Rolex Jubilee & Oyster band met rek repareren

Hartelijk dank Paul! voor het delen van het eindresultaat en je vertrouwen in mij :smiley:

Er zat inderdaad veel rek in de band :yum: Veel draagplezier :+1:

Staat van de band voor de restauratie

Hier nog even het verschil van de band om de pols.

14 likes

Geweldig vakwerk idd.
Vraag mij af : zijn er nog meer merken met zulke slijtgevoelige banden? :scream:

1 like

Audemars royal oak band en Omega banden zover ik weet.
Alles wat beweegt is slijtagegevoelig :crazy_face:

1 like

Ja klopt. Wil je heel gek doen als bijvoorbeeld bouwvakker en de hele dag zitten boren met een losse jubilee band om je pols, dan is die na 15 jaar al goed gerekt. Ook de super jubilee (solide schakels) zullen ooit rekken. Metaal slijt gewoon in bij bewegingen, maar gelukkig kan ik de levensduur verlengen :innocent:

Draag Rolex banden altijd strak om de pols en houdt de band goed schoon. Op deze manier rekt je band veel minder snel. Ga je een dagje boren, timmeren, tennissen of andere activiteiten waarbij je horloge alle kanten op vliegt, doe hem lekker af. ’

Anders krijg je het onderste resultaat :grimacing: ook 2 foto’s na de restauratie, om een beeld te geven hoe strak een bandje weer kan worden.

Before

Two-tone Jubilee bandje doet een regenboog na :rainbow:

After

Dit is de huidige rek op de band, als ik de band naar boven schuif op de tafel.

En dit is het eindresultaat in rechte staat.

Door de huidige situatie hebben een aantal zaken vertraging opgelopen, maar hopelijk komt dat dit jaar allemaal goed :smirk: Stay tuned!

13 likes

Hallo Chris,

Hoe kan ik in direct contact komen met jou? Zoals je wellicht begrijpt is het jubilee bandje van mijn horloge goed gebruikt en versleten…
Hoor graag van je.
Alvast bedankt

1 like

Wanneer een pin breekt, breekt mijn hart :grimacing::stuck_out_tongue_winking_eye:
Ellende om perfect uit te boren, maar ben er aardig goed in geworden.

Als een pin erg dun is geworden, dan ontstaat een grote kans op breken. Deze oysterband met veel rek, heeft veel slijtage op de pinnen. Helaas brak de onderstaande pin bij het verwijderen.

Ik wil de band zo orgineel mogelijk houden en daarom doe ik er alles aan om de huidige schakel te behouden. Heel voorzichtig 100% recht op de juiste diepte uitboren. Hieronder het resultaat :+1:

Hopelijk breekt de rest niet, anders wordt het een paar extra uurtjes doorwerken🤞

13 likes

@Chris_EU

Hallo Chris,

Ik ben benieuwd naar je resultaten met het “scherp” maken van een fluted bezel. Misschien kun je mij berichten? Ik mag nog geen PM versturen

Gr

1 like

@Chris_EU
Hi Chris, kan je mij een bericht sturen? Ik zou graag met je in contact komen mbt jubilee two tone.
Groeten Jeroen

1 like

Ik vind het altijd erg knap hoe Chris al die banden weer mooi maakt. Ik lees graag je volgende verhaal weer💪🏼

2 likes

Hi Chris,

Naar aanleiding van je kunsten lid geworden op het forum! Zit al een tijd te denken hoe en waar ik mijn jubilee band het beste kan laten ‘opfrissen’, zou je mij een berichtje kunnen sturen met wat info?

Max

1 like

Beste Chris, ziet er geweldig uit. Ben zelf in het bezit van een Rolex GMT uit begin jaren ‘80. Met een Two Tone Jubilee band. Deze is in slechte staat , veel rek, moet eigenlijk compleet nagelopen worden. Ik kom graag met je in contact? Hoor graag , Mvg Stephan

1 like

Hi Chris,

Wat een prachtig werk laat je zien! Ik ben zeer onder de indruk!

Ik heb 2 jubilee-banden van 36mm Datejusts uit 1970 waarbij ik graag de banden weer rekvrij wil krijgen (of in ieder geval minder rek ;)). Zou je mij een PM kunnen sturen?

Dank!

Groet,
Koen

1 like

Enkele weken geleden heeft Chris de datejust van mijn vriendin helemaal top gemaakt. Rek eruit (als nieuw), wat geknutsel van een eerdere eigenaar hersteld en de lengte aangepast. We zijn heel blij met het resultaat, aardige gast die weet wat hij doet en waar hij over praat. Bedankt nogmaals Chris. Groeten Jeroen

2 likes

Beste WE
Ik zou graag een 6694 kopen van 1967 maar ik merk op fotos dat er veel speling zit in de armband, kan jij die evt verhelpen of me zeggen hoeveel dit zou kosten om te repareren?

Mvg

Ben

1 like

Dag Chris,

zou graag de band van mijn 6694 willen laten herstellen, zit nu veel rek op

Ben

Wat ik me afvraag is waarom de pinnetjes slijten en niet de schakels zelf.
Goud is toch behoorlijk zacht t.o.v. de stalen? pin ?!
Krijg je nooit uitgelubberde boringen in de schakels dan?

1 like

Welkom op het forum @blue_note. Leuk dat je mijn topic hebt gelezen en veel horlogeplezier! :innocent:

Meestal slijten de pinnen inderdaad het meest in, maar dit verschilt uiteraard per jubilee of oyster band, want elke band slijt anders in en daarom is het restaureren maatwerk. Vreemd genoeg slijten de pinnen van two-tone (goud-staal) banden meestal meer in dan de middenschakkels. Goud is inderdaad zachter dan RVS. Ik vermoed dat het door de vormgeving van de pinnen en schakels en het type frictie komt dat de pinnen sneller inslijten. Tevens heb ik bepaalde technieken ontwikkelt, waardoor de pin niet meer op exact hetzelfde punt in de middenschakel inslijt.

Ik raad altijd na een restauratie aan om de band goed schoon te houden, niet los te dragen en als je een dagje gaat klussen het horloge af te doen. Op deze manier heb je het langst plezier van je band​:+1: laatst kwam ik een Rolex uit 2014 tegen met al aardig wat rek op de oyster band!:ok_hand::laughing: meneer werkte bij een sloopbedrijf en had hem elke dag tijdens zijn werkzaamheden om. Tja zo snel kan het zelfs gaan met een moderne Rolex band :sweat_smile:

Rolex banden zijn bewegende delen en daarom slijtagegevoelig. Hoe meer de banden inslijten, hoe meer speling er tussen de schakels komt. Meer speling = meer slijtage en hierdoor wordt het rek proces versneld. Na de rek restauratie is de speling fors verminderd en met de juiste manier van dragen, heb je er het langst plezier van :+1:

7 likes

Tja, hoe heet dit onderdeeltje… :thinking: Het tussenstukje verbindt de schakels met de sluiting. zoals jullie hieronder zien is die er bijna doorheen en moet worden vervangen :laughing::ok_hand:

Forumlid was er gelukkig op tijd bij, want hij is bijna doorgescheurd. Ook de pin in de sluiting heeft aardig wat slijtage en wordt uiteraard ook vervangen voor een nieuwe😎

Old vs new

nieuw tussen-stukje gemonteerd op de band. Daarna nog even de nieuwe pin in de sluiting geperst en this job is done🙏

Voila, die kunnen in de prullenbak.

Nog even een kleine update. De machine om fluted bezels weer scherp te krijgen is op papier af en wordt momenteel custom gemaakt. Corona heeft een hoop vertraagd, maar waar een wil is is een weg! Er komen een hoop mooie dingen aan en ik heb er zin in! Stay tuned :innocent:

20 likes

Echt een aanrader ! Topwerk Chris

De voor en na:

31 likes

Heel mooi gedaan! Enne… je kunt de woorden van Chris dat een band strak moet dragen ook te letterlijk nemen…

7 likes