Richting een one watch “collection” gaan

Externaliseren is heerlijk. Dat gun ik TS.

1 like

De meningen glijden uitéén. :slight_smile: Ik wil op een strand geen Cartier om, en op een begrafenis geen Seiko Turtle.

Nu zegt TS in feite ook zelf dat hij niet in een one piece gelooft, want hij gaat naast z’n primaire horloge nog een G-shock houden.

Zelf zou ik zeggen dat een heer minstens drie paar schoenen nodig heeft, en minstens dus ook drie horloges. Sport/klus, vrije tijd en net, wat dat ook maar voor je moge betekenen.

Ach… Mijn vrouw gelooft toch niet dat het andermans schuld is, dus ik kan het net zo goed laten.

Dress :white_check_mark:

image
Casual, strand, vakantie :white_check_mark:

Beater/klus/fysiek werk/sport :white_check_mark:

Dan zijn we er toch? TS kan dus z’n Oris en 2 G-shocks verkopen, en dan is hij klaar met maar één horloge meer dan z’n beoogde three-piece.

6 likes

Ik heb 3 paar schoenen: sneakers, (heel) nette schoenen, wandel(soms klus)schoenen. Maar een smokingavond of klussen kan zonder horloge, maar niet zonder schoenen.

Ik ook.
Dus waarom zou 1 horloge niet kunnen?

1 like

Alles kan. Maar of we het leuk moeten vinden, da’s een andere vraag.

1 like

“been there done that”
leuk om een ​​horloge te hebben van een groot X bedrag maar heb liever meerdere horloges.

1 like

Je hoeft geen horloge om te doen als je het juiste model voor de gelegenheid niet hebt.
Maar nog steeds genieten van die Turtle als je hem draagt.
Of ben je dan een pauper, iemand die het niet interesseert of altijd hetzelfde draagt?
Voor mij nog steeds een liefhebber.

1 like

Ik heb helaas geen one watch collection, maar ik ben zeker iemand

wat eender wie vindt van de combinatie van mijn kleding en horloge :grimacing:

Vandaar heb ik ook geen dress watch. Als ik een pak draag is dat meestal geen al te vrije keuze geweest, en mag men mijn afgeragde duiker gerust interpreteren als mild protest :sweat_smile:

6 likes

Ik denk dat onze definitie van liefhebber niet dezelfde is.

Dit doe ik inderdaad ook.

De topper : DJ36
De Beuker : Seiko 5 SRPD
De afwissel : BB58

3 likes

Tuurlijk wel. Lekker flaneren met de Cartier, daar istie voor gemaakt.
En een Seiko een grafhorloge? Geen probleem.
Bij de gemiddelde bikeruitvaart let iedereen alleen maar op de colors en de bikes.

1 like

Dat jij het niet leuk vindt, kan best (en zal me zonder verlies aan respect worst schelen). Maar ga geen stoere dingen liggen roepen over paupers, gebrek aan variatie in kledij, schoenen (als je horloges met schoenen gaat vergelijken ben je voor mij ook al randje liefhebber af) en gebrek aan interesse. Dan zou ik niet de moeite hebben genomen om te reageren. Je zit foute dingen te verkondigen en al helemaal in het foute topic. Kan geen kwaad om dat ook een keer gewoon toe te geven. Niet iedereen heeft issues om de koopdwang in gareel te houden.

2 likes

Dat heb ik niet met mechanische horloges maar alleen met batterijhorloges. Ik vind het geen prettig idee dat die hun batterij liggen te verbruiken terwijl ze niet gebruikt worden. Daarom weinig quartz in mijn collectie, alleen de Seiko die ik voor mijn afstuderen kreeg, een Casio Duro en 2 Moonswatches. Met solar quartz heb ik dat niet, dus die heb ik ook een stel. Verder alleen mechanisch.

3 likes

Ik heb in de afgelopen 2 jaar vrij snel een boel horloges gekocht, omdat ik het ‘virus’ goed te pakken had. Zat op 7, wat ik veel vind.

Recent kreeg ik ook dat onrustige gevoel, en ben er nu een heleboel weer aan het verkopen. (Via Marktplaats, niet ideaal, maar heb nog Trustlevel-2 hier, helaas).

Mijn bedoeling toen ik begon in 2021 was ook 1 goed horloge. Nou dat ging dus snel mis haha. Nu doe ik er dus weer veel weg, die ik niet draag of waar ik niet tevreden over ben – er zaten best veel (relatieve) impuls-aankopen bij.

Dus terug naar heel weinig: een G-Shock GW5000U die ik bijna altijd draag, en mijn mooiste/duurste horloge, een Aquastar Deepstar II, een duiker die in theorie als ‘one watch’ kan dienen, omdat 'ie qua specs alles kan hebben, maar behoorlijk ‘shiny’ is en er best dressy uitziet. Maar zelf over dat horloge twijfel ik nog weleens. Hij glimt wel heel erg, niet helemaal mijn stijl. Maar hij is ook erg mooi dus tja, weenie.

Anyway, mijn “strategie” nu: weer terug naar zo min mogelijk en dan heel rustig aandoen; geen impuls-aankopen meer, lang nadenken over wat ik echt wil en dan evt. pas iets aanschaffen. We zullen zien hoe dat gaat, haha.

3 likes

8 zelfs, realiseer ik nu. :sweat_smile:

1 like

Je lijkt ietwat geëmotioneerd te raken. Waarom is dat? We hebben gewoon een andere definitie van liefhebber, denk ik zo.

Ik snap niet helemaal hoe je horloges niet met schoenen, juwelen, of andere mode-accessoires kunt vergelijken. Het is een juweel wat de man kan dragen met een illustere geschiedenis. De schoen is trouwens ook interessanter dan je nu suggereert, en in tegenstelling tot de schoen heeft het horloge z’n functie dan wel weer verloren.

We zijn hier verslingerd aan spiegeltjes en kraaltjes. Die dragen we vaak omwille van het design of de uitstraling van het object. We genieten van onze horloges, maar evengoed zijn we bezig met het afgeven van signalen over onszelf. Vaak zijn dat eerder aspiraties dan werkelijkheid, daarom is heritage marketing zo effectief. Ook bestudeerde nonchalance of “ik geef er al jaren niks meer om” zijn signalen.

Binnen die context is er voor mij een wezenlijk verschil tussen je horloge met zorg kiezen en er emotionele binding mee hebben, en liefhebber zijn van horloges. De ware liefhebber zal in de afwezigheid van bugettaire problemen de kooplust niet willen bedwingen.

Nee hoor. Pauper, ongeïnteresseerd, of eenzijdig van stijl, ik vind het een mooie samenvatting voor de eigenaar van één horloge. Waarbij dat nog steeds geen waardeoordeel is. Absoluut niet. Het betekent alleen dat ik de liefhebberij of interesse er niet in herken. Uitzondering voor de pauper. Armoede is een systeem-probleem, geen schuldvraag.

Een Aquastar Deepstar II is niet dressy. Ook niet een klein beetje. Plaatje voor de sfeer:

Mooi horloge, dat zeer zeker! Ik vind 'm super cool. :+1:

Wijs die hordes maar aan op dit forum. Ik zie graag een lijstje van leden tegemoet die de rug recht houden.

2 likes

Na 8 komt 80… :wink:

1 like

Ik beweeg me meestal zo tussen 3-5 Stuks

Daarvan is er een een G-shock

Ik heb graag een beetje afwisseling: Zwart, blauw, chrono

Apple Watch en klusser tel ik niet mee

1 like

Ja ga hier toch ook die kant uitgaan, hoe meer ik er over nadenk is 3 mooie horloges zeer doenbaar.
De Sinn blijft sowieso, heb om niet echt verklaarbare redenen een zeer sterke connectie met dit horloge.
De Shorokhoff gaat ook blijven, is perfect voor de momenten dat het net iets “netter” moet en kan ook perfect casual om de pols.

De Oris Aquis Whale Shark gaat er uit, ga deze vervangen met een Tudor Ranger 39 oid, hier ben ik nog niet helemaal uit maar sowieso een model in die aard. Denk/hoop dat er dan genoeg variatie in de 3 horloges zit om geen ambetant gevoel te hebben bij mijn collectie.

De G-Shock tel ik niet mee, blijft buiten mijn werkuren gewoon in mijn kastje liggen.

2 likes

De Sinn is gewoon een gaaf horloge! Quartz, dus lekker "grab and go2

De Shorokhoff is de dresser en dan heb je nog plek voor iets sportiefs! De Ranger past op zich, vind ik te saai. Geen datum…

Zou meer richting Seamaster gaan of zo, of Pelagos… of Breitling Colt, Tag Heuer Aquaracer… zoiets

Dat zijn weer allemaal duikers, de Sinn vervult die rol al perfect, dacht ook aan de Sinn 556 maar dan heb ik ook weer 2 Sinn’s