Richard Mille: horloge merken zouden moderne horloges moeten maken en geen moderne replica’s

Ik heb weleens eentje om gehad. Was voor de gein een winkel binnen gestapt. Ik vind ze er heel modern uitzien, futuristisch zelfs.

oh echt?

:joy:

3 likes

Apart design, aparte techniek en de prijs, vooral de
prijs!

Een enorm duur product spreekt een bepaalde groep aan.

Zo kun je een Mercedes S63L AMG kopen, al een bezopen iets als je logisch nadenkt, een limousine in een sportuitvoering en oh ja… alleen in de verlengde variant te krijgen, lekker wendbaar :wink:
612 pk V8 Biturbo met 4 wielaandrijving
Prijs circa eur. 230.000

Dan heb je ook nog een S65L Amg, V12 Biturbo, 630 pk, 2 wielaandrijving. Net zo stil van binnen, op papier sneller, maar in de praktijk door een hoger gewicht en ontbreken van vierwielaandrijving trager.
Prijs circa 330.000 euro

Een ton meer, 43 procent duurder dan hetzelfde type met 8 cylinder die hetzelfde kan en sneller is.

Toch verkoopt die S65 ook, waarom?

Een bepaald segment klanten wil gewoon het duurste, het maakt niet uit of hij minder snel is, de duurste willen ze…

Enter Richard Mille

9 likes

Het hebben over mechanische horloges en moderne technologie is contradictio in termninis. Technische innovaties op dat gebied zijn ongeveer net zo relevant als iemand die een innovatieve stoom locotmotief gaat maken.

Wat ik me afvraag, wat heeft Richard Mille trouwens te maken met een filmpje over een Hublot?

5 likes

Het ligt er denk ik een beetje aan hoe dat gedefinieerd wordt.

Alleen niet zo goed.

Toch een te klein segmentje

1 like

Je geeft mij ongelijk wanneer het om horloge technologie gaat dat ze niet high end zijn? Dus ouderwetse technieken gebruiken en niet innovatief zijn?

Nee het is je steenkolen Engels

Geef me nou eens een goede reden waarom dit grapje wordt dichtgevlagd? Noemen ze mij een azijnpisser…

6 likes

Je weet toch jongen :+1:

Ik ben eigenlijk wel blij dat er ruimte is voor beide sentimenten - modern mag wat mij betreft prima bestaan naast klassiek.

Moet wel zeggen dat er meer variëteit lijkt in ‘traditionele’ mechanische horloges in vergelijking met modernere technologieën (carbon/keramiek/etc). Maar misschien is dat enkel mijn perceptie. Weet ook niet of dat een vraag aanbod of aanbod vraag kwestie is :wink:

1 like

Ik heb 2 Richard Mille’s in levende lijve gezien en omgehad bij een grijze handelaar.

En het gewicht en het super shock proof tourbillon uurwerk zijn wel een staaltje apart, dat mag gezegd worden. :+1:

Maar verder staat het veels te ver weg van wat ik mooi vind. Zeker gezien de prijs!

Het gewicht is iets wat je in levende lijve moet ervaren want dat is echt heel bijzonder. Ze voelden lichter aan als een G-Shock.

Nadal had toch vaak een heel licht model (32 gram of iets in die richting)?

Edit; blijkbaar had hij in 2017 een 34grams exemplaar met tourbillon om.

Overigens vind ik het esthetisch meer indrukwekkend dan mooi.

1 like

Als ie nou t woordje ‘ook’ had gebruikt…

Ik bedoel, vind de modellen wel gaaf. Maar vind t ook top hoe bv Omega v n SMP300 n Master Chronometer heeft gemaakt.

Die quote kwam uit dit filmpje .

+1. Goed verwoord.

:rofl:

1 like

“These are the rules that make us feel warm and fuzzy about our watches”… Briljant. Hij serveert “heritage” af voor wat het is: Onzin. Prachtig, let je op, @RLC?

“Have heritage! Buy it, earn it, whatever. Just have some. No matter how tenuous, you must have ties back to the earliest days of humanity’s fascination with time-keeping”.

Ik ben bijna geneigd om mijn heritage-, maan- en race-loze Nomos weer eens uit de kist te rukken. Heerlijk.

Wat Richard Mille vindt moet ie houden met die pleuris-lelijke horkenhorloges die hij maakt.

Heeft ome Richard Mille er al eens over nagedacht dat horloges per definitie een bepaalde vorm en maat hebben omdat de pols al duizenden jaren dezelfde vorm heeft?

Die dingen moeten om polsjes passen die zich al zo’n 20.000 jaar niet bijster ontwikkeld hebben. Is het horloge te groot, te dik, te lomp? Allemaal dingen die het draagcomfort verminderen.

Dan tot slot deze gedachte:

Wat is modern?

Er zitten twee aspecten aan deze vraag:

Ten eerste zijn wij sinds Ardipithecus, zo’n 5.6 miljoen jaar geleden dus, aan het evolueren. Het polshorloge raakte pas sinds de eerste wereld-oorlog in zwang, da’s zo’n honderd jaar geleden.

Polshorloges zijn dus per definitie modern, omdat ze pas in de laatste eeuw vervaardigd worden. Alle 5.699.900 jaar daarvoor hadden we ze niet.

Ten tweede is een horloge zoals mijn Grand Seiko met de 44 GS kast weliswaar gestoeld op een set ontwerp-regels die zo’n 55 jaar oud zijn, maar het is met alle moderne productietechnieken in elkaar gezet.

De toleranties, de precizie en het gebruikte 9F quartz uurwerk zijn allemaal hypermodern. Dat het ontwerp uit de jaren 60 komt maakt het niet minder modern. Zo is de huidige Cartier Santos ook gewoon modern. Sterker nog, die oogt modernistischer dan die rare draken van Mille en Hublot.

Als je die redenatie van Richard Mille zelf er op loslaat zou Richard Mille quartz-horloges of smartwatches moeten maken. Dat is wat veel mensen als modern ervaren, in deze tijd. Want onder de motorkap is alles wat Richard Mille maakt ook een replica van een 20e eeuws horloge: Ze zijn tenslotte mechanisch.

EDIT: Ik had me korter uit kunnen drukken door “What @koekoek said”, lees ik net. :slight_smile:

10 likes

Te klein segment om de Investering in een nieuw blok te rechtvaardigen met allerhande milieumaatregelen wereldwijd, Nederland is met 17 miljoen inwoners sowieso geen markt hiervoor gezien onze gelukkig redelijk gelijke inkomensverdeling in belastingen in het algemeen en op auto’s in het bijzonder.

Prima segment voor de fabrikant, premium sport of luxe modellen gebaseerd op een standaard auto zit een enorm veel grotere marge op.

Ga maar kijken welke merken er allemaal met hele dure luxe versies hetzij sportief en/of personificeer mogelijkheden er zijn.

Gast…één kerel die te pas en te onpas Engelse termen erin gooit, maar dan net verkeerd geschreven of geïnterpreteerd, lijkt me wel genoeg…

10 likes

Ik denk omdat het juiste woord steenkolenengels moet zijn. :joy:

1 like

dit geldt voor het gros van je reacties :rofl:

08

4 likes

Sja, iemand moet toch meer zeggen dan “Mand!”. :rofl:

Heb je het nieuws niet gehoord? Vroegah was alles betah.

Het is al een paar keer gezegd: Het blijft mechanisch. :slight_smile: En zeker het idee van die shockproof tourbillons van ze: De tourbillon is sinds de uitvinding van het polshorloge eigenlijk al een achterhaalde en nutteloze complicatie. Uitgevonden de 18e (zegge achttiende) eeuw door Breguet, om de druk op het echappement wat te verminderen wanneer zakhorloges plat bewaard werden, is dat toch wel het ultieme achteruit kijken.

Als je tourbillons in een polshorloge stopt moet je heel erg je mond houden over moderniteit.