dan dit had het niet kunnen uitpakken!

[center]Het gebouw van Minerva helemaal opgeknapt mbv Montblanc.(foto van internet)[/center]
[center][/center]

Algemeen
Merk: Minerva
Model: Pythagore Grande Applique
Referentienummer: A482-AA8A
Functies: uren, minuten en seconden
Uurwerk: kaliber 48
Soort uurwerk: handopwinder
Diameter kast: 38mm
Hoogte kast: 8,9mm
Gewicht zonder band: 69 gram
Waterdichtheid: 3atm
Listprijs (bron: ArmbandUhren Katalog: 1900DM (2000), €1227,- (2001) en €1990,- (2002)

Dit horloge was er al in een andere uitgave namelijk ook in een 34mm versie. Persoonlijk vind ik deze minder mooi. Dit met name doordat de 6 op de wijzerplaat ontbreekt en daardoor minder in balans is. Daarnaast vind ik de maat van 38mm toch beter staan. Oordeel zelf:

[center]Foto van het internet geplukt![/center]
[center][/center]

of

[center]
http://www.flickr.com/photos/bidle/5582392597/][img]http://farm6.static.flickr.com/5136/5582392597_30a5ab3cac_b.jpg[/img
[/center]

Daarbij heeft het uurwerk in de 34mm versie geen zwanenhals. En is het uurwerk minder mooi afgewerkt:

[center][/center]

Het model in deze maat is destijds in verschillende uitvoeringen op de markt gebracht. Persoonlijk vind ik dit model het mooist, maar aangezien smaken verschillen hieronder foto’s van de andere modellen:

Foto gemaakt vanuit de catalogus die bij het horloge zat
[center][/center]

Wijzerplaat
Deze vind ik echt subliem. De kleur van de zilveren/champagne achtige wijzerplaat met z’n fijne korrel is erg mooi. Met name als er een zacht licht op valt is het mooi om te zien hoe deze met het licht speelt.
De subdial van de secondewijzer is mooi uitgelijnd op de wijzerplaat. Daarbij is deze netjes geguillocheerd. Tevens heeft de subdial een lichte sunburst wat erg mooi staat en wat de wijzerplaat net die finishing touch geeft.

[center]
http://www.flickr.com/photos/bidle/5582385271/][img]http://farm6.static.flickr.com/5270/5582385271_1c67145159_b.jpg[/img
[/center]

Echt super of niet:
[center]
http://www.flickr.com/photos/bidle/5582972056/][img]http://farm6.static.flickr.com/5222/5582972056_0ed4ec62bd_b.jpg[/img
[/center]

[center]
http://www.flickr.com/photos/bidle/5582967972/][img]http://farm6.static.flickr.com/5179/5582967972_e9833b42cb_b.jpg[/img
[/center]

De wijzers zijn rosé goud en erg mooi van formaat. Ze zijn hoog gepolijst en dat gaat mooi samen bij de rest van het horloge. De afleesbaarheid kan hierdoor echter onder donkere omstandigheden soms lastig zijn mede ook natuurlijk door het ontbreken van luminova. Echter vind ik dat dit niet op een dergelijk klassiek horloge thuis hoort.
De Arabische cijfers zijn opgelegd en al net zo mooi. Met name dat ze aan de bovenkant vlak zijn. Dit heb ik ook op een Omega uit 1954 en vind dat horloge daarom zo sprekend. Nu dus op nog een exemplaar in mijn collectie. Snap overigens niet dat dit niet op veel meer horloges terug te vinden is, maar nu ik deze heb…. vind ik het eigenlijk ook wel prima! :wink:
Een kennis van mij vond, afgaand op de foto, dat het logo eigenlijk ook opgelegd had moeten zijn. Echter ben ik het hier totaal niet mee eens. Het logo is juist mooi en erg subtiel en sluit perfect aan bij de streepjes van de minuten en seconden. Ach ja, niet iedereen heeft smaak. :smiley:

[center][/center]

De kast:
De kast heeft een diameter van 38mm en is mooi gemaakt. Hij oogt platter dan die is wat volgens mij komt door de platte bezel. Verder is de kast gevormd met mooie subtiele rondingen. Tussen de lugs is de kast nog heel licht aangepast, zodat de band beter aansluit.
De kast is verder hoog gepolijst wat bijdraagt aan de totale balans van het horloge. De onderzijde is voorzien van een saffierglas welke mooi aansluit op de deksel. Uiteraard is het saffierglas erg welkom, want hierdoor kunnen we een blik werpen op het mooie uurwerk.

[center]
http://www.flickr.com/photos/bidle/5582975472/][img]http://farm6.static.flickr.com/5056/5582975472_86cdaf0a25_b.jpg[/img
[/center]

Daarbij is de deksel van het horloge erg plat wat bijdraagt aan het draagcomfort. Sterker nog het is één van de comfortabelste horloges die ik heb.
De kroon is voorzien van het Minerva logo (de pijl welke in 1889 is vastgelegd). Ik had al eens gelezen (logisch) dat de iets grote kroon en de ribbels bijdragen aan het comfort van het opwinden. Zodoende heb ik nu zelf de proef op de som genomen en enkele handopwinders erbij gepakt. Variërend van een oude omega tot een nieuwe Panerai. Inderdaad is dit te merken.

[center]
http://www.flickr.com/photos/bidle/5582984116/][img]http://farm6.static.flickr.com/5258/5582984116_191e47c5f9_b.jpg[/img
[/center]

Het Uurwerk
Het kaliber 48 is zoals gezegd ontworpen door André Frey en wel op een bijzonder manier. Namelijk volgens de Gulden Snede. Een manier waarbij bepaalde verhoudingen in acht worden genomen. De gulden snede kan men ook terug vinden in de natuur als de gulden hoek. De verdeling is dat een lijn kan worden opgedeeld in tweeën en daarbij de verhouding 1:1,618 is. Deze verhouding vind men met name terug in architectuur, kunst, fotografie, etc. Voor meer informatie heb ik even de volgende link, want het gaat natuurlijk wel over het horloge!

[center][/center]

Ook een kenmerkend gegeven van dit kaliber is dat alle hoeken bestaan uit 0, 45 of 90 graden. Deze versie van het kaliber verschilt tov het ontwerp uit 1943 van A.Frey dat het een zwanenhals heeft en een incabloc.
Verder zat dit uurwerk destijds in horloges met een dichte kast en is dus niet puur voor commerciële doeleinden op deze manier ontworpen.
Het uurwerk met het rustige tikgetal van 18.000A/h is natuurlijk fantastisch om af en toe naar te luisteren en dat zal ook nog wel vaak gebeuren. :smiley:

[center][/center]

Uiteraard heb ik zowat alles al gelezen over het kaliber 48 en ben dan ook verschillende specificaties tegen gekomen. Met name een verschil in lignes en de waterdichtheid. In sommige reviews staat 10,5 lignes en in andere 10 lignes. De waterdichtheid zou of 3 of 5 atm zijn. Wees gerust mijn exemplaar zal het water niet in gaan.

Hieronder de specificaties zoals die zijn terug te vinden in het boekje m.b.t. het kaliber 48:

  • 17 jewels
  • 5 bruggen met Côtes de Genève
  • Diameter 23,6 m
  • Hoogte 3,8mm
  • Tikgetal 18.000 A/h
  • Incabloc
  • Gangsreserve 45 uur

Notitie dat de Côtes de Genève op de oude traditionele manier zijn aangebracht met behulp van buchsbaumrotor. Een methode die niet voor iedereen is weggelegd. :wink:

Nauwkeurigheid van het uurwerk
Over dit onderdeel kan ik kort zijn en aangeven dat dit dik in orde is. Ik heb zelf diverse horloges en heb nog nooit een horloge getimed in de diverse standen op de afwijking per seconden per dag. Ik vind dit dan ook echt onnodig en onzinnig. Uiteraard moet het horloge wel gewoon goed lopen, maar of het nu 1 of 8 seconden afwijkt….
Als ik een perfect lopend horloge wil dan koop ik wel een goede quartz.

Voor sommige van jullie is dit natuurlijk even een teleurstelling dus heb ik wel gekeken naar de resultaten die bij andere reviews naar boven kwamen. Daar is te lezen dat het uurwerk een afwijking heeft van 2 tot 5 seconden per dag. Dat zijn toch nette cijfers voor wie het belangrijk vind. :wink:

[center]
http://www.flickr.com/photos/bidle/5582395575/][img]http://farm6.static.flickr.com/5260/5582395575_8206c7411f_b.jpg[/img
[/center]

De band en sluiting:
Zoals jullie al gezien hebben heb ik de band er af gehaald. Dit omdat ik deze wil sparen.
Een struisvogel band zie je niet vaak af fabriek op een horloge zitten. De keuze van deze band vind ik gewaagd maar vind het wel erg goed bij het horloge passen. Daarom heb ik ook meteen, als vervangende band, een Hirsch struisvogel erbij gekocht. Zit nu nog enkel te twijfelen of een alligator bandje ook mooi zou staan…… wellicht ga ik daar binnenkort achter komen. :wink:

De sluiting is erg netjes en gewoon lekker strak. Aan de onderzijde van het lipje zie je wel een naad lopen. Dit had voor mij niet gehoeven en vind het eigenlijk slordig. Op zich zou dit zo verholpen zijn, maar ik laat het zo als het is.

Conclusie:
Dit is zo’n horloge welke door velen over het hoofd gezien is en nu steeds meer zielen voor zich wint. Terecht want dit horloge is compleet in balans. Uiteraard kun je dit horloge niet vergelijken met de afwerking van bijvoorbeeld een dress JLC, maar hij komt stiekem toch aardig in de buurt. Daarbij moeten we niet vergeten dat dit een echte ‘manufactuur’ is. Dit alles voor een fractie van de prijs van bijvoorbeeld een dress JLC.

Nawoord:
Ik heb een relatief grote collectie gehad, want heb in de afgelopen tijd veel verkocht. Mijn collectie bestaat voor mij uit twee soorten horloges:

  1. Aantrekkelijke horloges; degene die mooi zijn of speciaal door hun historie, afwerking. Die ik koester en graag draag.
  2. De horloges die echt af zijn waarbij het hele plaatje klopt en die ik ook graag helemaal compleet wil. Het zijn horloges die ook niet meer de wei zullen verlaten. De Minerva is voor mij z’n horloge.
    Voor de laatste categorie heb ik een lijstje van horloges en daar staan er nog 8 op. Welke dit zijn dat houd ik liever voor mezelf.
    Overigens heb ik er al één gelokaliseerd. Ook helemaal compleet en in een prachtstaat, hmmm. :wink: Echter voorlopig ga ik eerst genieten van mijn Minerva!

Bedankt voor het lezen en hoop dat jullie mijn stukje geslaagd vinden. Speciale dank aan Brutus voor dit prachtige horloge! (tu) Onderstaande foto speciaal voor Brutus gemaakt.

[center]
http://www.flickr.com/photos/bidle/5582401297/][img]http://farm6.static.flickr.com/5267/5582401297_2aef678676_b.jpg[/img
[/center]

[center]Zoals jullie hieronder kunnen zien ga ik nu een prima avondje tegemoet![/center]

[center]
http://www.flickr.com/photos/bidle/5582990686/][img]http://farm6.static.flickr.com/5180/5582990686_1a44005d49_b.jpg[/img
[/center]

7 likes

Gefeliciteerd!!!
Een van de mooiste horloges ooit…

Bijzonder mooie reportage. Hoed af voor de foto’s.
Opnieuw het bewijs geleverd. Less is more.
Gefeliciteerd met deze fraaie aanwinst.
Gr,
Lone Ryder

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

SuperC Schreef:

Maar dat Brutus deze weg wilde doen… ::o :S

Thx

I made him an offer he can’t refuse… :wink:

Zonder gekheid, hij wilde hem inderdaad weg doen en hij heeft onder andere aan mij gedacht!! :slight_smile:

lone ryder Schreef:

Bijzonder mooie reportage. Hoed af voor de
foto’s.
Opnieuw het bewijs geleverd. Less is more.
Gefeliciteerd met deze fraaie aanwinst.
Gr,
Lone Ryder

Thx, heb nog even wat kleine dingen aangepast… zag dat een macro-foto het niet deed…

:slight_smile:

louis Schreef:

Gefeliciteerd!!!
Een van de mooiste horloges ooit…

Thx, ik kan dat enkel beamen! :wink:

Proficiat, prachtig horloge van een al even zo mooi merk.

Super mooi horloge, uitstekend stukje leesvoer(tu)

gr Ron

Beste Ard,

bedankt voor dit informatieve stuk!(tu) Ik moet eerlijk toegeven dat ik Minerva niet “in het snotje had” voordat je erover begon, maar nu ik dit allemaal lees zal ik dit mooie merk zeker in de gaten gaan houden. Ik vind hem super.
Prachtige foto’s ook!
Draag hem in gezondheid;)

Hoi Bidle, Ik ben blij dat het horloge bij iemand terecht is gekomen die het weet te waarderen om zijn schoonheid en toegepaste techniek.
Ik twijfel nog even over het feit dat de zwanenhals per definitie aan de 38mm versie is gekoppeld. Die was dacht ik, indertijd (tegen een meerprijs) optioneel. Ik kijk dat nog even voor je na.

We hebben het tijdens de overdracht eigenlijk helemaal niet over een “omgangsregeling” gehad;)

Ik wens je net zoveel plezier van dit horloge, als wat ik ervan heb gehad.
Bedankt voor de mooie foto i.c.m. met het glazen object “Sea” van Goran Warff.

Een beter/mooier verslag over deze aanwinst is er niet te maken (tu)

Ja, dat is zeker een prachtige klok.:~
Mooie foto’s en een leuk verhaal.
Groet, Chris.

Brutus Schreef:

Hoi Bidle, Ik ben blij dat het horloge bij iemand
terecht is gekomen die het weet te waarderen om
zijn schoonheid en toegepaste techniek.
Ik twijfel nog even over het feit dat de
zwanenhals per definitie aan de 38mm versie is
gekoppeld. Die was dacht ik, indertijd (tegen een
meerprijs) optioneel. Ik kijk dat nog even voor je
na.

We hebben het tijdens de overdracht eigenlijk
helemaal niet over een “omgangsregeling” gehad;)

Ik wens je net zoveel plezier van dit horloge, als
wat ik ervan heb gehad.
Bedankt voor de mooie foto i.c.m. met het glazen
object “Sea” van Goran Warff.

Een beter/mooier verslag over deze aanwinst is er
niet te maken (tu)

Jij bent altijd welkom en zoals je gemerkt had, had je bijvoorbeeld gelijk al mijn Junghans mogen mee nemen om te testen.

Bedankt voor de complimenten; fijn om te lezen!

De zwanenhals heb ik zelf niet direct meer over terug kunnen vinden, ben wel benieuwd!

malus65 Schreef:

Beste Ard,

bedankt voor dit informatieve stuk!(tu) Ik moet
eerlijk toegeven dat ik Minerva niet “in het
snotje had” voordat je erover begon, maar nu ik
dit allemaal lees zal ik dit mooie merk zeker in
de gaten gaan houden. Ik vind hem super.
Prachtige foto’s ook!
Draag hem in gezondheid;)

Geen dank en gaat helemaal goed komen!! :slight_smile:

Ik hoop dat na 4 jaar wachten dit horloge alles is wat je ervan verwacht had, proficiat.
Nou ben ik toch nieuwsgierig wat de volgende “wens” is? Of is de honger nu even gestilt?
Moet eerlijk bekennen dat ik het merk niet kende maar het is een plaatje.

Met vriendelijke groet,
Patrick

Leuk verhaal, prachtig horloge. Gefeliciteerd met deze aankoop.
Groet Roelof

Bidle Schreef:

Brutus Schreef:


Hoi Bidle, Ik ben blij dat het horloge bij
iemand
terecht is gekomen die het weet te waarderen om
zijn schoonheid en toegepaste techniek.
Ik twijfel nog even over het feit dat de
zwanenhals per definitie aan de 38mm versie is
gekoppeld. Die was dacht ik, indertijd (tegen
een
meerprijs) optioneel. Ik kijk dat nog even voor
je
na.

We hebben het tijdens de overdracht eigenlijk
helemaal niet over een "omgangsregeling"
gehad;)

Ik wens je net zoveel plezier van dit horloge,
als
wat ik ervan heb gehad.
Bedankt voor de mooie foto i.c.m. met het
glazen
object “Sea” van Goran Warff.

Een beter/mooier verslag over deze aanwinst is
er
niet te maken (tu)

Jij bent altijd welkom en zoals je gemerkt had,
had je bijvoorbeeld gelijk al mijn Junghans mogen
mee nemen om te testen.

Bedankt voor de complimenten; fijn om te lezen!

De zwanenhals heb ik zelf niet direct meer over
terug kunnen vinden, ben wel benieuwd!

Ik kom nog terug op die zwanenhals en hou mij aanbevolen v.w.b. de Junghans.
Het kwartje was die avond niet goed gevallen:)

patrick1972 Schreef:

Ik hoop dat na 4 jaar wachten dit horloge alles is
wat je ervan verwacht had, proficiat.
Nou ben ik toch nieuwsgierig wat de volgende
"wens" is? Of is de honger nu even gestilt?
Moet eerlijk bekennen dat ik het merk niet kende
maar het is een plaatje.

Met vriendelijke groet,
Patrick

Voorlopig even genieten, maar je weet het natuurlijk nooit. :wink:

Prachtig horloge. Bedankt voor het goede verhaal en prachtige foto’s!

Ik ben onder de indruk.
Dit is echte horlogeliefde.
Je zet een prachtig sfeerbeeld neer;die foto van de 8 is monumentaal mooi!
Zelfs de zwanenhals is perfect aan het uurwerk aangepast (heb ik wel eens anders gezien)

Ik heb genoten (met mijn JLC om de pols)
Bedankt Bidle!