Niet zo heel veel gekocht. Een paar horloges uit de grabbelbak en eentje van een standje. Een zeldzame Sony Seiko Sportmatic stond daar te koop. Ik had eigenlijk niet de intentie om zoiets te kopen, maar dit kon ik niet laten gaan.
Als je op een tuingereedschapsbeurs was geweest, was dit grappig.
Afijn, heb dit wel vaker gelezen. En dat is zonde. Is dat altijd al zo geweest. Of is het van de laatste tijd? Gooit het www alles van de verkopers in de war?
Vandaag alleen wat gereedschap, een paar bandjes en een UV-lampje gescoord. Nog wel even gezellig staan praten met @Dora en met @Brunmontagne . Zeker de moeite waard geweest!
Het was een hele plezierige dag vandaag voor mij, op de Rikketik. Inmiddels is het bijna al een traditie geworden: de bijeenkomst van een aantal hardboiled Vintage horloge liefhebbers (ja, sommige van de liefhebbers zijn zèlf óók vintage) om 11.00 uur aan de koffietafel in het ‘restaurant’. Nou ja met zulke koffie mogen ze het van mij eigenlijk niet eens een kantine noemen, maar dat nemen we dan maar op de koop toe.
Het was wel super gezellig daar in Houten met @Roedolf, @Betula, @Scudo & echtgenote, @PetraO en nog wat anderen, natuurlijk ook de goede Bas, maar ik mag niet zoveer tags plaatsen…
Ik heb de wat rustiger setting met wat minder verkoop stands in de andere zaal wel als prettig en wat overzichtelijker ervaren. Meer ruimte, misschien ook wat mnder bezoekers, maar ook beter verlicht en minder benauwd. Betere ventilatie?
Mijn buit van vandaag kwam voor een belangrijk deel van die aardige meneer Hagman uit Zweden. Ik heb ook nog, in de sfeer van het EK en de voetbalgekte wat bandjes gekocht in een toepasselijke kleur. Ik ben niet zo van het voetballen, maar toch fijn om inmiddels te weten dat de mannen met 2-1 gewonnen hebben!
Inmiddels heb ik even een eerste testje gedaan. Van alle 9 horloges die ik vandaag op de Rikketik heb ‘gescoord’ lopen de uurwerkjes. Soms met moeite, maar er zit beweging in. Er valt nog wel een heleboel aan op te knappen, maar dat is waar ik het voor doe. Als ik een nieuw horloge (zou) wil(len) ga ik wel naar de winkel. Dat kost veel meer en het is lang niet zo leuk als deze meuk.
Links: een schijnbaar merkloos horloge met een emaille (!) wijzerplaat. Weliswaar met wat haarscheurtjes en barstjes, maar nog steeds aanvaardbaar. De seconden wijzer ligt los achter het glas. De urenwijzer is afgebroken, maar daar vind ik wel een vervanger voor. Binnenin tikt een verrassend (op het oog) schoon AS 1130 uurwerk; een vroege versie, want met aparte ankerrad brug. Op het uurwerk en op de caseback een merk: Svalan (Zweeds voor Zwaluw)
Midden: Een Atlantic Speedway. Gebarsten glas, gehavend messing kastje, AS 1187 uurwerk. Loopt met een amplitude van niks, maar blijft wel lopen, dus zal niet veel meer dan een servicebeurt nodig hebben.
Rechts: Een Bendix. Te polijsten glaasje, gave goudkleurige wijzerplaat en een strak verchroomd kastje. Ook hier een A. Schild uurwerk, een AS 1690/92. Het loopt moeizaam, blijft steeds stilstaan, dus vuil en een vermoeide veer (vermoed ik). Een drupje wasbenzine op de lagers als testje laat hem al een stuk enthousiaster lopen, dus een servicebeurtje zal hem goed doen. Niets dat niet verholpen kan worden. Bendix blijkt een submerk van Rodania te zijn.
Links: Een Hollander! Een - zo te zien redelijk oude - Prisma. Ook hier is het glaasje nog heel en waarschijnlijk goed te polijsten, evenals het goldplated messing kastje. Licht gepatineerde maar verder nog gave goudkleurige wijzerplaat met opgelegde markertjes. Achter het moeilijk te openen ‘O-Ring’ klemdeksel bevindt zich een inmiddels al een paar uur goed op tijd lopend, maar vuil ETA 1080 uurwerk.
Midden: Een voor mij totaal onbekende: Bard Pansar. Het blijkt volgens Mikrolisk een submerk van Bulova te zijn. Niet verbazingwekkend dat Bard een onbekend Bulova submerk / label is, want Mikrolisk toont bij de ingave ‘Bulova’ 7 pagina’s submerken ! Mijn vandaag op de Rikketik opgeduikelde exemplaar heeft een nog netjes uitziend stalen kastje, een totaal verweerd, maar vervangbaar plexiglas en daaronder een gave en leuke military style bronskleurige wijzerplaat. Bullseye! Daar houden wij van.
Het was vandaag, behalve Voetbaldag en Vaderdag ook A.Schild dag, want binnenin tikt, enigszins moeizaam alweer een A. Schild uurwerkje, dit keer een AS 1124.
Rechts: Een uit Zweden afkomstig merk: City Bravur. Van formaat iets groter dan de rest van de vondsten van vandaag; 35 mm excl. kroon, dus nog steeds goed draagbaar voor de modene man.
Qua design niet modern, gelukkig niet. Een onvervalste jaren '50 bulls eye! Het plexy glas moet vervangen worden, maar daaronder zit een gave wijzerplaat met mooie opgelegde gouden markertjes. Onder een UV lampje zie ik redelijk fel oplichtende lumepuntjes en wijzertjes. Mogelijk Radium, dus enige voorzichtigheid bij het opknappen is geboden. Beloofd: ik zal 'm niet schoon likken! Binnenin het nog strakke RVS kastje tref ik onder het achterdeksel een, net als bij de eerder getoonde Svalan, door mij zo geliefd werkpaard: een AS 1130 Wehrmachtswerk. Zo te zien in gave conditie, het ding loopt al uren als een trein en op tijd. Van de hele buit van vandaag is dit exemplaar waarschijnlijkk wel de mooiste aanwinst.
Rechts: Een horloge van een geheel andere categorie: Audix is een van de zeer vele sub/handelsmerken die werden gevoerd door het voormalig Oost-Duitse Ruhla. Een leuk ding in zijn soort. Luid en vrolijk tikkend. Op tijd! Binnenin een, zoals te verwachten, Ruhla UMF 24 penanker uurwerk. Kast, wijzerplaat, glas en uurwerk zijn in bijna mint conditie, dus die kon ik voor 5 eurootjes niet laten liggen. Audix komt in de drie pagina’s grote merkenlijst van Mikrolisk niet voor, dus bij deze toelichting zou ik geen groen strookje kunnen tonen. Dus toon ik maar even een andere vermelding van de bekende DDR horlogefabrikant, omdit ik die zo grappig vond. Duitsers maken geen grappen, zeggen ze wel eens… Oost-Duitsers kennelijk soms wèl.
Midden: De 5e bulls eye vondst in deze buit: Een waarschijnlijk eveneens ooit voor de Zweedse markt bedoelde Swiss made Silena. Ook hier een nog fatsoenlijk uitziend RVS kastje, een restaurabel plexyglas en een mooie bronzen militairy style wijzerplaat. Onder UV licht gloeit er wat groens op, dus even oppassen met knutselen. Ik moet toch maar eens zo’n radium test apparaatje aanschaffen. Niet dat het daar veiliger door wordt, de veiligheidsmaatregelen moet je toch echt zelf in acht nemen.
Heel eigenwijs heb ik ook hier toch even het achterdeksel er af geschroefd en daar zie ik een Felsa 390 caliber. Omdat ik het zo’n mooi uurwerkje vind en het volgens mij ook best zeldzaam is toen ik hier ook even de roze pagina uit de Ranfft database waar deze Felsa beschreven wordt. Verbazingwekkend: het ding is bijna 80 jaar oud en ligt hier op mijn bureau, na weet ik veel wat voor omzwervingen, vrolijk de tijd weg te tikken.
Rechts: De laatste uit dit verslag. Een gezellig metallic rood wijzerplaatje, wat barokke cijfers en een merk dat ik niet ken: Tosca. Het geheel gevat in een strak verchroomd kastje met een niet al te beschadigde en dus glad te poetsen plexy glaasje.
In zo’n soort horloge verwacht je het haast onvermijdelijke FE 233-60 caliber, maar dat blijkt tot mijn verrassing toch niet het geval. Onder de gezellig heen en weer wiebelende balans van het enthousiast tikkende uurwerkje staat een vignet met een Zwitsers kruis en 238A. Maar het is toch ook een Frans uurwerkje wat er in dit horloge aan het werk is: Een Lorsa 238A uit (volgens Ranfft) 1975. Al met al is dit laatst getoonde exemplaar dus ook veruit de jongste van de buit van 9 stuks. Met de conditie van dit horloge kan dat wel kloppen: Alles aan de binnenzijde is zo schoon dat het lijkt alsof het kastje nog nooit eerder opengemaakt geweest is en ook aan de buitenkant is het ding, behalve wat krasjes op het plexyglas in bijna mint conditie. Ik hou ook erg van rode wijzerplaatjes dus Tosca mag hier blijven wonen.
Tosca was kennelijk een zeer populaire merknaam, want Mikrolisk geeft een stevige lijst, met allemaal verschillende fabrikanten. Gooi maar in mijn petje van welke maker de Tosca is die hier op mijn bureau ligt. Dus voor de lol en omdat Tosca de laatste in het rijtje is dan maar hieronder het hele lijstje:
Ik besluit met een opmerking over een naar begin van deze Rikketik dag. Ik vernam van Rich Pontier, de organisator van de Rikketik beurzen, zat het ook deze keer weer eens zover was: bij aanvang / opening van de beurs bleek dat er twee kostbare Rolex horloges zijn verdwenen. Ontvreemd. Gestolen. Onbegrijpelijk. Waanzin dat iemand zoiets doet. Met een beetje pech verloor iemand vanochtend qua waarde mogelijk zo ongeveer een half jaarsalaris.
Los van het feit dat het verachtelijk is dat lieden zo iets doen bedacht ik me dat het ook absoluut niet nodig is om horloges te hebben of te kopen die zo krankzinnig veel geld kosten. Uit bovenstaand verslag mag blijken dat je ontzettend veel plezier kunt hebben en schoonheid kunt vinden in een handjevol oude horloges die de tijd hebben doorstaan met wie weet wat voor gebeurtenissen en verhalen die daar bij zouden kunnen horen. En dat allemaal voor een bescheiden handjevol centjes.
En als iemand die klokjes zou willen stelen… ach dan heb je wel heel erg hard een horloge nodig…
Ik zou er op die manier niet gelukkig van worden. En ik zou er in elk geval op die manier niet rijk van willen worden.
Ik hoop dat jullie mijn impressies met plezier hebben willen lezen.
Tot een volgend avontuur, welterusten,
Lex
Die is nieuw voor me. Ik had van een standhouder begrepen dat het om een GMT zou gaan. Anyhow, doet er niet toe………. er is geklauwd………. en dat is toch wel een hele nare zaak. Hoop dat ze degene hebben kunnen pakken.
Die vele pagina’s kan ik verklaren. Amerikaanse merken zoals Bulova en Gruen gaven ieder horlogemodel een naam tbv reclame (stond niet op de wijzerplaat). Deze werden ook vastgelegd in het register. Het zijn dus geen submerken! Een Bulova zal altijd Bulova op het uurwerk hebben staan. Ik denk dat dit dus geen Bulova is maar ook een Zweeds merk.
Het was voor aanvang van de beurs, want de deuren gingen om half 9 nog niet open.
Het zijn dus handelaren onder elkaar die aan het stelen zijn. Dat is dus helemaal triest.
Een Mumbay special gestolen! Nee toch. Dat zou geen diefstal geweest zijn, dat is dwanggedrag. Dan heb je zoals ik als al schreef wel héél dringend een horloge nodig…
Helaas waren het RLX-en.
Overigens ben ik zelf niet zo’n RLX fan, ik zou ze niet eens kopen, laat staan klauwen.
Dat zou zomaar kunnen, Jenneke, en is ook wel logisch gezien de vindplaats: de stand van de Zweedse meneer Hagman. Ik vond dat enorme aantal merkregistraties bij Bulova wel verbluffend en het was de enige referentie naar ‘Bard’ die ik kon vinden.
Ik had ook beter kunnen schrijven: Het lijkt volgens Mikrolisk, i.p.v. blijkt.
Dat ben ik % met je eens!
Typo! Het was al laat hè, gisteravond - of eigenlijk nacht - toen ik dit schreef.