Rolex - Oyster Perpetual Date - 15200 - Men - 1994 (Heb ik een fout gemaakt?)

Klomp? Heb je twee tandenstokers als polsen? :wink:

34 is wel erg klein en 36 ook niet veel beter, voor mij!

41mm Seiko op mijn pols

1 like

Ik ga niet in op het hele verhaal van zekerheid bij aankopen etc, en zeker aangaande Rolex word je van mij niet wijzer.

Wat ik frappant vind:

Mijn idee: je kiest eerst het horloge, en dĆ”n volgt pas waar het ding vandaan moet komen. Zoals ik het lees heb je nog geen andere maat dan de 34mm gepast, en spiegel je de maat nu aan andere horloges. Ik heb hier met regelmaat gelezen dat dĆ”t een verkeerd uitgangspunt is, want zo afhankelijk van lug-lug, kastvorm en algemene ontwerp. Ook regelmatig gelezen dat mensen een ~40mm Rolex kopen om vervolgens terug te stappen naar 36mm. Om niet te beginnen over mensen die überhaupt van >40mm overstappen naar <36mm, na de ervaring van het passen/dragen…

Dus, los van waar je koopt, ik zou het eerst maar eens gaan passen. Want ik denk dat als je echt zeker bent van wƔt je wil kopen, je met meer rust je geld kan uitgeven.

Ik dacht dat het niet heel uitzonderlijk is om dan samen bij een betrouwbaar adres een controle icm overdracht te doen. Heb ik met m’n Seikootjes nog geen last van gehad, dus pin me nergens op vast…

Niet als je weet wat je doet

3 likes

Vergeet niet wat de oude hawaiianen altijd zeiden:" is je kennis weinig of nul dan ben je op catawiki vaak de lul"

12 likes

Ik ben zelf voorstander van passen van horloges. Er is genoeg aanbod van 114300"s. Ik heb ooit de red grape versie gepast. Vond die in reallife meh en ging toen voor een explorer 2.

Ja, zeker met doos en papieren.

Het enige is wel dat je met de op39 het meest saaie horloge kan kopen wat ze ooit hebben gemaakt. Ik heb de grijze met blauwe accenten gehad en moest uitkijken om niet in slaap te vallen als ik de tijd probeerde af te lezen. Probeerde? Ja, want met mijn kleurenblindheid was het contrast tussen wijzers en plaat ruim onvoldoende.

Wat iedereen eigenlijk aangeeft:

Ga passen bij een handelaar en beslis als je het klokje om de pols hebt gehad. En neem hem direct mee… (als je betaald hebt) :wink:

Tja, dan heeft elk horlogemerk er wel een in zijn collectie. Maar er zal ook wel een reden zijn dat deze uitvoering zo populair is, niet?

Inderdaad. Vorige week zo gedaan bij Bulang in Heerlen. Twee verschillende modellen gewikt en gewogen en toen, na ca. een uur, de knoop doorgehakt.

Het is een harde leerschool. Hopelijk heb je nog plezier in de horlogehobby.

Even ter vergelijk: deze laat je voor 3350,- uit Japan komen. Vooruit. Kleine 4k en je hebt een hele strakke date.

5 likes

Wil niet miepen, maar die donkere rand rondom de plaat lijkt ook errr… niet helemaal zoals t hoort.

Kan me niet voorstellen dat t schaduw of glasrand is.

Zou het geen reflectie zijn?

Elke horloge van 30 a 40 plus jaar is natuurlijk wel iets op aan te merken… de lugs en de band van dit exemplaar zijn iig in zeer goede staat voor zover ik het kan beoordelen. Op insta en zijn site ziet het er allemaal goed uit.

1 like

Dit is in theorie waar, alleen in de praktijk gaat dit heel veel gezeik opleveren waar niemand energie voor heeft (en als je uitrekent hoe veel uur en energie je daarmee kwijt bent ipv aan productievere zaken dan word je ook financieel al helemaal niet gelukkig). Dit soort juridische conflicten leiden voor kleine partijen zoals particulieren of mkb’ers altijd onbeslist of tot een ā€œPyrrusoverwinningā€.

Ik merk dat jij, @ray_r , een snelle deal met medium zekerheid/risico prefereert boven een langere zoektocht met minder risico (voorkeur van 90% van dit forum). Dat kan natuurlijk, mits risico en prijs met elkaar corresponderen. Volgens mij ben je je daar wel bewust van, maar de meeste adviezen hier komen vanuit de aanname dat het zoeken en uitpluizen onderdeel is van de hobby (zo beleef ik de hobby ook).

Verder ben ik van mening dat ā€œaftermarketā€ platen met een logo gewoon fake dials zijn (ik weet dat dit een terugkerende discussie op het forum is, maar ik begrijp niet dat daar discussie over is). Daarom een goede beslissing om de 1e koop terug te sturen; bij een volledige aftermarket dial moet je de prijs van een nieuwe originele dial meenemen in je bod.

Oysterdate. Wezenlijk verschil en voor 4k zeker niet aan te raden.

Omdat het een handwinder is met schroefkroon?

De op39? Die is nooit populair geweest

Je leest niet goed. Ik bedoel OP-stijl horloges met zwarte wp (dan heeft elk holrogemerk…).

Klopt. Oysterdate was (en is) echt de budget-instapper van Rolex. Als je voor 5k een mooie Datejust op jubilee, misschien wel met saffierglas, kan krijgen, dan moet je echt niet voor 4k een oysterdate kopen.

2 likes

Update:

Nu nog bezig met de BTW terugvorderen.

Het kost wat werk maar het kan dus wel gewoon. Aldus kopen op catawiki bij een professionele handelaar is vrij safe gezien je 14 dagen hebt als europese burger (bij bepaalde artikelen) om zonder kosten te retourneren.

Je bent alleen verzendkosten kwijt en het is wat gedoe, vooral in het buitenland.

1 like