Rewel terug van service

Vorige week startte ik het volgende topic: Horloge stopt met een tik

Ik had het vermoeden dat de opwindveer kapot was. Per PM bood user @Inca mij aan om het horloge na te kijken. Het horloge is de volgende dag verzonden naar hem toe, waarop een levendige mailwisseling volgde.

Allereerst valt op dat het horloge qua plaat en binnenwerk er erg goed uit zag. Het is een Landeron 248. Laatste service is (getuigde de inscriptie in de caseback) in 1981 geweest en de main spring is inderdaad gebroken:

Deze moet dus worden vervangen.

Verder wordt het uurwerk schoongemaakt en opnieuw geolied.

Wat verder opvalt is dat het heveltje voor de reset van de chrono licht verbogen was. Op de onderstaande foto aangegeven met de zwarte pijlen.

Deze schuift over een ander ‘heveltje’, zoals zichtbaar op deze foto:

Uitleg leert dat als je op de pusher drukt, de hevel naar links gaat. Dan stopt de chrono. Bij nogmaals drukken op dezelfde pusher (pauze/reset is dezelfde pusher bij de Landeron).

Dit heveltje is ook gerepareerd en ik heb het horloge zojuist retour gekregen. Hij tikt weer heerlijk!

Nog een paar foto’s van tijdens de service:




En natuurlijk: een wristshot!

De komende dagen even testen of alles werkt zoals het hoort. @Inca bedankt! :smiley:
Ook voor het geduldig beantwoorden van al mijn vragen, uitleggen hoe delen van het mechaniek in elkaar steken, delen van info over het caliber etc. Erg leuk en leerzaam!

11 likes

mooi hoor! chapeau!

Mooie KLOK zeg. :sunglasses:

heel mooi en informatief artikel!!! :grinning:

Mijn beste,

Ziet er weer fantastisch uit!!
Dank voor het delen van deze informatieve en eveneens plezante bijdrage.

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Mooi (uur) werk, veel draagplezier! :sunglasses:

Mooi om te zien. Veel draag plezier.

Gelukkig is alles weer in orde, dat heeft inca heel mooi gedaan. :thumbsup:

bedankt voor het delen van dit mooi klokje . :thumbsup:

Geweldig., veel plezier met zo’n klok.

Daglichtfoto!

3 likes