Review Omega Seamaster Diver 300m "De SMP-c een jaar om de pols"

Review Omega Seamaster Professional Diver 300m Ceramic (SMPc)

Ik was niet echt op zoek naar een nieuw horloge, was zeer tevreden over mijn TAG Heuer Carrera 1887, maar ruim een jaar geleden kwam ik tijdens het zwerven op het internet deze link tegen. https://omegaforums.net/threads/video-omega-seamaster-pro-300m-ceramic-review.16319/
Deze prachtige video laat de Seamaster in al zijn schoonheid zien en ik besloot om de Seamaster maar eens in het echt te gaan bewonderen.
De AD had de blauwe uitvoering op voorraad en deze heb ik van alle kanten bekeken en gepast. Ik twijfelde erg over de kleur, daar al mijn horloges tot op dat moment zwart waren geweest. De AD heeft om een goed vergelijk te kunnen maken een zwarte uitvoering besteld. Bij mijn volgende bezoek aan de AD heb ik de zwarte en blauwe uitvoerig kunnen vergelijken en uiteindelijk de keuze gemaakt voor de blauwe. Hier heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad.
Zeer onder de indruk van het horloge verliet ik de juwelier met de Seamaster om mijn pols om hem daarna niet meer af te doen.

Case:
De 41mm case is in Ă©Ă©n woord prachtig. Hier laat Omega zien waar ze erg goed in zijn; hoogwaardige afwerking. De afwerking van de case is in Ă©Ă©n woord subliem. De vormgeving van de kast wordt sterk benadrukt door de deels hoog gepolijste en deels geborstelde RVS delen. De wijze waarop de case overgaat in de lugs is uitermate mooi vormgegeven.
Door de relatief korte lugs is de Seamaster ook geschikt voor de smallere pols. Ik heb een platte pols met een omtrek van 16,5 cm en de Seamaster past prima. Ondanks het gewicht van ongeveer 150 gram draagt het horloge uitermate comfortabel en is niet topzwaar.
De case is ook voorzien van een Helium-ventiel. Leuk en wellicht bruikbaar voor de echte duikers onder ons maar voor mij niet echt. Het stoort mij echter niet. Sterker nog, ik zie hem bijna nooit, hij valt niet op en zit vaak onder het overhemd.

Bezel:
De ceramische scalloped bezel is optisch schitterend. De vormgeving vind ik erg mooi en onderscheidt zich duidelijk van de concurrentie. De blauwe kleur neemt afhankelijk van licht en invalshoek kleuren aan van lichtblauw tot bijna zwart. De cijfers en markeringen zijn uitgevoerd in een matte zilverkleur. Na een jaar dragen is er geen enkele beschadiging aan de bezel te zien. De bezel draait met 120 clicks, uni-directioneel, en is perfect uitgericht. De bediening van de bezel is voor een diver echter op zijn minst twijfelachtig. De grip op de bezel is met droge vingers al niet optimaal laat staan met natte dikke duikhandschoenen. Recent een Seamaster 300 MC gepast en die laat zien hoe het wel moet.

Saffier
Het saffierglas is licht gebogen en is voorzien van dubbele AR-coating. Hierdoor is het glas zo goed als onzichtbaar en is de wijzerplaat uit elke hoek goed zichtbaar. Op andere fora heb ik gelezen dat de coating krasgevoelig is maar dat kan ik gelukkig niet bevestigen. Een nadeel van de dubbele coating is dat je elk vlekje en stofje duidelijk ziet zitten. Ik maak het glas meerdere keren per dag even schoon met een brillenpoetsdoekje. Mij stoort het niet echt, weer een moment om de beauty te koesteren.

Wijzerplaat
Hier kan ik zeer kort over zijn. De blauw gelakte plaat is adembenemend mooi en Ă©Ă©n van de redenen dat ik de Seamaster heb aangeschaft. Net als bij de bezel speelt het licht ook hier met de blauwe kleur van de plaat, het opgelegde Omega logo, merknaam en indices.
De wijzers zijn van het type Skeleton en zijn mooi afgewerkt en zeer goed afleesbaar.
De datum is ook goed afleesbaar, de cijfers zijn opgelegd in zilverkleur op een zware achtergrond.
Jammer dat Omega niet gekozen heeft om de achtergrond ook in blauw uit te voeren maar dit stoort in de praktijk niet.

Lume
Ook hier stelt de Omega niet teleur. De wijzers en indices zijn uitgevoerd met een heldere blauwe lume terwijl de minutenwijzer en de bezelpip zijn voorzien van een groene lume.

Band
De “love or hate” tramrails! De RVS-band is opgebouwd uit negen losse delen per schakel. Net als de case ook gedeeltelijk hoog gepolijst, gedeeltelijk geborsteld. De schakels zijn voorzien van schroeven in plaats van pushpins en dat maakt het op maat maken van de band een stuk eenvoudiger. De band voelt zeer solide aan en draagt uitermate comfortabel. De sluiting is volledig geborsteld met gepolijste facetten en is voorzien een duikersextensie. Wat ik liever had gezien is dat de sluiting was voorzien van een verstelmogelijkheid. Bij warmere weersomstandigheden zit de band bij mij duidelijk te strak.

Verstelbare sluiting
Om het bovengenoemde probleem op te lossen heb ik de, op internet veel geprezen, verstelbare sluiting (117STZ001154) aangeschaft. De montage was uiterst simpel, oude sluiting verwijderen, halve schakel ertussen uit nieuwe sluiting erop en klaar. Maar wat een deceptie! Doordat de sluiting breder en dikker is zat de band bij mij alles behalve lekker. Ik denk dat dat komt door mijn dunnere pols. Dus na een dag heb ik het voor gezien gehouden en heb ik de originele sluiting weer gemonteerd en de verstelbare sluiting verkocht.
Voor de warmere dagen heb ik een mooie rubberen band van Zealande aangeschaft. Deze band is speciaal gemaakt voor de SMPc.

Uurwerk
De Seamaster is uitgevoerd met het COSC gecertificeerde 2500-D co-axiale uurwerk en loopt uitermate nauwkeurig. De laatste maanden met een nauwkeurigheid van + 1.1 sec/dag. Hier ben ik dus meer dan tevreden over.

Mijn conclusie
De Seamaster is een tophorloge en ik ben er erg blij mee. Het feit dat de Seamaster mijn TAG Heuer Carrera geen polstijd meer gunt zegt ook wel wat. Het horloge staat kwalitatief op een zeer hoog niveau, is zeer nauwkeurig en draagt uitermate comfortabel. De Seamaster is breed inzetbaar van business-casual tot shorts on the beach, de Seamaster het kan allemaal.

Bedankt voor het lezen!

93 likes

Erg mooi verhaal! Je bent duidelijk in je nopjes ermee en terecht.

5 likes

Leuk om te lezen! Je zegt dat je overige horloges overwegend een zwarte plaat hebben, waarom heb je bij deze dan voor de blauwe gekozen? Juist vanwege dat feit? Of omdat de blauwe echt mooier was? Op foto’s neig ik namelijk altijd naar de zwarte variant.

1 like

Goede review en idd een tophorloge! Veel plezier ermee. :thumbsup:

2 likes

Ben nu aan het twijfelen over die verstelbare sluiting :confused:

1 like

Gelukkig heb ik hem bij de smp niet nodig, perfecte fit! Op de PO of speedy had ik het wel overwogen, want daar kreeg ik de stalen banden nooit echt ideaal van

1 like

Erg uitgebreide review, geweldig! Bedankt daarvoor. Je Omega is fantastisch en je geniet er duidelijk van. Goede keuze gemaakt :sunglasses::+1:t2:

1 like

De sluiting is niet ontwikkeld voor deze band en Omega kent hem ook niet als officieel accessoire. Op mijn Speedmaster Mark II zit er wel eentje en het is een ideaal ding, maar die is ontwikkeld voor die band.

Ik had contact met Omega voor de Seamaster 300 en zij zeiden me ook dat het draagcomfort er niet op vooruit zou gaan.

Jammer, ik had er graag eentje gehad.

2 likes

Mijn beste,

ZĂł zĂł!! Wat een uitgebreide beoordeling!!
Je hebt er duidelijk werk van gemaakt!!
Goed om te vernemen dat deze Omega Seamaster van “blijvende waarde” voor je is.
Dank voor het delen!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

2 likes

Goeie review, fijn om te lezen !

1 like

Mmm, ik vind hem top zitten :thinking:
Misschien dat de iets langere sluiting niet prettig is voor de wat smallere pols.

4 likes

Hoi Jeffrey, ik heb gekozen voor de blauwe variant omdat ik deze echt mooier vond en vind. De manier waarop het licht met de dial en bezel speelt is echt fantastisch. Ik denk wel dat de zwarte uitvoering beter te combineren is met andere kleuren staps. Maar de keuze is zeer persoonlijk maar ik raad je aan ze wel alle twee te bekijken voor je een keuze maakt.

2 likes

Niet doen! Iedereen is er lovend over alleen ik niet! Als je, zoals ik, smalle polsen hebt kan het wellicht tegenvallen.

1 like

Je kan hem gewoon bestellen bij de AD. Het klopt wel dat het geen standaard accessoire is voor deze band.

1 like

Goed geschreven review :+1: , de zwarte variant van deze seamaster staat ook op mijn “to do” lijst :grimacing:

2 likes

Prima review van een prachtig horloge. Destijds ook voor het dilemma gestaan, of de “zwarte” of de “blauwe” uitvoering. Voor mij werd het uiteindelijk toch de “zwarte”, maar ja, als al gezegd, het blijft een persoonlijke keuze.

2 likes

Mooie review! Ik herken bijna alles wat je schrijft over de prachtige SMPc! Je blijft er naar kijken als je hem om hebt!
Alleen de verstelbare sluiting bevalt bij mij wel erg goed! Gelukkig maar, want bij mij is er ook per dag dragen soms wel twee of drie keer de noodzaak om te verstellen voor maximaal comfort. Ik heb vrij platte polsen van 17,5 cm, dus daar zou het inderdaad aan kunnen liggen…

2 likes

Leuke review. Ik heb een jaar of 13 geleden de oudere zwarte variant gehad. Ook altijd ruzie met de band. Heeft het bij mij maar 9 maanden volgehouden meen ik. De oudere versies hebben ook een vrij lange sluiting. Dit icm met een smallere pols is vaak niet comfortabel. Vaak, want mijn huidige sub heeft ook een erg lange sluiting en zit wel perfect (natuurlijk helpt de glidelock daarbij).

1 like

Topnotch

2 likes

Keurig verhaal, top! Inderdaad erg mooi deze SMP. Veel plezier ervan :ok_hand:

2 likes