Review: Zuludiver French vs. MN Erika

Hi,

Vandaag een drietal Zuludiver (MN style) elastische banden van Watchgecko binnen gekregen.
De variant van Erika draag ik al meer dan een jaar op een Marathon TSAR en heeft ervoor gezorgd dat al mijn normale nato’s bijna geen draagtijd krijgen.
Persoonlijk vind ik dat dit type band veel comfortabeler(zelfs met de zware TSAR) draagt.
Een ander voordeel is het wegblijven van al het hang- en sluitwerk plus het bandeind van een normale nato. Dit smoelt gewoon beter.

Daar gaan we; De French Zuludiver versus Erika’s MN strap!

Band materiaal:
Beide merken gebruiken verkelijkbare webbing echter is mijn MN stugger.
Lastig te beoordelen maar het lijkt erop dat de MN strakker gewoven is. Let wel mijn MN is flink gebruikt en wellicht moet ik hem gewoon een keer wassen ;).

Sluitwerk:
Wederom vergelijkbare kwaliteit.
Erika biedt meer en mooie opties. Op de MN strap zit gepatineerd sluitwerk, de Zuludivers zijn er vooralsnog alleen geborsteld.
Wat wel opvalt is dat Erika’s hardware hier en daar wat scherper langs de kantjes is dan de Zuludiver hardware. Voordeel of nadeel; ik weet het nog niet, mogelijk heeft de verstelbare buckle van Erika wel meer grip op de band en glijd de Zulu eerder van zijn gewenste positie? Time will tell.

Het Stikwerk:
Het stikwerk van beide banden is prima maar ik denk dat ik hier een puntje aan Erika moet geven.
De Zuludiver banden zijn volledig gestikt, langs de kanten van de band. Erika stikt enkel een gecentreerde lijn zonder om de band heen te gaan.
De stiksels van de Zuludivers zijn lang niet zo net als die van Erika. Tevens ziet het gebruikte draad van Erika er wat steviger uit.

De passing:
Wanneer je bij Erika besteld moet je de polsomtrek aangeven zodat de passing altijd OK is. De Zuludiver komt in 1 maat.
Ik heb zelf een polsomtrek van 19,5cm, de Zuludiver past prima en de sluiting zit netjes onder de pols. In hoeverre het voor iemand met dunne polsen anders is weet ik niet…

Prijs:
Erika: 50+ EUR ex porto
Zulu: 18 GBP in de sale, normaal 24 GBP, incl porto. Bron watchgecko

Puntje voor Watchgecko…

Verdict:
De MN heeft de tand des tijds goed doorstaan, top band!
Al moet de Zulu zich nog bewijzen, denk ik dat de kwaliteit prima is. Zeker met de prijs in het achterhoofd.

Afhankelijk van hoe de Zulu’s zich houden en de gewenste kleurstelling beslis ik tzt wel waar de volgende banden vandaan komen.

Foto’s

P.s. hoop dat dit allemaal netjes gepost is. Dit blijft toch lastig werk op een iphone :wink:

Gr

32 likes

Vandaag ook mijn Watchgecko ontvangen, ben er vooralsnog tevreden over.
Voor mij de eerste keer dat ik een dergelijke band draag, NATO kan ik maar slecht aan wennen hopelijk ga ik hier meer plezier aan beleven.

4 likes

Dank voor de vergelijking. Kan me ook vinden in je punten mbt de nato. Het zit beter en het smoelt beter.
Momenteel heb ik twee Erika MN banden, maar wel tweedehands, nieuw vind ik ze te duur voor wat het toevoegt.
De Watchgecko French Zulu ga ik zeker overwegen :+1:

5 likes

Is er een 4 maands evaluatie op komst?

4 likes

Ik heb bij mijn band gemerkt dat vooral bij omdoen en afdoen van het horloge je kans loopt de rand te beschadigen. Als je na het losmaken van de gesp de band achterloos lostrekt, dan schuurt de zijkant tegen de vrij scherpe keeper en rafelt de band.
Als je de band voorzichtig (recht) lostrekt en vasttrekt dan zal deze een stuk langer meegaan.

1 like

De zulu’s houden het prima. Al draag ik enkel de khaki op de sarb en deze combinatie wordt niet zo gebruikt als de MN op de Marathon.
De groene 22mm en blauwe 20mm gaan de verkoop in.

Wel benieuwd naar de gen2 van Erika… maar die prijs🤨

2 likes