Review Seiko SRPE93 Turtle

Na n paar weken de Turtle constant als daily wear te hebben gedragen, heb ik er n beter beeld v gekregen dan voorheen. Destijds droeg ik em kort afwisselend met andere horloges.
Ik dacht mn bevindingen hier te delen met wat eigen en enkele online foto’s.

Zoals ik eerder elders al zei vind ik t n karaktervol horloge met n eigen smoel die er door zn formaat stoer uit ziet, maar door de korte lugs toch goed om n niet hele forse pols past. Dat heb ik bv niet met Steinhart, waarvan de lugs nogal uitsteken.
De bredere kast vind ik mooier staan dan de SKX007 die ik als n tonnetje op mn pols vond zitten. De Turtle sluit imho beter aan om de pols.

En hoewel ik de wijzers vind bijdragen aan t eigen gezicht vd Turtle, heb ik ook t nadeel gemerkt. Mijn oogjes zijn namelijk helaas niet zo goed. Zonder bril (in de sauna, maar ook in bed slaap ik met horloge om) zie ik niet zo makkelijk de minutenwijzer. Dit komt doordat ie in t midden versmalt. En t pijltje valt voor mij weg als ie dichtbij n index lume zit.
De uren wijzer valt voor mij beter op. Dat is n dik streepje. Voor n duikhorloges lijkt me dit wel n minpuntje, omdat de belangrijkste wijzer volgens mij de minutenwijzer is. Gevolgd door de secondewijzer om te kunnen zien of je horloge nog wel loopt en niet is stil gevallen. En dan pas de uren wijzer.

In vergelijking vind ik de minutenwijzer v bv mn Shrouded Monster beter te spotten. Daarentegen is de uren wijzer ervan weer iets moeilijker af te lezen voor me, doordat de uren wijzer kort en breed is door de driehoeksvorm. Ik moet bv goed kijken of ie nu half 5 of half 6 aanwijst. Bij de Turtle gaat me dat met zn iets langere streep aan lume weer beter af.

Ik ben er ook mee naar n wellness resort geweest. En ik begreep toen pas de kritiek die ik online wel vaker tegenkwam over de duikersbezel. Of eigenlijk waarom die vd King Turtle beter is. De grip vind ik normaal gesproken vd Turtle wel OK. Alleen ben ik er mee naar n wellness resort geweest en heb gemerkt dat met natte/vette handen de bezel weinig grip geeft en erg glad is. Mn Shrouded Monster kan ik met mn vingertoppen nog grip krijgen. De gewone Monster is helemaal makkelijk te bedienen met vette vingers. Op de King Turtle zijn de groeven op de bezel wat scherper, waardoor de grip wat beter is.

17833419984517307984480236204949

Daar waar ie dus niet makkelijk draait als ie nat/vettig is, draait ie in mn slaap te makkelijk rond. Althans ik zet de bezel normaal gesproken altijd op 12 uur. En in de ochtend is ie geregeld 2 minuutjes ofzo verschoven. Zou ik aan t slaapwandelen zijn gegaan en aan de bezel gedraaid hebben? Waarschijnlijker lijkt t me dat ik met mn pols ergens tegenaan ben gegaan waardoor ie n klein beetje is gedraaid. Dit is me zelden overkomen met mn Shrouded Monster. Dus zo n shroud bewijst toch zeker wel zn nut. Nog afgezien v alle butsen en krassen die ie de afgelopen jaren heeft opgevangen voor de bezel en t glas…

T formaat is in de loop der jaren steeds meer in omvang toegenomen. Net als die v mn buik overigens :wink:
T 6309 origineel schijnt volgens Google AI 44mm te zijn, de Fiffer SRP777 44,3mm en de SRPE93 is zelfs uitgegroeid naar 45mm. Maar die paar mm verschil zorgt er niet voor dat t minder goed om de pols past. Ik merkte er niks van.

Als we nu toch n beetje aan t vergelijken zijn, is er nog meer veranderd tov zn directe voorganger, de SRP777. Wat ik me zo even kan herinneren is dat de gravure op t achterdeksel is veranderd v air diver op de SRP777 naar Diver’s watch 200m (wat n officiële ISO markering is) op de SRPE93. Om aan de recente ISO normering voor duikhorloges te voldoen, is er op de 3 uurs positie lume aangebracht. Dat heeft de oude SRP777 niet. Echter door t plaatsen vd lume zou er niet genoeg ruimte meer zijn om de datum venster nog te voorzien v n bevel (schuine rand). Sommigen missen zulk detail, maar met mn slechte ogen is dat amper te zien. En dan heb ik persoonlijk liever lume op 3.

Ook op de recente versie vd Turtle zit n siliconen band met Wave en metalen keeper. Ik vind dat er erg stoer uitzien en maakte samen met de rest vd band dat ik m n klasse hoger aan vind voelen. Ik heb deze band met plezier ook geregeld op mn Shrouded Monster zitten.

T nadeel vd metalen keeper was me echter al snel duidelijk: t heeft veel minder wrijving met de siliconen band, waardoor ie voor mijn smaak wat te makkelijk verschuift. Vooral als de band eruit vliegt, bungelt ie lelijk rond. Zelf heb ik dit euvel opgelost door er n extra siliconen keeper bij te plaatsen.
Omdat ik t zo n fijne band vind, en die vd Fiffer zoek is geraakt, heb ik er n nieuwe band voor gekocht. Ik zal deze ook proberen te voorzien v n extra siliconen keeper. Zodra gereed voeg ik deze toe aan t pakket.

Voor degenen die nieuwsgierig zijn geworden naar de Turtle, de SRP777 gaat rond als Fiffer zodat je em op je gemak n poosje uit kunt proberen/ervaren.

Al met al heb ik de afgelopen tijd t horloge met veel plezier gedragen. Hij blijft in HK, omdat ik om de pols de surprise Fiffer heb meegenomen.

En zo wordt t hopelijk volgend jaar weer n leuk weerzien met de Turtle…

6 likes

Leuke review!

Afgelopen week mijn eigen 777 weer een paar dagen achtereenvolgens gedragen en net wat jij zegt: pas dan krijg je een goede indruk van hoe goed die Seiko turtles zijn.

Vaak zie ik bij de SRPE93 reviews dat ze met weemoed terugkijken naar de 777 en daarom toch maar weer een “nieuwe” hebben gehaald in de vorm van deze opvolger.

Overigens is het één van de weinige horloges in de collectie die ik beschouw als conversation starter. Ook al draag ik zelf vaak horloges die ik zelf interessanter vind, de Turtle spreekt mensen aan (en wat ik verder draag interesseert ze geen reet).

2 likes

In de zin v “Is dat een Rolex?”
:wink:

1 like

Hehe

Meer: “wat is dat voor een horloge, die vind ik mooi”

Of bijv. mijn collega die zelf een paar fraaie horloges heeft (Meistersinger o.a.): “wow, dat bandje maakt dit horloge wel af”. Oprecht verbaasd dat Nato bandjes mooi kunnen staan.