Rikketik 8 januari

De pontiac is natuurlijk een zeer goede vangst, leuk.

1 like

Gereficeerd door Wesseling en Vreeker te Alkmaar
Nu helemaal top.

10 likes

Tis niet echt vintage he haha. Is faux patina. WMT maakt horloges gebaseerd op vintage modellen

1 like

Top acteur met een leuke hobby.

Kapotte grabbelton fonts die na een beetje moeite weer perfect loopt nu aleen het glas nog fixen en dan is alles weer pico bello

8 likes

Mooie Raketa die Big Zero! Ooit ook wel eens naar zitten kijken.

1 like

Mooie vondst Wilko! Ik was er ook maar we hebben elkaar dus gemist. Kon ook haast niet anders met die drukte.

En zo is het maar net! Helemaal mee eens.

Ook geschikt als zaaddodend middel.

8 likes

Dank je :+1:
Ik heb de nodige forumleden gezien, maar ook anderen gemist die er wel waren. Was inderdaad aardig druk op een gegeven moment :grimacing:
Volgende keer beter :grin: :wink:

3 likes

Is mijn 2e Faé-Lum deze is alleen qua uiterlijk wat strakker als de vorige :grinning:

1 like

Ja Wilko @wbcoupe , ik heb ook wat Forumleden gesproken, het werd zowaar een kleine mini GTG aan een lege tafel in het restaurant (gelukkig was consumptie niet verpicht daar, dus de koffie is ons bespaard gebleven).

Het was erg gezellig allemaal, trouwens het hele gebeuren op de Rikketik was weer best gezellig. Wel behoorlijk druk, maar dat draagt bij aan de sfeer en de tradities. Evenals de sjacherijnige verkopers (sommigen) èn de ook aanwezige hele aardige standhouders en het toch elke keer weer verrassende aanbod.

Ik miste de Zweedse horlogemeneer. Die was met zijn standje altijd goed voor een paar aardige, betaalbare en redelijk exotische Scandinavische opknaphorloges. Gelukkig heb ik nog wat Scandinavische projectjes liggen die ik bij hem bij vorige Rikketik edities heb aangeschaft. @Climholland weet daar ook het nodige van… :scream: :scream: :scream: lees het avontuur over het tot leven brengen van mijn Miljonär horloge elders op het forum.

Hoe krijg je een Miljonär weer aan het werk! - Algemene Horlogepraat - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

De goede Clim was er dus ook gisteren op de beurs en ik kreeg daar niet alleen een prachtig door hem opgeknapte Zweedse Miljonär / Unitas 6525 overhandigd, maar ook nog een als donor bedoelde maar tevens weer geheel gereviseerde Finse Leijona met het verwandte UNitas 6425 uurwerk.
Lexaf hele grote blij en grote behoefte tot het knuffelen van @Climholland:heart_eyes_cat:

(werkfoto van Clim)

Ter afsluiting van mijn bijdrage over de Rikketik ervaringen van 8 januari 2023 nog even een overzichtje van mijn ‘buit’ waarbij dient te worden opgemerkt dat ik het geld ( € 150,–) dat ik opgenomen had voor deze beurs allemaal uitgegeven heb en als zodanig om een uur of twee toen het op was weer tevreden naar huis teruggekeerd ben.

Van links naar rechts en van onder naar boven:
1 doos en 1 zak met bij elkaar zo’n ruim 100 n.o.s. zwarte leren horlogebandjes van resp. 17 en 18mm. Er zitten er een aantal bij die door de tandjes des tijds zijn aangetast door het bewaren en er zit een stevige keldergeur aan, dus ze moeten even luchten. Maar ze zijn in elk geval bruikbaar voor de ‘vitrinehorloges’ die ik toch zelden of niet draag.
Daarnaast een zak met ruim 50 plexi n.o.s.horloge glaasjes. Geen complete aansluitende serie, maar wel veel courante maten zo tussen de ca. 25.0 en 32.0 mm.
Voorts een eenvoudige maar nette en goed werkende glazen/ caseback pers inclusief (daaronder op de foto) een doos met een redelijk complete set vlakke en holle schoteltjes.
Dan weer terug naar links: twee behoorlijk vieze oude merkloze nikkelen zakhorloges, waarvan in elk geval één exemplaar na een korte eerste inspectie en een dot wasbenzine op de lagers ook nog redelijk bleek te lopen. Ernaast twee nieuwe ‘ashoudertjes’ (zo noem ik ze maar), dus handig voor dunne spiraalboortjes, dunne schroevendraaierbitjes en opwindstiftjes zonder kroon.
Weer even wat lager: Een ‘modern’ (chinees uurwerk) ‘kitch’ zakhorloge van Monté met de bijzonderheid dat er aan de achterkant óók een wijzerplaat zit, beiden aangedreven door hetzelfde uurwerk en op beide wijzerplaat zijden afzonderlijk instelbaar. Een soort ‘poor man’s zak-reverso’ dus. Ik vond het zo apart en grappig dat ik 'm voor de gevraagde twee tientjes niet kon laten liggen.
Dan vier horloge opknappertjes ‘foah wènagh’, met als aardigheid dat de drie ronde horloges Nederlandse (handels) merken zijn, respectievelijk Indus, Ancre (Hema) en Lincoln. Het vierkante oudje is een Zwitsers exemplaar uit geschat jaren '30 van het mij onbekende merk ‘Vedette’. De aardigste eigenschap van deze vier opknappertjes is dat ze alle vier nog lopen ook!
Tenslotte: een n.o.s. leren 16mm bandje met open einden, handig voor een horloge met vaste verbinding tussen de lugs, een drietal vergrootglaasjes/loepjes en last but not least een vreemde bijt in de horloge eend: een zeldzame Franse aluminium vulpen uit medio jaren '40.
Samengevat: na het vinden van de vulpen was het geld op en ging Lexaf tevreden weer terug naar huis. Een prima dagje Rikketik!

Van een aantal afzonderlijke zaken, met name de verworven horloges verschijnt er later en elders op het Forum nog wel een NA verslagje, denk ik.

20 likes

Mooi horloge! :star_struck:
Donkergrijs hagedis staat ‘m tof

1 like

Leuke vondsten. Die vulpen ook. Wat hebben horloges toch met vulpennen? (ik ben ook gek op die pennen, maar ik heb er maar twee)

2 likes

Hoi Lex, ik heb je niet voorbij zien komen.
De benaming van die dingen die jij ashoudertjes noemt heten in horlogemaker jargon pin vice of chuck en in het Nederlands worden die dingen ook wel eens pennetang genoemd.
Maar jij mag jouw eigen terminologie blijven gebruiken hoor.
Als jij dat roept, dan weten wij in ieder geval wat je bedoeld. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

2 likes

Het plezier zal er niet minder om zijn Petra.

Ik heb al heel lang wat met vulpennen. De mutatie naar het horlogevirus kwam wat later. Waarbij ik moet zeggen dat het horlogevirus de laatste tijd bij mij wel wat meer dominant is. Maar het gaat goed samen. Horloges en vulpennen combineren, zeker qua formaat, in elk geval beter dan bijvoorbeeld automobielen en gitaren. Van gitaren heb ik er ook wel een (klein) aantal, maar van automobielen gelukkig maar één! Gewoon mijn 12 jaar oude Citroën C4 brikje.
Gitaren heb ik een stuk acht, van vulpennen heb ik er wat meer… zie elders op het Forum :slight_smile:

Hierboven de nieuwe aanwinst van de Rikketik in wat meer detail. Er moet nog wel het een en ander aan gebeuren. Sowieso schoonmaken en polijsten, maar ook het rubber inktzakje is vergaan en moet worden vervangen. Ook de drukveer die door het huis van de pen loopt, ontbreekt. Die veer perst, door op het knopje aan de achterzijde van de pen te drukken het rubber zakje/inktreservoir plat, waardoor als je het knopje weer loslaat het reservoir zich met inkt vult. Voila Vul-Pen!

Hieronder nog eens samen met de 4 andere volledig aluminium vulpennen uit mijn collectie.

Ze zijn betrekkelijk zeldzaam, want slechts een korte tijd geproduceerd. Gemaakt in de periode rond 1945, einde WO II, toen er aan veel materialen en dus ook kunsstoffen gebrek was. Maar niet aan aluminium! Er kwam veel surplus uit de (oorlogs-) vliegtuigindustrie. Aan het einde van WO II was de toepassing van (lichtgewicht) aluminium legeringen snel populair geworden, vooral voor militaire toepassingen. (vliegtuigen en bijbehorende apparatuur). Toen de oorlogsindustrie min of meer ophield na de Duitse en Japanse capitulatie ging men aluminium, dat in grote hoeveelheden beschikbaar was en kwam, toepassen voor van alles en nog wat. Lampekappen, pannen, ander huishoudelijk spul en dus ook vulpennen. Daarnaast ontwikkelde zich in hoog tempo de kunsstof industrie.

Vooral in Frankrijk waren de Alu vulpennen gedurendie die korte periode van ca. 1945-1950 populair. In Duitsland werden Alu vulpennen slechts zelden vervaardigd omdat daar de kunststof industrie sneller opkwam. Ze moesten toch iets te doen hebben bij IG-Farben (later BASF en Bayer) waar ze onder controle van de geallieerde bezettingsmacht i.p.v. gifgas andere chemische stoffen, zoals taperecorder banden en medicijnen gingen produceren.

In Frankrijk, werd het eerste aluminium ooit geproduceerd.

Er onstond in die kort-na-de-oorlogse tijd in Frankrijk een ware rage op het gebruik van aluminium. Zo werd tot ver in de jaren '60 alu gebruikt in de Franse automobiel industrie. Bijvoorbeeld de Panhard met een vrijwel volledig uit alu bestaande carosserie en de bekende Citroën DS, waarvan veel ornamenten en onderdelen van alu legeringen werden gemaakt.

Op de laatste foto:
De 1ste en 3de pen (van boven naar beneden) zijn van Duits fabrikaat; zwart geëloxeerd aluminium (en knetter zeldzaam).
De 2e en vierde pen zijn Frans, # 2 van puur, gepolijst en guillocheerd alu; # 4 in de rij is deels zwart geëloxeerd, door de tand des tijds verkleurd in een soort donkere brons tint.
De onderste pen is de nieuwe aawinst, ook van puur Alu en zoals waarschijnlijk te zien is, nog in (door mij onbewerkte), niet gerestaureerde staat.

Zo, dat was dan even een off-topic verhaaltje over een qua Riquetique ook off-topic vondst.
.

21 likes

Leuk, die achtergrondinfo.
Ik heb gisteren nog wel staan kijken naar een serie Montblancs: die vind ik erg mooi en ze lijken me lekker schrijven. Maar ik durfde niet: de problemen die jij noemt, zou ik niet op kunnen lossen.

1 like

Stuur dan ook een foto van je gitaren :slight_smile: Wel erg off topic, excuus.

2 likes

Die staan al ergens op HF; kijk hier:

Maar speciaal voor jou in dit draadje ook nog eens… :slight_smile:

12 likes

Altijd wat leuks te vinden bij De Rikketik. Mensen die mopperen over de aanbod/kwalitiet zijn misschien bij de verkeerde beurs.

Constellation 2652 waffle plaat met roos goud indices en een cal.354 bumper uurwerk

Belgische Ranchero van 1976

Beide waaren heel goede deals!

29 likes

Mooi horloge die Ranchero! Goede vondst inderdaad.

1 like

Na mijn bezoek aan de eerste rikketik ooit ben ik anders gaan denken over horloges.
Al ben ik helemaal lijp van seiko astron’s en in sommige gevallen van de gs seiko’s.
Heb ik daar een paar oudere uurwerken gezien die nog steeds ik mijn kop zitten.
Hmmm toch eens over nadenken wat ik daarmee ga doen. Want toch een beetje spijt dat ik die angelus niet gekocht heb.:innocent:

3 likes