RikkeTik sfeerimpressies en aanwinsten

Dan vraag je in het vervolg of ze een geurtje op haar nachtjapon wil spuiten en dan ga je daarin slapen wanneer je op reis bent.

3 likes

Net als kikkers, vroeger.

Uiteindelijk nu eens in het wild @Cee_Lo_Green ontmoet en hij is een vriendelijke veertiger die eigenlijk anders heet, maar ach … dat hebben we allen ook gemeenschappelijk op het forum.

Bovendien heb ik nu ook ‘Seiko-legende’ @anon18761316NA van monsterwatches in levenden lijve mogen ontmoeten … wat een enorme keus ook bij zijn locatie op de Rikketik.

1 like

Volgens een snelle google search ter plekke klopte hij ook wel! Wat me tegenhield was de vraagprijs van eur. 1350, in combinatie met twee relaties waarvan 1 horlogemaker die geen fijn waren van dit uurwerk.
Horloge ziet er op de foto’s dramatischer uit dan in het echt, cape cod doekje had wonderen gedaan, en krassen allemaal oppervlakkig.

Zij is op reis.

Maar dat is een goed idee, want die strings ruik ik niet als ik ze aan heb. :+1:

4 likes

Misschien waren ze geen fan omdat ze het te moeilijk vonden :wink: Het 1040 kaliber is een boeiend uurwerk (Omega’s eerste automatische chrono) en staat te boek als robuust. Er zijn onderdelen te over voor verkrijgbaar en een Omega gecertificeerde horlogemaker draait zijn hand er niet voor om. De 1040 kalibers valt dan ook niet onder de zogenaamde ‘blauwe kalibers’ die gecertificeerde horlogemakers naar Bienne moeten sturen.

Please god no :scream: De scherpe lijnen gaan dan snel verloren. Hoogstens voorzichtig aan de zijkanten van de kast, waar deze ook gepolijst hoort te zijn. De bovenkast hoort mat met een sunburst patroon (radiaal naar buiten). Ik meen daar ook nog sporen van te zien.

Mocht je er ooit een in deze staat kopen, dan zou ik je adviseren om hem zo origineel mogelijk te houden, óf om de finish professioneel (door Omega) te laten restaureren.

Een volledige service kost je ongeveer 750 euro en daarbij zit dus reinigen en repareren/vervangen van uurwerkonderdelen, kroon, pushers, o-ringen, glas, opnieuw opmaken van de kast naar ‘factory specs’. Helaas zullen ze bij dit horloge dan ook de wijzers en wijzerplaat vervangen door resp. lume exemplaren en een mat blauwe service plaat. Je kunt vragen om plaat en wijzers niet te wijzigen c.q. de oude mee terug te sturen, maar ik weet dat dat niet altijd goed gaat.

Je hebt dan wel de facto een nieuw horloge. Waar je bij een oude Speedmaster de waarde echt reduceert met zo’n restauratie, is dat met deze 007’s (nog?) niet het geval: daarvoor is geen kritieke massa van verzamelaars die authenticiteit eisen.

Tja, niet goed, niet slecht. Als je er die full service bij optelt, zit je op zo’n 2100 euro. Dat is wel wat er tegenwoordig gevraagd (en steeds meer ook betaald) wordt voor die krengen, soms wat meer. Een flinke winstmarge kun je in elk geval wel vergeten op korte termijn. Ik had het een interessantere deal gevonden als er een originele 1170 stalen bracelet met de moeilijk vindbare 653 eindlinks bij had gezeten.

1 like

Ik vond dat er opvallend veel vintage Jaeger LeCoultre Memovox te koop waren…prachtig horloge overigens.

(google foto)

6 likes

Ah, die vielen me wel mee in vergelijking met januari vond ik.

Wat me wel opvoel is ineens de aanwezigheid van veel Regate Aquastar Yachting timers! Afgelopen drie keer opnde RikkeTik naar gezocht en niks goeds gevonden nu wel een heel aantal!
Maar goed ik heb een yachting timer dus helaas!
image

4 likes

Gisteren was ik wat later, en was de grote drukte al voorbij.
Heb nog met een Bulova super seville in de handen gestaan die bij een fransman op tafel lag.
Prijs leek goed, had echter de “ guts “ niet om hem te kopen vanwege de aanwezigheid van een glazen caseback. Leek me niet origineel.

Dit is uberhaupt voor mij het probleem op de Rikketik: hoe weet ik dat ik de real thing in handen heb?

Zat me te bedenken dat het een goed iets zou zijn om op de beurs een soort van neutrale aankoop coach te hebben die het kaf van het koren voor je kan scheiden.
Is het een idee om een Rikketik whatsapp groep te maken voor de op die dag aanwezige medeforummers zodat we dan onze expertise ter plekke kunnen delen?

5 likes

Garantie tot de deur (eigenlijk niet eens, eerder tot je je omdraait) en veel louche verkopers. Dat hield mij t.z.t. ook tegen ja.

1 like

Jawel.

Ongelofelijk veel lezen, bekijken en uitzoeken. Het is onmogleijk om alles te weten, nog sterker ik denk dat je kunt afstuderen op alle variaties van de Omega Speedmaster maar er zijn vaak wel dingen die je gewoon oppikt. Wijzers die niet qua stijl en kleur matchen, oplopende verf rond indexen bij redials etc. En soms moet je ook gewoon fouten maken om het echt te leren. Een andere optie is om het gewoon aan de verkoper te vragen of hij helemaal origineel is, veel van hen doen daar helemaal niet moeilijk over maar ze gaan het je ook niet pro-actief vertellen…

3 likes

Dan heb ik wat laten lopen, heeel jammer: :frowning:
Iemand idee wie die man was of hoe te bereiken?
Hij stond naast een andere slanke fransman met grijs haar en had niet veel horloges liggen.

1 like

Geloof me als ik je zeg dat ik heel veel lees, en wat betreft vintage Seiko kun je me als verkoper dan ook niets wijsmaken.
Het gaat me juist om de horloges die je ziet liggen waar je niet op ingelezen bent, maar die je op dat moment wel aanspreken.
Ik ga dus nooit met één bepaald model voor ogen naar de Rikketik

Voor wat betreft leergeld, het is zó winstgevend om Franken’s te maken en te verkopen dat een foutje dan snel gemaakt is, en dan kan je het wel leergeld noemen, maar ik noem het gewoon zonde van mijn zuur verdiende geld.

Nogmaals, het idee van een tweede paar ogen die meekijken en iemand om te overleggen lijkt mij ideaal.
Met han erbij was ik er bijvoorbeeld wat betreft de Bulova dus wél uitgekomen

1 like

Die moet je dus gewoon niet kopen. Behalve als je te veel geld hebt en van gokken houdt. Ik ga ook nooit met 1 specifiek model in gedachten naar zo’n beurs, maar even goed is een Omega Seamaster 176.007 het énige horloge dat ik daar zou durven aanschaffen.

Het is het enige horloge waarover ik voldoende expertise heb om de inschatting te maken (dit geldt dan voor het iets prijziger segment. Tot een paar tientjes ga ik ook gewoon de gok aan met een leuke vintage die ik verder niet kan beoordelen).

@ dialstatic: Dus toch een aankoop coach? voor de modellen die je niet kent :slight_smile:

Is op zich geen slecht idee. Er zijn mensen die zich daarop - tegen betaling - toeleggen, doorgaans in de exclusievere hoek. Voor mij zou het niet nodig zijn: daar heb ik niet genoeg geld voor :wink:

1 like

Ik laat me dus ook niet verleiden om dingen te kopen waar ik te weinig van weet. Net zomin als ik dat op ebay doe. Ik weet vrij veel over Tissot, dus daar zullen ze me niet zo gauw mee flessen. De rest blijf ik vanaf.

Dat klinkt als een beperking van je mogelijkheden, maar ik vind dat juist wel fijn; ik richt me op waar ik genoeg van afweet, en de rest negeer ik. Anders word je helemaal dol van het enorme aanbod. :sweat_smile:

5 likes

Dat is inderdaad verstandig. Heb me een tijd gelezen helemaal ingelezen op de vintage Glycine Airman (is een heel boek over geschreven door een Nederlander).

Zag er twee liggen, volgens de verkopers ‘volledig origineel, niet mee geprutst.’ Er klopte echter helemaal niet van. Verkeerde wijzers, verkeerde kronen, hacking functie bleek niet te werken…

Als ik er geen research naar had gedaan, had ik het verschil niet gezien. Toch een hele dure les :frowning:

5 likes

Gisteren van de Rikketik gehaald en vandaag voor dochterlief haar 17e verjaardag gegeven. Een (V&D) Velona handwinder. Loopt keurig.

13 likes