Rolex voordeliger kopen

Ik wel, ze wilde zelfs kijken waar de zon nooit schijnt.
Ging uiteraard niet akkoord en na wat geneuzel mocht ik toch door.

Glad ijs.
En wat mij betreft goed voor een aanhouding.

Sjonge jonge jonge, dat is nogal wat meneer.

Ik hoop dat het allemaal verjaard is :grin:

2 likes

Geloof ik gelijk.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat als je die stempel haalt bij de Zwitserse douane voor die Rolex je er min of meer vergif op in kan innemen dat je in land van herkomst of waar je op dat moment woont die btw of vat kan aftikken. Als dat van toepassing is.

Ze melden het horloge aan, dus als je gewoon vrolijk door kan wandelen bij thuiskomst dan kan er alsnog een verassing op de deurmat vallen van de douane.

Het is dus allemaal de moeite niet waard.

1 like

Als je met alle geweld een Rolex om je pols wil, betaal dan gewoon de volle mep, en probeer niet op (illegale) wijze een paar honderd euro (!) op ruim 7K te “besparen”.

7 likes

Eens.

Maar als we toch naar de regels kijken, dan moet je altijd btw afdragen over een Rolex doe je in Swiss koopt.

Of je hem daar nu terugvraagt of niet…

1 like

Ethics_cartoon

5 likes

Tuurlijk mensen.
Douane die vragen stelt over de herkomst van je horloge als je met trein, auto, bus, boot, container een land binnenkomt…
TS kan toch gewoon een horloge kopen in een ander land?
(Alleen BTW-teruggaaf kan hij vergeten, behalve als de winkel hem dit percentage in mindering brengt. Ook dan betaalt hij nog steeds BTW, btw.)
Wie doet het niet ?
Maar nee, de helft is weer Roomser dan de Paus, die rennen met elk product gekocht in het buitenland naar de NL douane :joy:
Echt waar hoor

8 likes

Zo fijn dat er mensen zijn zoals jij, die het sociaal dilemma van een samenleving zo goed doorleven.

9 likes

Je bedoelt ongeveer 1200 euro. Das toch een leuke Oris.

Met producten uit EU landen hoeft dit ook niet.

Volgens mij is er al eerder een topic gesloten omdat het ging over het ontduiken van belasting.

Dus deze kan ook wel dicht.

[Sarcasme]Of doe het echt illegaal en betaal 0 met geweld en geef een flinke mep…
[/Sarcasme]

1 like

Legaal, absoluut, maar dan moet je wel even inklaren in de EU. :slight_smile:

Dat heet belasting- of BTW fraude. Smokkel zelfs, als je kwaadwillende douaniers treft. Natuurlijk kun je de poging wagen, maar ik zou dat heel stilletjes doen en er verder geen topics over openen.

Ik heb dit al vaker gezegd: Ik erger me dood dat toko’s als Akzo, Apple, Amazon, Google, Shell en god jan en iedereen een hele trucendoos heeft van brievenbusfirma’s tot aftrek tot “speciale regelingen” met ome Rutte, dus ik begrijp de reflex van de burger om de belasting te willen tillen.

Maar je wegen, scholen, voedselkwaliteitsbewaking, rechtspositie en veiligheid worden er wel van betaald. Ik zou dus gewoon netjes doen in dit opzicht.

Wat @SybrenAnne betreft: Ik koop m’n spullen gewoon legaal op rij-afstand. Als er dan wat is heb ik geen gedonder met herkomst en al die zooi. En je kunt nog eens service krijgen in de buurt.

Als ik de belasting moet tillen om iets te kunnen betalen kan ik het blijkbaar niet betalen, en doe ik het ook niet. :slight_smile:

3 likes

Maar op het moment dat ik iets uit China bestel, kán ik het niet eens aangeven. Al zou ik willen. Dat kan alleen als bedrijf…

Zoals @royke74 al aangaf in een ander topic, als er geen bewijs van aangifte in eigen land terug wordt gestuurd naar de juwelier, dan wordt alsnog de zwitserse BTW in rekening gebracht. Dit bedrag wordt bij aankoop gereserveerd op de creditcard of bij cash als soort borg die wordt teruggestort.

2 likes

Gelukkig kijkt de douane naar de goederenstroom en moet je dan aan de deur betalen. :slight_smile: Sommige bedrijven zoals eBay hebben voor bepaalde goederen een inklaringsberekening die gewoon deel van de transactie is. Da’s ook heel erg netjes.

Je hoeft dus echt niet meer met je doosje naar het dichtsbijzijnde douanekantoor te rijden. :slight_smile: Al zou dat wel charmant zijn op een Don Camillo achtige manier. In zo’n slaperig grensstadje, met een pastoor en een doanier die veel slaapt, en een dame die de lokale herberg runt, en waar de pastoor en douanier af en toe stiekem in het voluptueuze decolleté proberen te kijken.

En een fontein.

12 likes

Soms kan ik je lappen tekst echt niet uitstaan hier, maar af en toe :joy: :joy:

:joy:

6 likes

Dat is niet waar.

De douane doet helemaal niets met consumentenpakketjes.

Ze gedogen de werkwijze van postorderbedrijven en krijgen dat geld van de postorderbedrijven uiteraard wel bijgestort.

Maar toen ik een dure dji drone kocht in China, heb ik contact gezocht met de douane.

Zijn letterlijke antwoord: wij doen niets met consumentenpakketten als het gaat om invoeren. Het kost te veel moeite en levert te weinig op. De postorderbedrijven handelen dit op eigen initiatief af en wij gedogen het, omdat ze wel de heffingen krijgen.

Op de vraag hoe ik dan wel mijn drone kon invoeren was het antwoord simpel: kan niet!

3 likes

Oh wow. En ik maar denken dat de douane achter die inklaring zat. Maar het zijn de koeriersdiensten en internetwinkels dus? Hmmmm. Heh. Dank voor die input. Interessant.

Klopt, daarom heb je bij PostNL ongeveer 10% kans op een aanslag en bij DHL 100%… Die hebben er overigens een verdienmodel van gemaakt.

Ze hebben ook andere werkwijze.
DHL bepaalt zelf de waarde en je krijgt daar een rekening van.
PostNL vraagt jou de waarde te overleggen met bewijs en doet het achteraf.

Beide mogen pakketjes ook niet openmaken.

Een collega van mij houdt altijd VOO dat het om familie fotoalbums gaat. Uiteindelijk krijgt hij zijn pakketje zonder kosten.

Als het de douane zou zijn, mochten ze het wel openmaken.

Pakketjes komen uiteraard wel langs de douane, maar enkel voor verboden/gevaarlijke zaken. Niet met als doel heffingen

2 likes

Als ik 7 a 8 K voor een horloge kan uitgeven betaal ik die BTW met plezier erbij.
Als het daarvan afhangt zou ik zeggen niet doen :neutral_face:

2 likes

Ik heb ook overwogen via Zwitserse vrienden een horloge illegaal in te voeren maar vond de Zwitserse prijzen hiet heel erg aantrekkelijk.

Als je met de auto reist met een Zwitsers kenteken is dit echt wel een serieuze optie hoor! :sunglasses::cowboy_hat_face: