Rolex vs Grand Seiko (in beeld)

Dit is sowieso voor mij een beslissende faktor. Ik heb een sterke voorkeur voor horloges met lume.
In dit vergelijk zou ik altijd voor de Rolex kiezen.
En de GS dan ? Fantastisch Tophorloge, en (voor mij persoonlijk) op het niveau van Omega, al zou ik tussen die twee ook voor de Omega kiezen.

Erg om toe te geven, dat ik zo denk, maar een Grand Seiko blijft een Seiko, net als de Seiko die in de sale ligt bij de Bijenkorf voor 65€.

In autoland heeft bv Toyota (Lexus) een V10 supercar gemaakt, maar het blijft een Toyota, net als een Yaris. Dan liever een Ferrari voor hetzelfde geld. Beter ? Misschien niet, maar maakt dat veel uit ?

Onterecht ? Absoluut, maar een persoonlijke mening is dan ook erg persoonlijk.

2 likes

Het blijft mij verbazen dat er zo veel mensen kiezen voor de GS zonder duidelijke uitleg. Mooiere techniek ? Mooiere afwerking ? Punt van discussie, maar ik vind van niet.

Misschien omdat mensen een andere smaak hebben ?

Waarom Rolex ? Historie, robuustheid, weinig onderhoud nodig (1x per 10 jaar), waardevast, lume, tijdloos, en omdat ik ze gewoon veeel mooier vindt dan GS.
Mag toch ?

3 likes

Ferrari? Fiat bedoel je… :joy:

2 likes

Al eens gekeken wat zo’n LFA tweedehands gaat? Zet je maar schrap…

Ben liefhebber van beide merken. Moeilijk vergelijkbaar. Maar als Rolex een horloge zou uitbrengen met dezelfde afwerking als de Grand Seiko, zou het minstens 3 keer zoveel gaan kosten. En dan gaat de vergelijking niet meer op.

5 likes

Wow!
…die GS!

1 like

En je punt is ?
Ik kies bewust voor de LFA als voorbeeld (omdat dit een fantastische superauto is uit Japan), maar het blijft een Toyota.
ik zou liever een superauto van Ferrari hebben. Kwestie van voorkeur.
Zoals gezegd, ik geef alleen ontopic m’n voorkeur weer, en probeer niemand te overtuigen.
Ik sta open voor alle merken, en voordat ik een mening geef, wil ik dan ook een horloge in het echt ervaren, en dus:
Ik heb wel eens een GS gepast ( inderdaad bij een Seiko AD die ook Seiko’s verkoopt van 100€), en vond hem werkelijk prachtig, maar mooier dan een Rolex ? Ik zag het niet. Het bandje vond ik ook echter minder goed aanvoelen.
Dus conclusie: GS is fantastisch, maar Mijn voorkeur gaat uit naar Rolex.

Mijn punt is dat een Lexus LFA inderdaad net zoveel Toyota is als Ferrari een Fiat is. Met andere woorden: dat zegt helemaal niets. En dat een 7 jaar oude LFA nu dubbel zoveel waard is als nieuw. Wat je niet kan zeggen van een heleboel Ferrari’s. En dat duidt er weer op dat de LFA meer bijzonder is want veel schaarser, de wet van vraag en aanbod in volle glorie zeg maar. Een Grand Seiko is een Seiko. Een Credor is ook een Seiko. Maar dan wel van een niveau en finesse dat Rolex nog nooit bereikt heeft. Mijn mening is dat ieder zo zijn persoonlijke voorkeur heeft en dat daar niet over valt te twisten, gelukkig maar. Rolex of GS, ze hebben elk hun kwaliteiten en zijn dus niet echt vergelijkbaar.

1 like

Het is wellicht offtopic, maar je vergelijkt nu opeens een supercar van Lexus, met de seriemodellen van Ferrari, en daarmee vervalt eigenlijk wat ik bedoel met het voorbeeld.

We houden het dus maar on topic.
Mooi horloge heb jij ? Seiko ? Ehh eigenlijk een Grand Seiko.
Ja maar waarom staat er dan Seiko op ?
Ehh omdat het een exclusieve lijn is van Seiko.
Het is dus wel een Seiko ?
Ehh ja…
Ik hoef geen horloges die uitleg nodig zijn, aan Zgn horlogeliefhebbers.
En ik ben iemand die het niet leuk vindt om met een horloge van 5k of meer rond te lopen waar levensgroot Seiko op staat (wellicht de reden dat ze dit tegenwoordig aangepast hebben).

Afgezien van deze terkortkoming van mijn kant zijn er nog veel redenen te bedenken dat Rolex mijn voorkeur heeft: verschillende ontwerpen van GS zijn verre van origineel.
Kijk eens naar deze GMT en waar zullen ze het ontwerp geleend hebben denk je ?
image

Gewoon een Explorer II, en dus een lachertje in mijn ogen.

Dat Credor vol met finesse zit is prachtig, en dat soort finesse vind je zeker niet in de meeste Rolexen. Credor bevindt zich ook in een compleet andere segment dan Rolex. Rolex maakt nl horloges voor dagelijks gebruik, en staat vooral bekend om kwaliteit, robuustheid en onderhoudsvriendelijkheid.
Uiteraard heeft Rolex ook grote minpunten, zoals 50% van de dragers, en ook de met edelstenen overladen gedrochten dat ze herenhorloges noemen.
Maar historie en verleden is ook een erg belangrijke factor in de horlogewereld, en dat heeft Grand Seiko vele malen minder dan Rolex
Daarnaast is Rolex ook nog eens een bepalende innovator in de horloge-industrie met vele bruikbare innovaties, zoals automatich opwinden of zelfs GMT. Zo hebben ze de extreme naamsbekendheid en ijzersterke reputatie ook verworven.
Grand Seiko zal ook veel innovaties hebben, maar wat voor invloed hebben die innovaties op de horloge-industrie gehad? Zijn de quartz uurwerken nu echt zo veel nauwkeuriger dan de superquartzen van bv Breitling ? Zijn de high beat uurwerken nu echt zo veel betrouwbaarder en nauwkeuriger dan de inhouse uurwerken van bv Omega ?
Kortom, met Rolex koop je veel meer dan alleen een goed en betrouwbaar horloge.
Wat is wel geloof is dat Het percentage horlogeliefhebbers onder de kopers bij GrandSeiko een stuk hoger is dan bij Rolex.
Nogmaals: Grand Seiko is fantasisch, maar mijn stem gaat naar Rolex :grinning:[quote=“WatchWalker, post:68, topic:169289, full:true”]

Mijn punt is dat een Lexus LFA inderdaad net zoveel Toyota is als Ferrari een Fiat is. Met andere woorden: dat zegt helemaal niets. En dat een 7 jaar oude LFA nu dubbel zoveel waard is als nieuw. Wat je niet kan zeggen van een heleboel Ferrari’s. En dat duidt er weer op dat de LFA meer bijzonder is want veel schaarser, de wet van vraag en aanbod in volle glorie zeg maar. Een Grand Seiko is een Seiko. Een Credor is ook een Seiko. Maar dan wel van een niveau en finesse dat Rolex nog nooit bereikt heeft. Mijn mening is dat ieder zo zijn persoonlijke voorkeur heeft en dat daar niet over valt te twisten, gelukkig maar. Rolex of GS, ze hebben elk hun kwaliteiten en zijn dus niet echt vergelijkbaar.
[/quote]

In 2012 kostte een LFA ongeveer hetzelfde als een Ferrari 458, vandaag is hij echter het dubbele waard. Jij bent begonnen met de vergelijking LFA/Ferrari, toch?

Jouw visie bewijst wat horlogekenners al langer weten. Waar Seiko zich de laatste 50 jaar heeft gefocust op het verbeteren van hun producten, heeft Rolex resoluut voor de beste marketing gekozen.

Dan is het misschien aardig om te vermelden dat de allereerste automaat chronograaf van Seiko kwam? Geleverd in Mei 1969 om precies te zijn. Dus ook eerder dan het beroemde Zenith El Primero werk dat Rolex later gebruikte als basis voor hun Daytona.

Seiko is ongeveer 25 jaar eerder opgericht dan Rolex. Maar tot 2010 waren de Grand Seiko’s (pas opgericht in 1960) enkel bestemd voor de Japanse markt.

Voor mij zijn ze allebei fantastisch maar om totaal verschillende en niet vergelijkbare redenen.

1 like

Ik hoef geen horloges die uitleg nodig zijn, aan Zgn horlogeliefhebbers.

Dit zegt eigenlijk alles, Rolex=statussymbool.
Ik koop een horloge voor mijzelf, en ben nooit aan het “uitleggen”.

Prima klokje, beetje saai, laatste versies vaak lomp en een tractor als aandrijving, stond het kroontje niet op de plaat zouden de meeste modellen afgezaagd worden tot op de knieën.

En Seiko?, “hit and miss” zullen we maar zeggen, als zo’n uitgebreid modellen palet hebt zitten er ook gedrochten tussen, maar in ieder geval tonen ze wat durf.

Een luxe artikel kopen om iets (wat dan ook) aan te tonen voor iemand anders dan jezelf heb ik persoonlijk atijd een trieste eigenschap gevonden, maar goed ieder zijn ding zullen we maar zeggen.

2 likes

Ehh, een Rolex is ook beduidend duurder dan een Grand Seiko, maar worden hier toch vergeleken. Als je hetzelfde zou doen tussen Ferrari en Lexus, zou je bij een Enzo (tegenwoordig LaFerrari) en een LFA uitkomen.
Nu had ik het niet zo zeer over wat een goede investering is, maar meer over dat ik liever rondrijd in een legendarisch merk als Ferrari die eigenlijk alleen maar exoten produceren, met de race-history ipv in een Lexus, die naast de fantastische (1malige) LFA ook opgeleukte Toyota’s produceren zoals de CT200H. Hetzelfde geldt bij mij voor horloges. Liever een legendarisch merk als Rolex, dan een nichemerk zoals Grand Seiko, want hoe Groots ook, het blijft een Seiko, en die maken ook budgethorloges. Snap je nu wat ik met de vergelijking probeerde duidelijk te maken ?
Blijkbaar (eerder gezegd) willen ze zelf ook niet meer gezien worden als een Seiko, want ze hebben de naam op de wijzerplaat niet voor niets aangepast.

Overgens niets ten nadele van Seiko (ik bezit er uiteraard ook 1), want ik vindt het een fantastisch merk, maar zou boven de 1k liever voor iets anders kiezen.

je hoeft me echt niet te overtuigen over hoe goed Grand Seiko wel niet is, want ik blijf zeggen dat ik dat echt wel weet. Zijn ze beter dan Rolex ? Nee, vaak liggen de prioriteiten op andere plaatsen. Rolex heeft genoeg knowhow in huis om ook dit soort verfijnde high beat uurwerken te maken, maar dit zou ten koste gaan van robuustheid, en onderhoudsgevoeligheid vergroten, en dit past niet bij het merk (vandaar dat ze destijds het Zenith uurwerk van 36.000 naar 28.800 hebben teruggebracht, en dermate hebben verbouwd zodat het ook zo robuust en betrouwbaar werd zoals je van Rolex gewend bent en mag verwachten).

Ja maar de Grand Seiko’s zijn toch ook gecompliceerder en verfijnder gepolijst ? Absoluut ! Hiervoor koop je toch ook een Grand Seiko ? Een Rolex is meer een gebruikshorloge die een leven lang mee moet gaan, en relatief makkelijk op te knappen moet zijn, zonder kunstenaars in te hoeven schakelen. Voor extreem verfijnde facetten is binnen deze filosofie geen plaats.
Als een koper dat zou willen zou hij kiezen voor bv AP. Relatief fragiel van binnen en buiten, maar zoooooo mooi afgewerkt met zeer verfijnde techniek. AP is naar mijn idee ook beter te vergelijken met GS, waarbij de AP uiteraard bedoelt is voor de bovenkant van de markt, en GS er duidelijk onder, maar wel met dezelfde filosofie, nl verfijning

De kracht van een GS ligt dan ook meer in verfijning.
Dat een GS duiker evengoed zo grof (dik) moet zijn met een rating van 200m bevreemd me dan ook (zie afbeelding) Misschien om meer ruimte te bieden voor al die mooi geslepen vlakken ? de indices lijken wel erg op die van een Sub, maar we hebben al eerder vastgesteld dat GS (en Seiko in het algemeen) niet vies is van design “lenen” (kijk maar naar mijn SKX 009 op jubilee). Andere duikermodellen hebben weer gadgets zoals power reserve. Origineel is het zeker, maar of het thuishoort op een duiker ?

Koop ik een Rolex alleen voor het merk dan ? Natuurlijk niet. Iedereen die de moeite neemt om zich echt te verdiepen in het merk, of beter nog, die er eentje een tijdje draagt, begrijpt hoe Rolex zijn ijzersterke reputatie verdient heeft. En de mensen die beweren dat dit alleen door marketing komt, denken blijkbaar dat alle Rolex kopers achterlijk zijn, en dat de marketing jongens bij Rolex magiers zijn. Als dit zo zou zijn, zouden ze al lang voor veel geld weggekocht zijn door bv Richemont.
Wordt Rolex vaak gekocht als statussymbool ? Absoluut ! Toch geweldig dat een merk het qua naamsbekendheid en reputatie zo ver kan schoppen, dat het puur voor het merk gekocht wordt. Dat de koper dan ook nog eens een product krijgt dat een leven lang mee gaat, zonder veel onderhoudskosten versterkt dat ijzersterke imago alleen maar meer.

4 likes

Wist niet dat verantwoording noodzakelijk was maar ûh, ik heb een boekenkast vol met Rolex boeken en heb menig modelletje al meerdere keren aan de pols gehad. Oh en voor je de vraag gaat stellen hier alvast het antwoord: Ja, ook (Grand) Seiko ken ik.

Trouwens, een Seiko van 2000 euro of meer koop je ook pas als je de ‘status’ hebt. Mijn buurman lacht je uit, als die weet wat je ervoor betaald hebt. Doet 'ie ook als je met een Rolex aankomt. :sunglasses:

Wat mij blijft verbazen is dat zo veel mensen Rolex afkraken alleen om het feit dat ze denken dat het gedragen wordt door mensen die graag gezien willen worden. Hoe beperkt is dan je wereldbeeld?! Ik heb soms de indruk dat het toch een beetje afgunst is. Mag hoor, je moet immers altijd iets te wensen houden.

Verder, beide prachtige horloges! Ik ga echter toch voor de Rolex, vind hem gewoon mooier [punt]. :slight_smile:

3 likes

Wat maakt het eigenlijk uit wat een ander mooi vind/waarom zou je willen bewijzen dat jouw horloge(merk) het beste is?

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor GS maar vind Rolex ook zeker zijn charmes hebben :+1:
Dit is m.i. ook een van de charmes van het forum, ieder geniet weer van iets anders (en ik geniet dan ook een beetje mee van het enthousiasme van die persoon ongeacht het merk).

5 likes

Helemaal niet dus. Heb je wel eens een prijslijst van GS bekeken?

Ook al niet. Bij het verschijnen was de Enzo van een heel andere prijs dan de LFA. Maar de 458 was wel die prijs.

Voor de lol doe ik er nog 2 foto’s bij. Ik heb namelijk zowel met de 458 als de LFA heel wat gereden alhoewel beide auto’s niet van mij waren maar van vrienden. Op de foto zit ik achter het stuur in de 458, uiteraard onherkenbaar gemaakt.

En als je mijn persoonlijke mening wil weten: ik vind de 458 ook leuker maar de LFA dan weer wel exclusiever wat zich dan weer laat zien in de huidige waarde.

Terug naar het horloge topic.

Daar verlies ik je vrees ik. Seiko is net zo goed legendarisch. En ja, ze hebben inderdaad diverse merken waaronder Seiko, Grand Seiko en Credor. En ze maken sinds hun oprichting alles in huis, iets waar Rolex nog maar enkele decennia mee bezig is. Zelfs voor Tudor zijn ze pas onlangs met eigen aandrijving begonnen omdat ETA niet langer ter beschikking zou komen. Ook al een beslissing van een fabrikant die Swatch horloges maakt en daarnaast ook Omega bvb.
Het El Primero werd inderdaad aangepast door Rolex, 20 jaar nadat Zenith het op de markt gezet heeft. En de Daytonas van voor 1988 waren dus manueel en bleven liggen op de schappen. Vandaag gaan die pre-Daytona’s natuurlijk voor veel geld weg maar toen was dat anders.

Precies, dat zei ik al. Dergelijke filosofie valt niet te verzoenen met industriële productie methodes.

Een AP zou ik al helemaal niet vergelijken met een GS. De grote drie zijn Patek Philippe, AP en Vacheron waar het op horloge nirvana aankomt. En als er al een vierde bij mag zou dat A. Lange & Söhne zijn. Geen GS maar ook geen Rolex in dat selecte groepje.

Neem maar gerust aan dat zo’n GS diver heel wat meer door ontwikkeld is dan een sub. Dat geldt ook voor een Planet Ocean van Omega. Rolex heeft indertijd de Blancpain 50 fathoms gekopieerd en daarmee is de tijd haast blijven stilstaan.

Het lijkt er op dat jij Rolex als een einddoel ziet. Als het summum van horloge. Wel, laat ik je dan vertellen dat ik dat 10 jaar geleden ook dacht, zelfs 5 jaar geleden nog. Maar na een stuk of 10 Rolexen gekocht te hebben ben ik langzaam aan ook eens wat anders gaan proberen en vandaag heb ik er nog slechts 3. En die heb ik nog omdat er een persoonlijk verhaal achter elk van die drie zit. Zeker niet omdat er Rolex op staat want. Rolex is in mijn beleving de veilige keuze, een stabiele waarde. Ideaal om je zelf eens te belonen. Ook prima voor dagelijks gebruik. Maar als je het over moderne horloges hebt, zijn er echter veel leukere alternatieven. Vintage is andere koek maar dat is weer een heel ander topic.
Jij verkiest Rolex. Ik verkies Rolex en nog veel meer, inclusief GS.

2 likes

Ach we zitten niet op 1 lijn, en hoeveel woorden ik ook aan je besteed, je wilt me niet snappen.
Als ik als verduidelijking zeg dat een Ferrari mij meer aanspreekt dan een high end auto van een doorsnee merk, zoals bv een Lexus LFA, net zoals een Rolex mij meer aanspreekt dan een high end horloge van een doorsneemerk als Seiko, ga jij beginnen over wat beter, exclusiever, of waardevaster zou zijn. Ik gaf alleen mijn voorkeur weer, en vind het wel zo netjes om erbij te vermelden wat de beweegredenen hiertoe zijn. Geweldig dat je in dit soort auto’s hebt gereden, maar wat voegt dit toe aan een voorbeeldje dat ik geef om mijn persoonlijke voorkeur te verduidelijken ? Ik kan ook wel allerlei auto’s noemen waar ik in gereden heb, of zelfs in bezit heb gehad, maar wie zit hier op een horlogeforum op te wachten?
Waarom zou een Rolex een einddoel voor mij zijn ? Omdat ik ze de voorkeur geef boven een GS ? Vreemd idee, maar goed.
ik heb geen einddoel bij horloges, of bij iets anders materialistisch. Mijn einddoel is een gelukkig leven, en de rest is bijzaak. Ik ben wel erg gek van horloges, en Als ik een paar centen over heb wil ik dat af en toe ook aan een horloge besteden.
Ik ben niet zo vermogend dat ik zo maar kan kopen wat ik wil (bv een blauwe Nautilus), maar hecht daar niet zo veel waarde aan. Mijn bovengrens qua prijs ligt rond de 10k per stuk, en zelfs dan moet ik al een paar andere horloges verkopen, om dat te financieren. En als je af en toe eens wat anders wilt, en niet leeg wil lopen op afschrijving of service, dan kom je al snel bij Rolex terecht, en laat ik ze ook nog eens prachtig vinden.
Een GS duiker is veel meer doorontwikkeld dan een Sub (van dezelfde prijs). Waaruit blijkt dit ? is hij dan zo veel robuuster, gebruiksvriendelijker, comfortabler, of heeft minder vaak onderhoud nodig ? Het is tenslotte een toolwatch, dus dat zijn bepalende factoren. Ik zie een te groot en veel te dik (voor de dept-rating al helemaal) horloge, met een erg mooie Zaratsu polishing, maar blijkbaar kijk ik verkeerd.
Exclusief zijn ze zeker.
Maar ja, hoeveel mensen gaan ruim 12k betalen voor een veel te grote stalen 600m duiker van 17mm dikte met een precisie van +5, -3sec waar Seiko op staat ? Dan moet je wel erg verzot zijn op de eerder genoemde Zaratsu polishing.
Gelukkig koop de liefhebber al een nieuwe GS quartz duiker voor 4k via Chrono, want ook GS sporthorloges schrijven flink af, zelfs als ze nog nieuw zijn (uitzonderingen en LE editions niet, of een stuk minder).
Mijn mening hoor, al komt de genoemde data gewoon van GS zelf.

Hierbij laat ik het ook :wink:

Dat dus. We zitten blijkbaar toch wel op 1 lijn…

1 like

Afschrijving is een non argument, tenminste als je horloge liefhebber bent, dan blijven er namelijk maar heel weinig merken over en gaat de hobby snel saai worden.

Een Sub is een beetje de Greve Mohawk onder de klokjes, degelijk in elkaar gezet, gaat jaren mee en veranderd nauwelijks.

In Suriname zat ik vorige maand nog in een Toyota Opa met 500.000 op de teller, image=0 maar bruikbaarheid=10.

Zo op t eerste gezicht: de GS! Maar in t echt is het vaak weer anders…zou ze allebei wel eens om willen hebben :heart_eyes:

Ik zal ten allen tijde de Japanse optie boven de Italiaanse verkiezen. Met name omdat die eerste het gewoon doet en blijft doen.

In de motorwereld: Net overgestapt van een Triumph naar een Kawa. Mijn collega heeft voor dat geld een Ducati gekocht, maar als hij geen a-merk pomp 98 in die tank gooit ruikt het naar verbrande pannekoeken, terwijl die van mij desgewenst op slaolie fatsoenlijk loopt.

Het is maar hoe je het bekijkt. Ik ben wel van de Lexus, en ik ben zeer zeker van de Grand Seiko. Juist omdat het, ondanks de exclusiviteit gewoon een Seiko blijft die gewoon gaat werken.